Avatar billede refshauge Nybegynder
12. november 2003 - 11:40 Der er 9 kommentarer

Ikke kopiere tekst

Kan man sætte en stump javascript ind så man ikke kan kopiere teksten på en side.

Jeg ved godt at man kan lukke for højreklik, men vil også gerne lukke for at man kan markere og trykke CTRL+C

Kan man det ?
Avatar billede bearhugx Nybegynder
12. november 2003 - 12:10 #1
hmm.. godt spørgsmål... men hvad skulle evt forhindre folk i bare at bruge Vis Kode for at se din HTML ?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
12. november 2003 - 13:55 #2
jo du kan godt, men som bearhugx siger så vil du på ingen måde kunne beskytte dit indhold 100%.
Men i IE kan du i hvert fald gøre så meget at man ikke direkte kan kopiere tekst:
function cancel_Event()
{
    event.returnValue = true;
    return false;
}
document.oncopy = cancel_Event;
Avatar billede skovenborg Nybegynder
12. november 2003 - 13:56 #3
undskyld jeg glemte at fjerne event.returnValue=true - den behøves ikke i dette tilfælde.
Avatar billede refshauge Nybegynder
12. november 2003 - 18:09 #4
hmmm... Jeg kan ikke helt få det til at virke

  <script language="javascript">
  function cancel_Event()
  {
    return false;
  }
  </script>

  <body oncopy=cancel_Event()>

Den afvikler funktionen fint, når man kopiere noget, men den har alligevel kopieret det godt nok...
Avatar billede thrytter Nybegynder
13. november 2003 - 14:26 #5
Prøv

<script language="javascript" type="text/javascript">
  window.document.onselectstart = test;

  function test()
  {
    return false;
  }
</script>
Avatar billede olebole Juniormester
13. november 2003 - 22:09 #6
<ole>

1. Har man brug for at spørge, har man intet at skjule  :)

2. Fratager man en bruger, hans browsers facilliteter, fortjener man at miste brugeren ... og gør det som oftest  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
13. november 2003 - 22:13 #7
Gad vide, om ikke det ville være en idé at foreslå Eksperten at inkludere den slags scripts i koden på disse sider? Så kunne det være alverdens n00bs ville lære det  ;oD
Avatar billede refshauge Nybegynder
17. november 2003 - 14:06 #8
thrytter: Dit forslag virker perfekt :-)
Hvis du lægger et svar, så skal du få nogle point.

olebole: Når jeg stiller et spørgsmål her, er det ikke for at få en etisk vurdering, men for at få hjælp til det problem jeg nu har.
Avatar billede olebole Juniormester
17. november 2003 - 14:52 #9
At du opfatter det som en etisk vurdering, tyder på, pointen var klar - og det glæder mig da  :)

Det var nu ikke ment så meget som en etisk vurdering, men mere som et rigtig godt råd. Et råd, som de fleste erfarne folk på Eksperten plejer at give begyndere og mindre erfarne brugere.

Problemet plejer at være, at de, der spørger om den slags, ikke har tænkt over, hvor hamrende irriterende den slags scripts virker på deres brugere - og hvor overflødige samme scripts er, da de intet forhindrer, hvis brugeren vil kopiere noget fra sitet.
Det er den slags misbrug af scripting - sammen med f.eks. reklame-popups - der forpester WWW, da flere og flere bruger popup-killers eller slår JavaScript fra, hvilket forpester nettet for seriøse programmører.

Du løser med andre ord ingen problemer for dig selv (kode og indhold er lige tilgængelig med og uden disse scripts), men skaffer - ved at bruge den slags - andre langt større problemer.
Det er såmænd i al sin enkelthed blot det, vi forsøger at undgå med vore 'etiske vurderinger'  :)
/mvh