Avatar billede poffe Nybegynder
07. november 2003 - 15:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Matematisk udtryk

Har et felt indelt i 4 pladser. array[x,x,x,x]
Hver x kan antage 3 værdier (0, 1 og 2).
Dette vil giver 81 muligheder ialt? (3^4)

Hvis nu man antager at rækkefølgen er underordnet. Dvs at man går ind og sortere data (Største tal forrest). Det vil give 15 muligheder ikke? Men hvordan beskriver jeg det
matematisk?
*****
En konkret eksempel vil være [2,2,1,0] - 2 tallet er ikke unikt. Dvs at man ikke kan bytte om på
den og derved skabe en ny kombination..... [2a,2b,1,0] = [2b,2a,1,0] og kun
1 kombination
*****

Spørgsmål:
Hvordan opskriver jeg matematisk den reduktion fra 81 til 15 kombinationer.

Mvh
Thomas Pedersen
PS. Svaret skal benyttes til min hovedopgave som datamatikker. Alle jeg indtil nu har spurgt har givet op! Derfor giver jeg 60 point
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
07. november 2003 - 15:11 #1
Skal det være matematisk, kan du ikke bruge et tabelopslag i den første tabel?
ex.
0000 = index 0
1000 = index 1
1100 = index 2
osv.
Avatar billede overchord Nybegynder
07. november 2003 - 15:24 #2
z = antal pladser
x = antal mulige vaerdier
y = antal kombinationer

Vi tager det totale antal muligheder: x^z

Derfra skal traekks alle de muligheder som ikke opfylder kravet om at foerste skal vaere stoerst. For at lave ligningen fleksibel til at haandtere flere pladser eller vaerdier laes dette som en summering (lidt svaert uden at kunne bruge matematiske tegn):

Z
Sumtegn: - (x-i)^z    Altsaa "loop" fra i = 1 til i = z
i=1

Derved bliver antallet af muligheder foerste del af ligningen minus anden del.
Hvis du laegger en email kan jeg sende en formatteret version i word
Avatar billede overchord Nybegynder
07. november 2003 - 15:32 #3
hov i skal vaere =0 under sumtegnet istedet
Avatar billede poffe Nybegynder
08. november 2003 - 14:11 #4
tp@av-supply.dk

Skal lige kigge på den, når jeg er klar i hovedet.

Takker på forhånd
Thomas