Avatar billede mogensamdi Nybegynder
13. november 2003 - 14:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skjult værdi

Kan man give en celle en værdi (eks. 2) mens der i cellen står noget helt andet, (eks. peter) . Altså en form for skjult værdi. Det skal være sådan at når jeg tager cellen med i en udregning bruger den værdien og ikke teksten.
Avatar billede stewen Praktikant
13. november 2003 - 14:49 #1
Er det fordi har mange formler og i stedet for at skrive Ark1!A1 vil skrive Peter! så kan det gøre ved at definere et navn (ctrl+F3)

Men hvis du f.eks. i celle A1 vil have man kan se at der står Peter - og du vil have værdien 2 - når du skal til at beregne, så bliver det straks mere langhåret!

Så bliver det VBA!
Avatar billede stewen Praktikant
13. november 2003 - 14:49 #2
tror jeg
Avatar billede jkrons Professor
13. november 2003 - 14:51 #3
Selv med VBA tror jeg det bliver svært at tildele en værdi til en celle, der indeholder noget andet. Og er værdien altid 2 sammen med Peter, eller kan det ændre sig?
Avatar billede mogensamdi Nybegynder
13. november 2003 - 14:52 #4
Det er nemlig den "langhårede" jeg har svært ved
Avatar billede mogensamdi Nybegynder
13. november 2003 - 14:55 #5
værdien vil altid være den samme
Avatar billede janvogt Praktikant
13. november 2003 - 15:00 #6
Du kan lave en lille liste, hvor du så kan lave et =LOPSLAG.
Listen skal så indeholde f.eks. 2 kolonner. Den første med navne f.eks. Peter og den anden med tilhørende værdier.

Det vil så være muligt at bruge Peter, som værdien 2.
Avatar billede b_hansen Novice
13. november 2003 - 15:01 #7
Hvad skulle formålet med øvelsen være?

Hvis du vil beskytte nogle data, vil jeg foreslå, at du i stedet for overvejer, om du skal skjule de rækker/kolonner, der indeholder de følsomme data. Eventuelt kan du vælge at skjule et helt regneark.

Men du skal være opmærksom på, at der er ret svært at sikre sine data fuldstændig i Excel.....
Avatar billede janvogt Praktikant
13. november 2003 - 15:01 #8
Jeg kan maile dig et eksempel, hvis du ønsker.
janvogt@esenet.dk
Avatar billede bak Seniormester
13. november 2003 - 15:03 #9
Formater cellen med dette brugerdefinerede format
[=2]"Peter";Standard
Avatar billede aheiss Praktikant
13. november 2003 - 15:45 #10
For at undgå relationstabeller kunne du jo afslutte navnene med tal. Afhængig af antal - ex. Peter02, og formatere de sidste to cifre som baggrund. Nu skal de formler der refererer til navnet så være =HØJRE(A1;2) i stedet for =A1.

Afhænger lidt af dine behov om det er et latterligt forslag :-)
Avatar billede bak Seniormester
16. november 2003 - 20:26 #11
mogensamdi - > der er ingen af forslagene politiet ikke vil kunne bryde, men fik du noget du kunne bruge :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
17. november 2003 - 08:38 #12
Kunne du bruge det tilsendte?