Avatar billede stewen Praktikant
13. november 2003 - 15:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Dynamic Range - Forskydning

Jeg har følgende område navngivet:

=Ark1!$M$5:FORSKYDNING(Ark1!$M$5;TÆLV(Faktura!$M:$M;"")-1;0)

Problemet med ovenstående er at den også tæller "" med! Jeg har ledt, men har ikke fundet svaret! I kolonne M er der formler =hvis(A1<>"";A1;"")! men de skal jo ikke tælles med når der er ""

Forståeligt?
Avatar billede aheiss Praktikant
13. november 2003 - 16:16 #1
Skal du ikke bare slette  ;""
Avatar billede bak Seniormester
13. november 2003 - 16:36 #2
er det tal, der ellers står i kolonne M på faktura ?
Avatar billede jkrons Professor
13. november 2003 - 17:35 #3
Prøv med TÆL() i stedet of TÆLV()
Avatar billede bak Seniormester
13. november 2003 - 17:43 #4
En anden ting med din formel.
Den vil altid tælle en for meget.
TÆLV fungerer ikke som TÆL.HVIS.
TÆLV tæller alt i argumenterne, forstået sådan at =TÆLV("";"";"") giver 3
TÆLV(A1:A5;"") giver 6 hvis A1:A5 er udfyldt
Avatar billede jkrons Professor
13. november 2003 - 17:46 #5
I forlængelse af bak's: Som du også selv har observeret tæller TÆLV også celler, der indeholder en formel - selv om formlen betyder at cellen vises uden indhold.
Avatar billede jkrons Professor
13. november 2003 - 17:48 #6
Lidto hurtig her. Jeg ville have fortsat: Det gør TÆL ikke, men til gengæld tæller den heller ikke eventuelle celler med et tekstindhold med.
Avatar billede stewen Praktikant
14. november 2003 - 08:08 #7
OK - en ting af gangen:

=Ark1!$M$5:FORSKYDNING(Ark1!$M$5;TÆLV(Faktura!$M:$M;"")-1;0) - hedder faktisk:
=Ark1!$M$5:FORSKYDNING(Ark1!$M$5;TÆLV(Ark1!$M:$M;"")-1;0) (men det er jo kun en detalje)

aheiss -> Nej, jeg hjælper ikke at slette ;""

bak -> Det er tekst

jkrons -> TÆL() betyder blot (hvis jeg har gjort det rigtigt) at det navngivne område består af A1 (bemærk at det er tekst der står i kolonnen)

bak/jkrons -> At TÆLV() tæller en for meget er der vel taget højde for ved -1!?Så lige vidt!
Avatar billede stewen Praktikant
14. november 2003 - 08:37 #8
aheiss -> du ved godt at jeg = det? første gang der står "jeg" vel at mærke!
Avatar billede jkrons Professor
14. november 2003 - 10:09 #9
Sorry! Jeg havde ikke gennemskuet at kolonnen indeholdt tekst.
Avatar billede jkrons Professor
14. november 2003 - 10:11 #10
Kan du ikke tilføje et -Antal.Blanke($M:$M) eller noget i den stil.
Antal.Blænke tæller også en celle som blank, hvis den indeholder en formel, som giver et tomt resultat.
Avatar billede stewen Praktikant
14. november 2003 - 10:47 #11
Jeg var også lige selv begyndt at teste med ANTAL.BLANKE - og det virker! Det ender altså med følgende:

=Ark1!$M$1:FORSKYDNING(Ark1!$M$1;TÆLV(Ark1!$M:$M;"")-ANTAL.BLANKE(Ark1!$M$:$M$)-2;0)

At jeg bruger -2......
Det er jeg ikke selv sikker på at jeg forstår! Men det vigtigste er at det virker!

jkrons -> dit svar er accepteret!
Avatar billede jkrons Professor
14. november 2003 - 11:38 #12
Godt at det kom til at virke :-)