Avatar billede lbaad Nybegynder
15. november 2003 - 23:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Staqrt af Oracle DB uden en bestemt datafil

Hejsa

Jeg vil gerne starte en database op, uden en bestemt datafil. Jeg har prøvet at droppe et tablespace, men det gik ikke godt, og nu lukker databasen ned ca. hver 30 minut, med en ora-00600 fejl.
Jeg skal have droppet tablespacet og samtidig have fjernet relationen til datafilen, så basen kan komme op, og jeg kan lave tablespacet igen.

Håber i kan hjælpe
Mvh
Lars Baad
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2003 - 09:07 #1
Hej Lars,
Inden du skrider til drastiske metoder bør du tjekke på Oracle Metalink
hvad konsekvensen af den ORA-600 du er løbet ind i er. Det er ikke sikkert
det er en korruption i din datafil.
Så længe datafilen ikke hører til SYSTEM eller RBS vil du kunne komme af med filen. Alle datafiler til samme tablespace vil blive tabt. Så du mister data.
Gør følgende :
SQL> startup mount
SQL> alter database datafile 'xxxxx' offline;
SQL> alter database open;
SQL> drop tablespace xxxx including contents;

/Peter
Avatar billede lbaad Nybegynder
16. november 2003 - 12:14 #2
Ja, det er jeg med på, at jeg skal starte den op i nomount, men der kommer det næste problem så. Basen kører i cluster, og der ved jeg ikke hvordan jeg starter den op i nomount. Måske du også ved det pndk??
Jeg er kommet dertil, at jeg bare gerne vil have basen op at køre lige nu. så må jeg tage datatabet som en mand.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2003 - 19:31 #3
Hej Lars,

Når du skriver cluster mener du så Oracle Failsafe?
Eller er det en RAC base?
Basen skal være i mount mode. Nomount er ikke nok.
Hvis du kører WIN skal du starte service "OracleService<SID>"
sqlplus "/ as sysdba"

/Peter
Avatar billede lbaad Nybegynder
17. november 2003 - 11:34 #4
Ja, det er oracle failsafe.
Jeg har fået basen op igen.
Det var ikke nødvendigt, at droppe TBS i første omgang.
Jeg lukker spm. takker for hjælpen.