Avatar billede steen_erik Nybegynder
07. november 2003 - 12:00 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Delphi udfører trimright automatisk

I et Delphi-program skal jeg samle 5 tekststrenge på hver 50 karakterer til en tekststreng på 250 karakterer.
Dette gør jeg som følger :
Str250 := str1 + str2 + str3 + str4 + str5

Delphi foretager herefter automatisk en trimright og rykker mine data sammen. Når jeg så senere skal hente de 5 strenge a 50 karakterer  som følger

str1  := copy(str250,1,50)

er data flyttet sammen og ubrugelige for mig.

Hvordan samler jeg 5 strenge til 1 streng uden den foretagter trimright ?
Avatar billede doc404 Novice
07. november 2003 - 13:57 #1
Det lyder ikke rigtigt det der....

Er du sikker på str1,2 etc. er korrekte inden du adder dem?
Avatar billede hrc Mester
16. november 2003 - 14:19 #2
var
  st, st1, st2, st3 : string;
begin
  st1 := '  aaaaa  ';
  st2 := '  bbbbb  ';
  st3 := '  ccccc  ';
  st := st1 + st2 + st3;
  Edit1.Text := st;
end;

Jeg har ikke problemer med ovenstående kode. st ender med at blive 30 karakterer lang. Heller ikke hvis jeg bruger "gammeldags" strenge.

var
  st : string[50];
  st1, st2, st3 : string[10];

Du må lave en fejl et andet sted.
Avatar billede steen_erik Nybegynder
16. november 2003 - 14:30 #3
Hej
Tak for dit svar. Det er omvendt, hvis jeg har et edit1.text som jeg ikke udfylder helt så fjerne Delphi efterfølgende blanke. Jeg har lavet en lille rutine som hæfter blanke på.

Steen_erik
Avatar billede hrc Mester
17. november 2003 - 11:28 #4
Mener faktisk der findes en rutine der hedder space(n) som padder n antal spaces. Kan ikke tjekke da jeg desværre kun kører C++ på arbejdet (savner Delphi og føler det som en daglig rodbehandling at kæmpe med den bagvendte syntaks - mon ikke jeg får nogle C++'ere op af stolen nu?). ;-)