Avatar billede benkebus Nybegynder
10. november 2003 - 11:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SQL count problem

har en databas med nyheter. dessa nyheter är indelade i kategorier. kan man med hjälp av sql count räkna hur många nyheter det finns i varje kategori.

databasen ser ut så här (förenklad):
nID :: rubrik :: text :: kategori ::
Avatar billede askhoej Praktikant
10. november 2003 - 11:11 #1
SELECT count(1) FROM nyhet_tabel WHERE kategori = 'Navn/ID'
Avatar billede askhoej Praktikant
10. november 2003 - 11:12 #2
Ups..sådan her:

SELECT count(1) AS [Antal],kategori FROM nyhet_tabel GROUP BY kategori
Avatar billede benkebus Nybegynder
10. november 2003 - 11:17 #3
ok det funkade bra... kan man nu lägga till så att man kan få ut övriga fält ur samma sql?
typ "SELECT *, count(1) AS [Antal],kategori FROM nyhet_tabel GROUP BY kategori", fast som funkar?
Avatar billede benkebus Nybegynder
10. november 2003 - 11:25 #4
fast det behövs inte... behöver bara antalet i varje kategori och kategorinamnet...
tack så mycket för hjälpen!
du får svara om du vill ha dina points...
Avatar billede askhoej Praktikant
10. november 2003 - 11:31 #5
:-)