Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 09:05 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Gem valgt radiobutton

Hvordan gemmer man sit valg af en radiobutton, således at næste gang man kommer ind på siden, har den husket det sidste valg af radiobutton ?

Min kode ser således ud:

<%

Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"nyhed.mdb\")

SQLstmt = \"SELECT * FROM adresse WHERE 141 = \" & Request(\"id\")

Conn.Execute (SQLstmt)

Set rs = conn.Execute(SQLstmt)
  %>

<form method=\"POST\" action=\"gem_data.asp\">

  <input type=\"hidden\" name=\"id\" value=\"<%=rs(\"farve1\")%>\">
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#21518C\"<% If strValg = \"valg1\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#9CC3FF\"<% If strValg = \"valg2\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#F4F4EB\"<% If strValg = \"valg3\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#D8D8D8\"<% If strValg = \"valg4\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#ffffff\"<% If strValg = \"valg5\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#000000\"<% If strValg = \"valg5\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"../images/farve2.gif\"<% If strValg = \"valg6\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;

Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 09:30 #1
på siden \"gem_data.asp\":
Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"nyhed.mdb\")

SQLstmt = \"SELECT * FROM adresse WHERE 141 = \" & Request(\"id\")

rs(\"valgtfarve\").value=request.form(\"farve1\")
rs.update
rs.close
%>
Hvis ellers \"id\" henviser til en unik bruger i basen.
ellers kan du jo også bruge cookies således:
på \"gem_data.asp\"
<%
response.cookie(\"cookienavn\")(\"farvevalg\")=request.form(farve1)
%>
<html>
<head>....

og når den skal hentes igen:
<%
if request.cookie(\"cookienavn\") hasKeys then
strValg=request(\"cookienavn\")(\"farvevalg\")
End if
%>
<html>
<head>...
Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 09:31 #2
rettelse:
response.cookie(\"cookienavn\")(\"farvevalg\")=request.form(\"farve1\")
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 10:17 #3
Ved brug af \"rs\" på siden \"gem_ret_data.asp\" som iøvrigt ikke hedder \"gem_data.asp\" (det var en skrivefejl) får jeg følgende fejlmedl.:

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A000D)
Typerne passer ikke sammen: \'rs\'
/Expert/nyhed2000/side 1/gem_ret_data.asp, line 22

Og ved brug af cookies får jeg også fejlmedl.:

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01B6)
Objektet understøtter ikke denne egenskab eller metode: \'response.cookie\'
/Expert/nyhed2000/side 1/gem_ret_data.asp, line 2

Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 10:18 #4
Det ser sådan ud:

<%
Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"nyhed.mdb\")

SQLstmt = \"UPDATE DISTINCTROW adresse SET farve1 = \'\" & request.form(\"farve1\") & \"\',navn = \'\" & request.form(\"navn\") & \"\', kategori = \'\" & request.form(\"kategori\") & \"\',info_om = \'\" & request.form(\"info_om\") & \"\' WHERE id = \" & Request(\"id\")
\'SQLstmt = SQLstmt & \" VALUES ( \'\" & request.form(\"farve1\") & \"\',\'\" & request.form(\"navn\") & \"\',\'\" & request.form(\"kategori\") & \"\',\'\" & request.form(\"info_om\") & \"\')\"

rs(\"valgtfarve\").value=request.form(\"farve1\")
rs.update
rs.close

response.write sqlstmt

Conn.Execute (SQLstmt)

conn.Close
Set conn = nothing
Set SQLstmt = nothing

response.redirect (\"adm_vis_data_alt.asp?ID=141\")
%>

Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 10:29 #5
det skal være response.cookies
og request.cookies jeg kom til at glemme et s tilsidst, sorry
Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 10:31 #6
SQLstmt = \"UPDATE DISTINCTROW adresse SET farve1 = \" & request.form(\"farve1\") & \",navn = \'\" .....

Jeg kan forestille mig at databasefeltet farve1 er et tal felt og isåfald skal der ikke være \'\' omkring request.form(\"farve1\")
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 10:40 #7
Er et tekstfelt scriptet virker udmærket, jeg skal som sagt have den til at gemme valget af radiobutton til næste gang man ankommer på siden...
Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 11:02 #8
<%
Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"nyhed.mdb\")

SQLstmt = \"UPDATE DISTINCTROW adresse SET farve1 = \'\" & request.form(\"farve1\") & \"\',navn = \'\" & request.form(\"navn\") & \"\', kategori = \'\" & request.form(\"kategori\") & \"\',info_om = \'\" & request.form(\"info_om\") & \"\' WHERE id = \" & Request(\"id\")

Conn.Execute (SQLstmt)

conn.Close
Set conn = nothing
Set SQLstmt = nothing

response.redirect (\"adm_vis_data_alt.asp?ID=141\")
%>

Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 11:20 #9
??????????????? Hvad mener du ?
Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 11:24 #10
At du ikke skal bruge
<%
rs(\"valgtfarve\").value=request.form(\"farve1\")
rs.update
rs.close
%>
når du bruger \"UPDATE ....\"

Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 11:24 #11
Nu er jeg med. nu beholder den valget på siden. Men på den anden er der ikke en makering i den radiobutton man har valgt.
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 11:27 #12
Ikke alligevel ???
Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 11:29 #13
strValg = \"valgx\" skal skiftes ud med
rs(\"farve1\") = \"#xxxxxx\"
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 11:44 #14
Måske er det mig der er fat-svag, men jeg er temmelig forvirret nu. Du er nød til at vise mig det sammen med min egen kode....
Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 11:54 #15
<input type=\"hidden\" name=\"id\" value=\"<%=rs(\"farve1\")%>\">
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#21518C\"<% If rs(\"farve1\") = \"#21518C\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#9CC3FF\"<% If rs(\"farve1\") = \"#9CC3FF\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#F4F4EB\"<% If rs(\"farve1\") = \"#F4F4EB\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#D8D8D8\"<% If rs(\"farve1\") = \"#D8D8D8\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#ffffff\"<% If rs(\"farve1\") = \"#ffffff\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"#000000\"<% If rs(\"farve1\") = \"#000000\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
    <input type=\"radio\" name=\"farve1\" value=\"../images/farve2.gif\"<% If rs(\"farve1\") = \"../images/farve2.gif\" Then Response.Write \" checked\" %>>&nbsp;&nbsp;
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 12:23 #16
Nå ja ! Jeg havde cookies i hovedet. Nu virker det. Mange tak for hjælpen :-)
Du er nød til af sende det som svar, så jeg kan give dig dine point.
Avatar billede dkjohn Nybegynder
09. januar 2001 - 12:40 #17
Glad for at kunne hjælpe :-)