Avatar billede jangb Nybegynder
08. november 2003 - 17:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Pc-låsning a la Boomtown?

Hej!
Jeg prøver at bestyre en håndfuld pc'er i en fritidsklub, hvor ungerne gang på gang smadrer diverse spil eller endda selve Windows, eller stjæler/ændrer settings til Half-Life og varianter (CS, Steam, etc).

Jeg har prøvet diverse sikkerhedsprogrammer såsom softheap's "Security Administrator", og jeg har rodet med en hardware-baseret disklås som skulle gøre Windows køreklar med en simpel reboot, men det ene er ikke sikkert nok (ungerne kommer uden om det om laver rav iden), og det andet er simpelt hen for bøvlet (det tager 10+ timer at spejle en disk, og jeg har 4 (snart flere) identiske maskiner).

Jeg har spurgt Boomtown om de sælger deres løsning, men de er meget langsomme i optrækket -- er der nogen her der kender et tilsvarende produkt til at lukke af? Det må gerne koste penge, og der må gerne være løbende service -- det skal bare virke!

Hjælp! Der er gode point at hente, men kun hvis du kan give et reelt bud. Diverse løsninger fra Download.com er ikke gode nok!

Jan
Avatar billede jimse Nybegynder
08. november 2003 - 17:16 #1
Med hensyn til at spærre maskinerne vil jeg ikke gøre mig klog, men jeg kan ikke forstå hvorfor det tager så lang tid at lave kopi af maskinerne. Jeg ville foreslå at bruge ghost eller lign. til at lave kopi af diskene. Så ville du formentlig kunne gøre det på under 15 min.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2003 - 17:37 #2
Reborn kort er en genial løsning.
Sæt PC'en op som den skal være, sæt reborn kortet i PCI porten, comfigurer kortet, og derefter sker der intet med opsætning da reborn kortet genskaber PC'en ved hver genstart

http://www.a-o-s.dk/product31.htm
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2003 - 17:38 #3
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2003 - 17:43 #4
det var selvfølgelig http://www.reborn.dk/safetycard.htm
Avatar billede aovergaard Nybegynder
08. november 2003 - 18:02 #5
http://www.winselect.com/  Her finder du programmet som fryser din pc så alle programmer samt alt hvad du laver er som nyt når du genåbner din pc.
http://www.tms.adsl.dk/bnp.exe Kan hentes her MEN LAD VÆRE MED AT HENTE DET KAN IKKE AFINSTALLERES IGEN.

Men effektivt overfor pilfingre. Dog farligt at hente da du jo ikke kan ændre noget som helst, så skal du først ud i fdisk og formatering.
Avatar billede jangb Nybegynder
08. november 2003 - 20:19 #6
Tak for Jeres svar!

Jeg har kigget på Reborn/SafetyCard, og jeg må sige at det er 98% identisk med hvad jeg bruger allerede, nemlig "PC Wächter" fra Dr. Kaiser.
Selve PCI-kortene (og de forskellige typer), ROM styresystemet og manualen er kun med sproglige forskelle (PC Wächter er på tysk). Begge leverandører angiver da også at man bør bruge den indbyggede funktion i kortet til at spejle diske med, og det skal foregå mellem identiske harddiske. Det går som sagt ulideligt langsomt sammenlignet med fx. Ghost.

Snedige softwareløsninger a la SoftHeap's "Security Administrator" etc. og WinSelect's "Deep Freeze" giver jeg ikke meget for -- jeg har set ved selvsyn at de meget nemt kan omgås, uanset hvad de skriver på deres hjemmesider.

Og i øvrigt gør et indstikskort eller en Windows policy intet for at gemme funktioner væk fra brugerne, hvilket også er et problem. Det betyder bl.a. at der skal udlånes CD'er til ungerne når de skal spille fx. Half-Life, hvilket har bevirket at de har pillet alle CD-keys af. Grrr, smart småkravl. Desværre er næsten alle spil målrettet privat brug, og der er ringe mulighed for at gøre det "tamper-proof" uden at skulle bruge en del mere end USD12.50 per styk. Havde det bare været det, havde dette været et spørgsmål til 30pt og ikke 100.

Husk på, at det er unger i 10-18 års alderen, og at de "voksne" der er tilstede er almindelige pædagoger (som ikke overvåger dem konstant).
Derfor skal vi bruge noget der er 100% skudsikkert, 95% er bare ikke godt nok.

Det gør slet ingen ting om vi skal give 100.000,- for det -- et vil vi faktisk hellere end gerne, hvis vi kan få en ordentlig "skal" og løbende driftsservice.

Så mange, mange tak for Jeres svar indtil nu, men jeg håber at der findes noget meget bedre (og sikkert dyrere) derude et sted -- jeg aner bare ikke hvor jeg skal lede (udover hos Boomtown).
Avatar billede rkhdk Nybegynder
08. november 2003 - 21:50 #7
jeg har brugt Reborn kortene på den skole hvor jeg var, og de var ikke langsomme ift. Ghost,. der var ikke hastigheds forskel på om der blev brugt reborn eller ej.

Der blev HDD'en delt op i 2, hvor den ene indeholdt et image af HDD'en som HDD'en blev egenskabt ud fra.

Vedr. Windows Policy, så på Win9x findes poledit som følger med win9x hvor man kan spærre for funktioner.
Avatar billede jangb Nybegynder
10. november 2003 - 14:59 #8
...og dér sagde Boomtown også fra. De vil ikke sælge deres løsning. Til gengæld fik jeg et link til www.smartlaunch.net, som netop er beregnet på spillecaféer -- dvs. centralt styret booking, licenshåndtering, cd-håndtering osv.

Jeg har ikke set så meget på www.smartlaunch.net endnu, men det lader til at være en hel del bedre en SoftHeap/WinSelect.

/* Jeg er ked af at skulle tage mine point tilbage, men der var ingen gode svar. */