Avatar billede jban Nybegynder
11. november 2003 - 22:10 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hyperlinks en ting af gangen eller flere ting ad gangen

Kan man få hyperlinks til at gøre mere end en ting ad gange, hvis ja hvordan skal man så gøre i FP 2002?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
11. november 2003 - 22:13 #1
hvad vil du have dem til, at blive fremhævet når musen føres over, eller måske ogs en streg over og under, skifte baggrundsfarve, mulighederne er mange, prøv at kigge på www.html.dk/tutorials/css
Avatar billede jban Nybegynder
11. november 2003 - 22:19 #2
kan man få hyperlinks(når der bliver trykket på) at skift flere ting, f.eks. to inline frame?
Avatar billede cdc Novice
11. november 2003 - 22:23 #3
ja men så skal du hånd kode lidt med javascript
Avatar billede roenving Novice
11. november 2003 - 22:33 #4
Hvis du kun skal udføre det een gang, kan vi skrive det ind i en onclick-event på tagget, har du flere, kan du med fordel oprette en funktion ...

Men den enkelte:

<a href="#" onclick="window.frames['iframe1'].location.href='detFoersteLink.html'; window.frames['iframe2'].location.href='detAndetLink.html';return false">Skift to iframes</a>
Avatar billede jban Nybegynder
11. november 2003 - 22:34 #5
det er jo lige det, du skulle vel ikke vide hvordan man gør eller kende nogle steder på nette hvor man kan finde løsninger på det?
Avatar billede roenving Novice
11. november 2003 - 22:43 #6
Det er ikke så svært, når du kun har to faste iframes, som skal udskiftes (her i en version, som altid skifter begge to, hvis du nogle gange kun skal skifte det ene, skal der lige ændres lidt !-)

<script type="text/javascript">
function changeTwo(lnk1,lnk2){
window.frames['iframe1'].location.href=lnk1;
window.frames['iframe2'].location.href=lnk2;
}
</script>

-- og så ser linket sådan ud:

<a href="#" onclick="changeTwo('detFoersteLink.html','detAndetLink.html');return false">Skift to iframes</a>
Avatar billede cdc Novice
11. november 2003 - 22:44 #7
;o) roenving skriver løsningen
Avatar billede cdc Novice
11. november 2003 - 22:45 #8
jeg har brugt en anden løsning, men roenvings var bedre, derfor kaldte jeg dig ind her roenving :o)
Avatar billede roenving Novice
11. november 2003 - 22:51 #9
*g*

-- og ja, det er jo ik' li'efrem i FrontPage-kategorien, jeg mest fører mig frem !-)
Avatar billede cdc Novice
11. november 2003 - 22:55 #10
nej det må man sige, men spm. hører jo heller ikke hjemme her, men når man nu bruger programmet såååå :o)
Avatar billede jban Nybegynder
11. november 2003 - 23:24 #11
til roenving er dette rigtigt? fordi det virker ikke rigtigt, svar er udført men fejl. ingenting skifter.

<a href="#" onclick="window.frames['I2'].location.href="eks2.html"; window.frames['I1'].location.href="afdelinger/badminton/badmintonstart.html";return false  >
Badminton</a>
Avatar billede roenving Novice
11. november 2003 - 23:30 #12
Du må ikke komme "" indeni "" -- derfor skal du indeni onclick'en bruge ' (findes sammen med stjernen lige til højre for ø !-)

<a href="#" onclick="window.frames['I2'].location.href='eks2.html'; window.frames['I1'].location.href='afdelinger/badminton/badmintonstart.html';return false">Badminton</a>
Avatar billede jban Nybegynder
11. november 2003 - 23:57 #13
nu har jeg ændret til nedenstående! men når den aktiveres skrives nede til venstre "der opstod en fejl på siden"

<a href="#" onclick="window.frames['I2'].location.href='eks2.html'; window.frames['I1'].location.href='afdelinger/badminton/badmintonstart.html';return false">
Badminton</a>

en som kun aktiver en ting se sådan ud: <a target="I1" href="afdelinger/handbolddamer/start.htm" > Håndbold (damer)</a>
Avatar billede roenving Novice
12. november 2003 - 00:14 #14
Aktiveres dit link fra en tredje iframe ?-)

-- for hvis den gør, skal window i ovenstående udskiftes med parent !-)

-- og prøv så at dobbeltklikke på den gule trekant og fortæl, hvad den så siger, hvis den stadig fejler !o]
Avatar billede jban Nybegynder
12. november 2003 - 00:58 #15
jeg gennemgik mine koder og fandt denne linie :
Your browser does not support inline frames or is currently configured not to display inline frames.
måske er det derfor det ikke virker, men det virker kun med en funktion?
Avatar billede roenving Novice
12. november 2003 - 01:01 #16
Nej, det er en standard-tekst, som skrives imellem <iframe> og </iframe> ...

-- den vil kun vises, hvis browseren ikke forstår, hvad iframes er !-)
Avatar billede jban Nybegynder
12. november 2003 - 20:24 #17
til roenving nu har jeg prøvet igen og igen men gider du kigge på denne link + html koder så du kan se hvad der er galt.

http://www.jba-data.dk/hjemmesider/pr5/index.htm
Avatar billede roenving Novice
13. november 2003 - 00:18 #18
Den kan jeg da ik' li'e gennemskue, for fejlen er, at der kommer en http 404-fejl, filen kan ikke findes, så måske er din IIS indstillet til at dirigere til et bestemt sted, men så må vi jo prøve:

<a href="#" onclick="parent.frames['I1'].location.href='./side4.html'; parent.frames['I2'].location.href='./side6.html';return false">Prøve</a>
Avatar billede jban Nybegynder
13. november 2003 - 00:46 #19
Der kommer den samme reaktion!
Avatar billede roenving Novice
13. november 2003 - 00:55 #20
Så skal vi lige prøve:

<a href="#" onclick="parent.frames['I1'].location.href='http://www.jba-data.dk/hjemmesider/pr5/side4.html'; parent.frames['I2'].location.href='http://www.jba-data.dk/hjemmesider/pr5/side6.html';return false">Prøve</a>
Avatar billede jban Nybegynder
13. november 2003 - 01:20 #21
jeg har taget et billede af fejlen.

http://www.jba-data.dk/hjemmesider/pr5/index.htm
Avatar billede roenving Novice
13. november 2003 - 01:39 #22
Den fejl får jeg da ikke ?-)

-- og har du prøvet den med de absolutte stier, for det kan have noget at gøre med din filsti, hvis du tester lokalt !-)
Avatar billede cdc Novice
13. november 2003 - 09:35 #23
nu skriver du i dit link i første iframe : side4.html det er side4.htm
Avatar billede cdc Novice
13. november 2003 - 09:35 #24
det samme med side6.html det er side6.html
Avatar billede roenving Novice
21. november 2003 - 00:15 #25
-- så det kom til at virke ?-)
Avatar billede jban Nybegynder
17. januar 2004 - 01:15 #26
Undskyld, har været bortrejst, det du har skrevet (roenving) virker perfekt, men det er på en hjemmeside som er hos wannafind, det virker ikke på B-one hjemmesider, jeg skrev til dem, deres svar de kun understøtter sprog så som Asp og PHP.
Avatar billede roenving Novice
17. januar 2004 - 01:47 #27
Hvis du requester en html-side, skal de ikke understøtte noget som helst andet end at have en web-server ?-)

-- og det er vel det du betaler for ?-)

-- ellers velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
03. februar 2004 - 20:01 #28
-- og tak for points ;~}