Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 12:35 Der er 21 kommentarer

Hvordan overfører jeg billeder fra mit digital kamera uden driver

Jeg sidder med et Toshiba PDR-M60 kamera og vil gerne overføre billederne til computeren.
Jeg har usb kabel og har fundet driveren til selve kameraet på nettet. Men kan bare ikke finde ud af at finde det i xp så jeg kan overføre billederne.. Hjælp plz !!
Avatar billede neander Nybegynder
13. november 2003 - 12:42 #1
Hvordan kobler du cameraet sammen med PC'en - USB? Så må der dukke en ekstra ting op under "denne computer" når det er tilsluttet...
Avatar billede neander Nybegynder
13. november 2003 - 12:42 #2
Hvordan ser det ud under Denne Computer? Husk at cameraet skal være tændt før det sættes sammen med computeren...
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 12:45 #3
Ja, har koblet det til via usb, og har tjekket under denne computer der kommer bare ingen ting. og har tjekket i control panel under scanners and cameras, der finder den godt nok kameraet, men kan ikke komme til at hente billederne !! :(
Avatar billede sunepopp Nybegynder
13. november 2003 - 12:47 #4
Når du tilslutter kameraet med computeren med usb kablet, dukker der så ikke en boks op der siger at der er fundet ny hardwere, og om du vil indstallere driverene enten ved at windows selv søger efter den eller fra en bestemt placering. I så fald, så prøv først at lade windows selv finde driveren (under forudsætning af at du har downloaded den og pakket den ud, hvis den var pakket (zip ect) eller startet den hvis det nu var en selvudpakkende exe fil). Kan windows dog ikke finde driveren hopper en boks op hvor du skal angive driverens placering. Vælg da gennemse og find den fil du pakkede ud..
Avatar billede neander Nybegynder
13. november 2003 - 12:47 #5
Har du photoshop på din PC - har du før importereret noget genne TWAIN, fra f.eks. en scanner? Du kan sandsynligvis importere på samme måde med dit kamera.
Avatar billede neander Nybegynder
13. november 2003 - 12:49 #6
- den metode bruger jeg selv med mit, - jeg importerer bare via TWAIN inde i Photoshop.
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 12:51 #7
sunepopp
Der dukker en boks op og den installerer selv driveren.. så siger den at kameraet er installeret og klar til brug ???

neander

Jeg har photoshop, hvordan importerer jeg via twain ??
Avatar billede sunepopp Nybegynder
13. november 2003 - 12:52 #8
Du skal starte driverens grafiske brugerflade på en eller anden måde. Har den ikke lagt noget genvejsværk på skrivebordet eller i start menuen? Ellers kan du starte den gennem et billedbahandlingsprogram. Eks. paint shop pro. Du skal et eller andet sted skifte driver (twin driver kan det være der står et sted) og så vælge den til digitalkameraet, og derefter vælge et menupunkt som f.eks. "Aqquire" (eller hvordan det nu staves :) eller noget lignende. Dette menupunkt er højst sandsynligt i ærheden af det hvor du brugte til at vælge den rigtige driver med...
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 12:55 #9
har fundet funktionen twain acquire men den finder ingen sources !
Avatar billede sunepopp Nybegynder
13. november 2003 - 12:55 #10
Jeg ved desværre ikke helt præcist hvordan det ser ud i photo shop, men det ligner meget hinanden..
Avatar billede sunepopp Nybegynder
13. november 2003 - 12:57 #11
Er digital kameraet tændt? På mit digikam. skal jeg vælge "pc" på en omskifter og så tænde det, for at kunne forbinde det med computeren.
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 12:57 #12
hmm, lorte kamera !!!!! :(
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 13:03 #13
Ja det er tændt som det skal, har brugt det på en anden computer og der virkede det perfekt. men der brugte jeg osse et program der hedder image expert. det kan være at jeg skal have fat i det, inden det virker. men burde bare kunne overføre via xp eller andet imaging program !!!
Avatar billede neander Nybegynder
13. november 2003 - 13:04 #14
Har du brugt din USB-port før, - uden problemer?
Avatar billede sunepopp Nybegynder
13. november 2003 - 13:05 #15
Hehe. Jeg tror jeg har fundet ud af det nu! Du skal sætte dreje omskifteren på den "buggede pil" og tilslutte den computeren. Prøv først at finde den til computeren såden i slukket tilstand. Sker der ikke noget, så tænd for kameraet samtidig.
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 13:07 #16
sunepopp, det har jeg allerede gjort.. det er tilsluttet korrekt og driver installeret.... men kan bare ikke få adgang på nogen måde
Avatar billede sunepopp Nybegynder
13. november 2003 - 13:07 #17
Hmm. Så lugter det lidt mere af en tilfældig uheldig sammenhæng i softweren. Prøv evt. at afindstallere driveren. Genstarte computeren. Indstallere driveren igen, genstarte computeren igen og så se om det vil så..
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 13:08 #18
he he, det har jeg osse forsøgt !!! men ingen held der heller !!!
Avatar billede sunepopp Nybegynder
13. november 2003 - 13:10 #19
Jo, jeg har brugt usb. Og det har skam heldigvis virker fint, men dog noget langsomt. Jeg har så siden købt en usb kort læser for 80 kr. Den behøver ingen driver (xp har den preindstalleret), fungerer som et ekstre drev, og så går overførslen meget hurtigere... :)
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
13. november 2003 - 13:11 #20
ja, det er selvfølgelig rigtigt, men når jeg ved det virker sådan her osse, så er det sq irriterende at det driller lige når man SKAL bruge det :(
Avatar billede peter_havskov Nybegynder
04. januar 2004 - 00:27 #21
Efter min erfaring er det letteste at købe en USB cardreader der kan læse Smartmedia kort. En sådan kan fåes for et par hundrede kroner. Så sætter du blot kameraets hukommelseskort over i kortlæseren og så er billederne tilgængelige som drevbogstav (som en ekstra flytbar disk) på din PC-er.