Avatar billede the-unknown-soldier Nybegynder
15. november 2003 - 19:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

FindNext jpg og bmp

Jeg ønsker at benytte FindNext proceduren til at finde næste bmp eller jpg billede i en bestemt folder, hvordan lader det sig gøre? (Kan kun finde ud af at finde enten eller)
Som et lille tillæg ville det være lækkert, hvis nogen kunne fortælle mig om der findes en tilsvarende procedure til at finde forrige billede.
Avatar billede dkn Nybegynder
16. november 2003 - 00:10 #1
uden at have testet det vil jeg tro at du kan angive flere filnavne ved at skrive *.bmp;*.jpg test det lige engang..
Avatar billede hrc Mester
16. november 2003 - 13:53 #2
Jeg kunne ikke få ovenstående til at virke.

Du kunne prøve at gennemløbe alle filer og så teste vha. MatchesMask fra Masks-unitten. Den ser ud til at kunne klare det - men jeg blev lidt forvirret af hjælpeteksten.

Alternativt kan du gennemløbe alle filer og vha. ExtractFileExt tjekke på dem.

st := UpperCase(ExtractFileExt(sr.name));
if (st = '.BMP') or (st = '.JPG') then ...

Den løsning har du sikkert selv tænkt på.
Avatar billede the-unknown-soldier Nybegynder
16. november 2003 - 14:59 #3
Er bange for at jeg ikke helt kan leve op til tanken om at jeg selv skulle have tænkt på denne løsning, men finder den ganske glimrende til formålet.
Det undre mig en smule, at dkns metode ikke ikke virker. Prøvede selv med adskellige skilletegn før jeg lagde spørgsmålet ind, men var stadig af den overbevisning at det blot var et spørgsmål om at finde det rigtige tegn.
Hvis mr. hrc vil være så venlig at smide et svar kan du få dine point.
Avatar billede hrc Mester
17. november 2003 - 11:37 #4
Mr. HRC vil straks returnere et svar.. ;-) Har ikke adgang til det windows-api som FindFirst kalder (hedder vist også findfirst), men det kan jo være at man kan kalde det direkte og så angive flere kriterier.
Det er godtnok sjældent at Delphi ikke understøtter API-kaldene fuldt ud, men MS tilføjer nogle gange ny funktionalitet uden at fortælle andre det...

Jeg synes at kunne læse udfra MatchesMask, at man kan angive flere kriterier, men det ligner noget fra de "rationelle udtryks" verden - og så står jeg som regel af.

Held og lykke med dit program.