Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 13:20 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Tjek database om eksistens

Hej Eksperter

Jeg har to tabeller. Den ene med brugere [tabel X], og den anden med deres rettigheder [Tabel Y].
Der er flere sider, som de skal have rettigheder til, eks. et site om spil, og et site om film.
I [tabel y] er der en række for hver site de har adgang til. Eks:
user    site    level
4      spil      2
4      film      3
5      spil      3
Når jeg så vil redigerer i bruger nummer 4 eksempelvis, har jeg nogle radiobuttons, hvor fra man kan vælge deres level (2,3 og 4).
<tr>
<td width="132" colspan="2"><font size="2">Spil</font></td>
<td width="64"><input type="radio" value="2" name="spil"></td>
<td width="58"><input type="radio" value="3" name="spil"></td>
<td width="257"><input type="radio" value="4" name="spil"></td>
</tr>
<tr>
<td width="132" colspan="2"><font size="2">Film</font></td>
<td width="64"><input type="radio" value="2" name="film"></td>
<td width="58"><input type="radio" value="3" name="film"></td>
<td width="257"><input type="radio" value="4" name="film"></td>
</tr>

Det er så meningen at den skal tjekke [tabel y] om hvilke rettigheder brugeren har i den tabel.
Det skal lige siges at har man tidligere valgt at brugeren ikke har rettigheder (value 4) så bliver der ikke registreret noget i databasen. Dvs. at scriptet skal tjekke om der findes en post i databasen med brugerens id og sitet værdi (eks. spil) - Hvis ikke skal:
<input type="radio" value="4" name="spil"> være "checked".

Findes posten der i mod skal den finde den værdi eks. 2 og så gøre:
<input type="radio" value="2" name="spil"> "checked".

Håber I forstår...

//Arvin
Avatar billede loss Nybegynder
09. november 2003 - 13:26 #1
du kan lave et count på tabellen, med de kriterier du selv nævner, og hvis countet er størrere end 0, så er det true.

SELECT COUNT(*) AS Antal FROM Tabel WHERE USER_ID = '" & ID & "' AND RETTIGHED_1 = '" & Rettighed_1 & "'
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 13:29 #2
prøv:

<%
Option explicit
dim mysite, myvalue

strSQL = "Select TOP 1 from TABELY where id = " & bruger_id
' åben forbindelsen

if (not rs.bof) and (not rs.eof) then
' feltet eksisterer
mysite = rs("site")

if len(rs("level")) = 0 then
  ' længden af indholdet af feltet level er 0 -> der står ikke noget -> brugeren har ikke rettigheder
    myvalue = "4"
else
    myvalue = rs("level")
end if
%>

<input type="radio" value="<%=myvalue%>" name="<%=mysite%>" checked>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 13:32 #3
Mht "Top 1":
Jeg bruger her Top 1, som vælger den først record/post. Jeg er ikke helt sikker på "Top 1", hvis det ikke virker, kan du prøve med "*" i stedet for "Top 1".

Mht "id =.."
Jeg mener at når man tester/spørger til en værdi som er et tal, skal der ikke ' udenom..
eksempel:
bruger_id er et tal: where id = " & bruger_id
bruger_id er string/tekst: where id = '" & bruger_id & "'"
Avatar billede loss Nybegynder
09. november 2003 - 13:33 #4
Top 1 virker kun med MSSQl og Ikke med MySQL der skal du bruge Limit istedet..

Det bruges bare på et lidt anden måde.

Hvilken db kører du med ?
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 13:36 #5
Access
Avatar billede loss Nybegynder
09. november 2003 - 13:37 #6
ok, der virker top vist osse..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 13:37 #7
brug "*".. det virker altid..

mht Top 1 = MssQl and (not MySQL): det tror jeg altså ikke på..
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 13:37 #8
Har prøvet med dette, men jeg mangler en tjek funktion

<%
Set RS_userperm1 = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
RS_userperm1.open "Select * from [user_permisions] WHERE user_id  = " & RS_edit_personel("id") &" AND site = 1", Conn_crew, 1, 3
%>
<tr>
<td width="132" colspan="2"><font size="2">Games</font></td>
<td width="64"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="2" name="games" <% if rs_userperm1("level") = "2" Then response.write ("checked") End If%>></td>
<td width="58"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="3" name="games"<% if rs_userperm1("level") = "3" Then response.write ("checked") End If%>></td>
<td width="257"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="4" name="games" <% if rs_userperm1("level") = "4" OR rs_userperm1("level") = "" Then response.write ("checked") End If%>></td>
</tr>
Avatar billede loss Nybegynder
09. november 2003 - 13:38 #9
Det virker ikke med MySql.. 100 % :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 13:42 #10
hvad for en tjek funktion? hvad skal den gøre..?

det ville være nemmer at overskue hvis du havde dine if-sætninger i asp kode, og smed resultat over en variabel.. derefter bruger du <%=variabelnavn%> i stedet for <% if rs_userperm1("level") = "3" Then response.write ("checked") End If%>
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 13:47 #11
Tjekfunktion = Hvis der ikke findes nogen poster hvor eks. site = 1 og bruger = 3, så skal den gøre noget andet...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 13:49 #12
if rs.bof or rs.eof then
' vi er enten før ved starten eller slutning -> ingen poster fundet..
end if

det er det modsatte af:
if (not rs.bof) and (not rs.eof) then
' vi er hverken ved start eller slutning -> vi har fundet en post
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 13:55 #13
Cool - Tror jeg prøver det - Vender lige tilbage
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 14:11 #14
Ok - Så har jeg det her nu:

<%
Set RS_userperm1 = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
RS_userperm1.open "Select * from [user_permisions] WHERE user_id  = " & RS_edit_personel("id") &" AND site = 1", Conn_crew, 1, 3
if RS_userperm1.bof or RS_userperm1.eof then
%>
<tr>
<td width="132" colspan="2"><font size="2">Games</font></td>
<td width="64"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="2" name="games" <% if rs_userperm1("level") = "2" Then response.write ("checked") End If%>></td>
<td width="58"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="3" name="games"<% if rs_userperm1("level") = "3" Then response.write ("checked") End If%>></td>
<td width="257"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="4" name="games"></td>
</tr>

I den sidste radiobutton vil jeg så have den checked hvis posten ikke eksisterer, hvordan skriver jeg det?

<% if [et eller andet] then response.write "checked" %>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 14:29 #15
igen.. brug variabler :)

dim strNoRecord
strNoRecord = ""
if rs.bof or rs.eof then
strNoRecord = " checked"
end if

<input type="radio" value="4" name="games"<%=strNoRecord%>>

Læg mærke til at jeg har mellemrum i " checked", og ikke i selve input feltet..
så undgår du mellemrum uden noget efter det..
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 15:12 #16
Thanx det virker - I hvert fald med den der ikke eksisterer - Hvad med de andre to?
Jeg har nu:

<%
Set RS_userperm1 = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
RS_userperm1.open "Select * from [user_permisions] WHERE user_id  = " & RS_edit_personel("id") &" AND site = 1", Conn_crew, 1, 3

dim strNoRecord1
strNoRecord1 = ""
if RS_userperm1.bof or RS_userperm1.eof then
strNoRecord1 = " checked"
end if
%>
<tr>
<td width="132" colspan="2"><font size="2">Games</font></td>
<td width="64"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="2" name="games"></td>
<td width="58"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="3" name="games"></td>
<td width="257"><font face="Trebuchet MS" size="2">
<input type="radio" value="4" name="games" <%=strNoRecord1%>>
</td>
</tr>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 15:15 #17
øh.. hvad med dem?
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 15:17 #18
Da skal den skrive checked hvis værdien er henholdsvis 2 eller 3
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 15:28 #19
hvor mange radioboxe er der?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 15:28 #20
..er der kun "2, 3, 4" ?
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 15:31 #21
ja
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 15:51 #22
jeg har lavet noget javascript til at automatisk gøre det..:

<%
' hent info fa db
' hvis alt er ok:
strAspValgt = rs("level")
%>

<form name="FORMNAVN">

<tabellen starter her>

radio
blah

</tabellen slutter her>

</form>

i bunden af din side:
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
var frm = document.FORMNAVN;
var ErValgt = <%=strASPvalgt%>;
if (frm.spil[0].value == ErValgt) { frm.spil[0].checked = true; }
if (frm.spil[1].value == ErValgt) { frm.spil[1].checked = true; }
//-->
</SCRIPT>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 15:53 #23
..du skal så ændre FORMNAVN til navnet på din form..
jeg kan jo ikke se hvad din form hedder..
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 16:13 #24
Kan det ik gøre med asp? Lidt ala det første du lavede hvor man spørger om:
If RS_userperm5("level") = 2 Then response.write ("checked") End If ??
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 16:19 #25
du kunne bruge:
If RS_userperm5("level") = 2 Then strRadio2 = " checked"
If RS_userperm5("level") = 3 Then strRadio3 = " checked"

<input type="radio" value="2" name="spil"<%=strRadio2%>>
<input type="radio" value="3" name="spil"<%=strRadio3%>>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 16:20 #26
før if-sætningerne:
dim strRadio2, strRadio3
strRadio2 = ""
strRadio3 = ""
Avatar billede arvin Nybegynder
09. november 2003 - 16:34 #27
Kom med et svar så skal du få nogle points - Du har været en KÆMPE hjælp... TARK :o)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. november 2003 - 16:45 #28
Det var så lidt :)
her er et svar :)