Avatar billede godske Nybegynder
15. november 2003 - 18:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

MySQL helt fra bunden.

Jeg er begyndt at kigge på lidt asp da jeg gerne / skal have ordnet det sidste på mit website. Men efter utallige tutorials er det ligesom gået op for mig at jeg skal bruge en database. Access skulle være nemt... men mit webhotel supporter det ikke, så jeg er gået i krig med MySQL.

Asp kan jeg læse mig til, men det er lidt nemmere at komme igang med MySQL, specielt fordi jeg aldrig har coded før.
Mit webhotel er hos wannafind.dk er supporter både MySQL og asp.

Men hvordan opretter jeg denne database? Kan den bare fixes i en .txt editor og gemmes på serveren eller skal den oprettes af en program? Eller en helt tredje ting?

Hvad jeg i bund og grund søger er en der vil fortælle mig hvordan jeg opretter denne database og smider en simpel oplysning ind i den og hvordan jeg ser hvad den indeholder.
Så kan jeg forhåbentlig selv køre det videre derfra.

Vil lige pointere jeg er helt ny inden for det her, så svar må gerne skæres ud i pap

-Godske
Avatar billede godske Nybegynder
15. november 2003 - 18:46 #1
lidt nemmere = meget svært
Avatar billede thomasledet Nybegynder
15. november 2003 - 23:42 #2
en mysql-database er ikke blot en fil på samme måde som en access "database" er det.

Du skal have dit webhotel til at oprette en database til dig, hvis de ikke allerede gjorde det, da du fik oprettet dit webhotel.

Dernæst skal du oprette nogle tabeller i den. Det kan du sikkert gøre med phpMyAdmin som jeg er sikker på at dit webhotel har installeret.

Jeg vil generelt råde dig til at kigge på mysqls dokumentation http://www.mysql.com/doc/en/index.html og søge på google efter kodeeksempler i det sprog, du ønsker at programmere i.
Avatar billede godske Nybegynder
16. november 2003 - 00:37 #3
ok, dvs selv om mit webhotel understøtter MySQL har jeg ikke nødvendigvis en database?

Vil min database virke sammen med asp hvis jeg bruger phpMyAdmin til at oprette dem i?
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
17. november 2003 - 01:19 #4
sådan kan man ikke se på det,

phpmyadmin er et php program der er lavet til at oprette databaser - tabelle - ect,,, i mysql. du kan også sætte rettigheder op og andre ting i den dur,

når det er klaret skal du bruge et mellemled eks asp som mellemled mellem din database og slutbrugeren,

husk altid at kikke din kode efter når du føler det er klart, fejl give måske adgang til din mysql server og måske også dit login navn samt password, så check lige op på sikkerhed på det område før du frigiver dine data,,

The Toastmaster