Avatar billede nacho Nybegynder
11. november 2003 - 23:13 Der er 10 kommentarer

Kan ikke opretholde netværksforbindelse

Hej!

Jeg har et mega-irriterende problem. Jeg skal overføre nogle store filer fra en bærbar til en stationær pc. Jeg har Win XP pro på den stationære og Win XP Home på den bærbare. Jeg har on-board LAN på begge og derudover har jeg et kombineret LAN/56K Modem kort i den stationære. Jeg kan godt få forbindelse mellem computerne og overføre mindre filer, men med store går det galt. Jeg kan starte en overførsel som iøvrigt står til at vare ca. 14 minutter pr. GB. Jeg når aldrig at overføre hele filen idet den altid afbryder overførslen og skriver at netværksnavnet ikke længere er til rådighed eller at jeg ikke har adgang til netværksressourcen. Herefter kan jeg ikke få forbindelse computerne imellem, men hvis jeg tjekker på den stationære ser det ud til at filen er overført, dvs. at computeren tror den ligger der og fylder ca. 1GB, selvom der måske kun er overført 10MB og det værste er at filen kan ikke slettes, idet jeg får at vide at den bruges af et andet program. Jeg har prøvet alt hvad jeg kan, men intet virker. Jeg har fjernet mit sekundære netkort, udvidet temp-kataloget til 5GB forsøgt at omdøbe filerne, men intet virker. Det er mig en gåde hvad der sker og hvorfor jeg ikke kan slette de "overførte" spøgelses filer.
Alle forslag er velkomne!
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 23:30 #1
Det lyder umiddelbart som om der er tale om et dårligt kabel eller et netkort, der ikke fungerer som det skal.
Har du forbundet de to maskiner med et krydset kabel direkte?
eller bruger du en hub eller switch?
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 23:32 #2
Prøv at se, om du kan kopiere en stor fil lokalt på hver maskine (dvs. fra et katalog på disken til et andet).
Det vil teste om der kunne være problemer med din harddisk.
Avatar billede nacho Nybegynder
11. november 2003 - 23:37 #3
Jeg har ingen problemer med at kopiere lokalt og jeg har prøvet med to netværkskabler, så der må være en eller anden konfliktfejl. Jeg bruger et direkte krydset kabel imellem maskinerne
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 23:40 #4
Kører dine netkort 100Mbit/sek?
Og er kablet et katgori 5 kabel? (Ogikke et hjemmelavet)
Avatar billede nacho Nybegynder
11. november 2003 - 23:40 #5
Det kan selvfølgelig være et af netkortene, men de er begge on-board på Motherboardet så det ville undre mig hvis der var problemer. På begge computere fungerer det fint hvis jeg sætter et normalt netværkskabel i til eksempelvis Internet. Problemet opstår kun i det øjeblik jeg skal overføre store filer mellem computerne. Jeg har før overført til en tredie computer fra min stationære hvor det gik ufatteligt langsomt, men dog virkede uden de ovennævnte fejlmeddelser
Avatar billede nacho Nybegynder
11. november 2003 - 23:48 #6
Jeg er helt sikker på at netkortene kører 100Mnit. Det ene motherboard i den stationære er et DFI AD77 Infinity købt sidste år og den bærbare er en 1600Mhz forholdsvist ny Acer, så de burde være helt up-to-date
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 23:52 #7
Det kan også være dine harddiske trænger til at blive defragmenterede.
En fragmenteret disk har det ikke godt med store filer.
Avatar billede nacho Nybegynder
11. november 2003 - 23:56 #8
OK, er det noget man kan gøre uden at skule formatere det hele? Jeg er ikke den store computer haj
Avatar billede nmh Nybegynder
12. november 2003 - 01:02 #9
Der er ikke tale om at formatere.
Du åbner 'denne computer'. Højreklik på det drev, der skal defragmenteres. Vælg fanebladet funktioner.
Nu kan du vælge at defragmentere.
(Når en disk har været brugt meget vil der være en del filer, som ikke ligger i et sammenhængende område. Den ldedige plads er også spredt. Nå en stor fil så skal kopieres ind på disken vil den heller ikke blive lagt i et sammenhængende område. Defragmetering sørger for at skabe et stort frit område.)
Avatar billede nacho Nybegynder
12. november 2003 - 01:08 #10
Ok, jeg vil prøve dette senere. Desværre har jeg ikke umiddelbart mulighed for at teste computerne igen, idet den ene er en tur i udlandet, men jeg vil gerne have så mange forslag som muligt til løsninger på problemet, så du skal have foreløbigt tak for din tid.