Avatar billede martinoerteby Nybegynder
11. november 2003 - 22:09 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

DOS startdisketter

For en del år siden havde jeg tre DOS-setup-disketter til mit Windows 3.11. Disketterne er for længst gået tabt, men jeg gemte alle filerne på disketterne i 3 mapper på en cd-rom.

Nu har jeg prøvet at genskabe DOS-setup-disketterne ved at kopiere alle filer i mappe nr. 1 til diskette nummer 1, alle filer i mappe 2 til diskette nummer to og alle filer i mappe 3 til diskette nummer 3. Disketterne er fuldt formatteret (i Windows XP), men min gamle (meget gamle!) computer afviser den første diskette og siger, det ikke er en systemdisk.

Hvordan genskaber jeg mine DOS-setup-disketter?
Avatar billede fromsej Praktikant
11. november 2003 - 22:11 #1
Den er svær, en mulighed vil være at omformatere den første disk som systemdiskette og så kopiere det over på du har gemt, men om det virker ved jeg ikke.
Avatar billede soreno Praktikant
11. november 2003 - 22:18 #2
Kør:
sys c:\path\til\sted\hvor\systemfilerne\ligger a:

Typisk kan du pege på mappen med indholdet af disk1.

Det er muligt at du skal anskaffe "sys" kommandoen fra en anden bootdisk (f.eks. en win98 bootdisk).
Avatar billede zhark Nybegynder
11. november 2003 - 22:22 #3
Har du stadig windows 3.11 på din gamle PC?
Nu kan din XP jo være både NTFS OG FAT32, men - de dos diske har sikkert været Fat16, jeg vil mene du skal have fat i en med Win95 der måske kan fikse dem.
Avatar billede grinderslev Praktikant
11. november 2003 - 22:43 #4
Disketterne skal vistnok have et bestemt label.
Avatar billede segmose Nybegynder
11. november 2003 - 22:53 #5
Hvis du har en dos boot diskette kan du måske gøre sådan:
boot på boot disk
sys b: a:
tager system filer fra a: lægger dem på b: som på de fleste pc'er er det samme fysiske drev som a: men kan bruges fordi systemet snyder.
hvis du kender nogen der stadig har dos installeret kan du formodentlig også bare få lavet en
sys a:
hos dem.
Avatar billede grinderslev Praktikant
11. november 2003 - 22:59 #6
Du kan hente en DOS boot diskette på: http://www.bootdisk.de
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 23:08 #7
Måske skal de formateres i fat 16
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
11. november 2003 - 23:09 #8
Tak, alle !

Det er lidt svært at forstå, men jeg prøver (og har prøvet noget allerede)...

1) fromsej: Hvis jeg opretter en MS-DOS startdiskette og kopierer filerne i mappe 1 over, er der desværre ikke plads på disketten.

2) soreno: Jeg forstår ikke, men skal lige tænke lidt mere :-)

3) zhark: Nej, Windows 3.11 er der ikke mere.

4) grinderslev: Label....ok. Men hvilket label :-) . Jeg har en udmærket Boot-diskette.

5) segmose: Jeg forstår ikke, men skal lige tænke lidt mere :-)
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
11. november 2003 - 23:16 #9
Hvordan formaterer man i FAT16 ?
Avatar billede fromsej Praktikant
11. november 2003 - 23:16 #10
Jeg tror heller ikke det vil virke, selvom du sletter alle overflødige filer fra startdisketten, det var virkelig et langskud. ;o)
Avatar billede gudmundp Praktikant
11. november 2003 - 23:27 #11
du skal nok have fat i en gammel maskine der kører dos endnu
Avatar billede segmose Nybegynder
12. november 2003 - 09:18 #12
martinoerteby:
Det du mangler er bootspor og system filer fra en dos, her dur diverse windows dosser vist ikke da de har for nye versions numre, men en gammel boot diskette med dos burde kunne bruges.

Selv med kun et floppy drev burde du kunne lave system overførsel, da de fleste pc'er understøtter at floppy drevet tæller som 2 drev nemlig A: og B: så skal man bare skifte disketter en hel masse.
Avatar billede itryed Nybegynder
12. november 2003 - 09:39 #13
For at formatere i FAT16:

format a: /fs:FAT

Hvis du også vil boote på disketten skal det /s bagved igen.
Avatar billede knudemand Nybegynder
12. november 2003 - 12:27 #14
hmmm, -man fristes til at spørge: hvorfor ?!?!?!?! Hvis du angiver hvorfor, kan det være du kan hjælpes på anden vis :-)
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
12. november 2003 - 22:20 #15
Hvorfor? På min arbejdsplads - en skole - har vi 10-15 gamle cpmputere stående, som i alle henseender er for små til at køre fx Windows 95 (jeg har prøvet). Eleverne kunne godt bruge dem som "skrivemaskiner". En anden grund er, at skolen har et sprogprogram på cd-rom, som af en eller anden grund ikke vil køre på Windows 95 og op - kun på Windows 3.11.

I mellemtiden har jeg været så heldig at falde over nogle gamle DOS 6.2 setup-disketter, og de virker, så problemet er på sin vis løst.

Og så alligevel ikke helt. Da jeg forsøgte at tage back-up-kopier af de tre setup-disketter i Windows 98 (disketterne kunne jo gå i stykker), så kopieredes de fint og uden anmærkninger - men da jeg ville afprøve back-up'pernes duelighed, skete det: "Non-systemdisk. Replace....".

Jeg kan snart ikke forestille mig andet end at det må være den måde, hvorpå back-up'perne er formateret, men...
Avatar billede segmose Nybegynder
13. november 2003 - 09:13 #16
Hvis du bare kopiere får du ikke boot sporet med, hvis du vil have at med led efter et program der hedder "floppy image" det tager det hele med.
Avatar billede grinderslev Praktikant
15. november 2003 - 21:28 #17
Du kan kopiere alle filerne over i samme mappe og oprette 3 tekst filer.
De skal hedde:
DISK1.
DISK2.
DISK3.
(de skal IKKE hedde noget som ext)
og indholdet af dem skal være det sammen som navnet på filen.
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
16. november 2003 - 00:26 #18
Jeg arbejder videre på sagen, men er ikke lykkedes med noget endnu. Det sidste svar fra grinderslev forstår jeg ikke. Kan du uddybe det lidt?
Avatar billede grinderslev Praktikant
17. november 2003 - 01:18 #19
Joh....  Du kan installere Win 3.11 fra en mappe på din harddisk, ved at kopiere alle filerne over i en mappe, og oprette de ovenstående filer i mappen.
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
17. november 2003 - 05:36 #20
OK.... tak, det vil jeg prøve i aften :-)
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
12. december 2003 - 20:54 #21
ok