Avatar billede nettrain Nybegynder
08. januar 2001 - 20:24 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Problem med Turbo C++

Jeg er helt ny her i C/C++ verdenen, jeg er ved at lave et lille bitte program med noget tekst der blinker osv. mit problem er bare at de filer jeg skal hente med \"#include <filen>\" ikke kan findes.
Jeg har kontrolleret at de ligger i mappen hvor de skal findes.
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede pstric Nybegynder
08. januar 2001 - 20:27 #1
prøv med #include \"filen\" i stedet for #include <filen>
Avatar billede alquesm Nybegynder
08. januar 2001 - 20:28 #2
Kan du ikke skrive noget kode som IKKE virker og så kan vi fortælle dig hvad du gør forkert!? :)
Avatar billede preclean Nybegynder
08. januar 2001 - 23:24 #3
eller prøv med skrive stignavnet frem til filen fx.#include \"C:\\mappe\\mappe\\filen\"
Avatar billede nettrain Nybegynder
09. januar 2001 - 22:02 #4
Her er koden der ikke virker!
Jeg har dog fået et andet problem. Nu bruger jeg Borlands C++ 4,5 eller sådan noget, i stedet for Turbo C++, og Borlands melder nogle helt andre fejl! Men ingen af dem er \"include fejl\".
Nå koden:

#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include <dos.h>
void main (void)
{
char tal;
clrscr();
printf(\"\\nFormat c:\");
delay(500);
printf(\"\\n\\nADVARSEL! \\nALT DATA PAA DET IKKE FLYTBARE DREV c: VIL GAA TABT! [y/n]\");
delay(2500);
printf(\"y\");
delay(500);
printf(\"\\n\\nFormatering paabegyndt\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(200);
printf(\".\");
delay(400);
printf(\"\\n\\nFormatering fuldfoert!\");
delay(1000);
clrscr();
printf(\"Angiv disknavn (max 11 tegn)\");
getch();
clrscr();
gotoxy(25,12);
printf(\"DER FIK JEG DIG! :-)\");
getch();
}
Avatar billede pstric Nybegynder
09. januar 2001 - 23:31 #5
Har du prøvet at fjerne alle de linier med \'delay\'? C++ Builder kunne godt compile programmet efter, at de linier blev fjernet.

PS. Du behøver ikke at sende *så* mange linier. Vi forstår nok alligevel det generelle problem uden 100-vis af punktummer.
Avatar billede pstric Nybegynder
09. januar 2001 - 23:32 #6
Det ville også have været en fordel, hvis du havde skrevet, hvilke fejl du fik.
Avatar billede pstric Nybegynder
09. januar 2001 - 23:36 #7
Hvis meningen med delay() var at få programmet til at vente et antal millisec, så brug sleep();
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
10. januar 2001 - 11:52 #8
For det første er C++ 4,5 ikke beregnet til DOS
programmering. Bl.a. kan jeg fortælle dig at conio.h filen ikke anvendes men eksisterer.

Hvis du vil programmere til DOS bliver du nødt til at anvende en command-line compiler hvilket er noget være bøvl med mindre du bruger gcc i en Linux f.eks. RedHat.

Include filerne \"conio.h\" betyder at *.h filerne eksisterer i samme bibliotek, som selve *.c filen.

Include filerne <conio.h> betyder at *.h filerne
eksisterer i det definerede bibliotek, i editoren.

Prøv at undersøge directories i options menuen.

Mvh :: jackonlinux
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
10. januar 2001 - 11:53 #9
PS : Lær at lave en for() løkke til dine mange delays.
Avatar billede ultik Nybegynder
11. januar 2001 - 06:23 #10
hmm

#include \"source.h\"

betyder at den FØRST skal kigge i samme bibliotek som selve c sourcen.... derefter i compilerens include dir.....

#include <source.h>

springer det bibliotek over og går direkte til compilerens include dir og kigger
Avatar billede soepro Nybegynder
11. januar 2001 - 10:10 #11
Dit problem i Turbo C skyldes sikkert dine options: Check i \'Options\'-\'Compiler\'-\'Source..\' at du kører med \'Turbo C++\' kerywoeds OG at \'Nested comments\' er tilladt.

Problemet med \'delay()\' er at det er en DOS kommando, og dermed ikke ANSI C (som er miljø uafhængigt.)

Nedenstående program virker i Turbo C++ 3.0, men \'Options\'-\'Compiler\'-\'Source ...\', \'Turbo C++\' samt \'Nested comments\' afkrydset:

#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include <dos.h>

int main (void)
{
  clrscr();
  printf(\"\\nFormat c:\");
  delay(500);
  printf(\"\\n\\nADVARSEL! \\nALT DATA PAA DET IKKE FLYTBARE DREV c: VIL GAA TABT! [y/n]\");

  delay(2500);
  printf(\"y\");
  delay(500);
  printf(\"\\n\\nFormatering paabegyndt\");
  for (int x=0; x < 30; x++)
  {
    delay(200);
    printf(\".\");
  };
  delay(400);
  printf(\"\\n\\nFormatering fuldfoert!\");
  delay(1000);
  clrscr();
  printf(\"Angiv disknavn (max 11 tegn)\");
  getch();
  clrscr();
  gotoxy(25,12);
  printf(\"DER FIK JEG DIG! :-)\");
  getch();
  return 0;
}
Avatar billede nettrain Nybegynder
11. januar 2001 - 20:05 #12
så er mine problemer løst, eller det vil sige et af dem.
Jeg kan sagten bruge Borlands 4,5 det var bare nogle indstillinger der skulle laves om til at generer *.exe filen i dos format.
Så nu kan jeg jo bare bruge borlands, uden problmer med include fejl.

Så jeg ved ik helt hvad jeg skal med de point, måske i har nogle gode idér?

PS. Sorry jeg skrev alle de .\'er det tænkte jeg ik lige over da jeg kopierede koden ind.
Avatar billede pstric Nybegynder
12. januar 2001 - 04:41 #13
Det er din egen opgave at finde en fornuftig pointfordeling. Læs svarene igennem og fordel efter hvor relevant svaret var og hvis flere kom med samme svar så giv point til den der kom først med det svar.

Din sidste kommentar tyder på, at det var soepro\'s svar, der hjalp dig. Hvis det er tilfældet, så giv alle pointene til ham.

Skriv en kommentar om, hvad det præcist var der løste dit problem, så kan andre også lære af spørgsmålet.
Avatar billede alquesm Nybegynder
12. januar 2001 - 21:10 #14
Hmm...

\"Hvis du vil programmere til DOS bliver du nødt til at anvende en command-line compiler hvilket er noget være bøvl med mindre du bruger gcc i en Linux f.eks. RedHat. \"

Det er noget værre VRØVL, Jackonlinux!

Jeg ved ikke hvorfor du tror at man SKAL bruge en command line compiler for at programmere til DOS!? Jeg har da programmeret til DOS i c i 2 år med Borland C++ EnEllerAndenVersion og alle mine programmer virkede problemfrit! (Ud over alle de bugs som jeg selv lavede! ;)

Men hey, Jackonlinux! No offence, men jeg blev bare lidt irriteret over at du svarede på noget som du tydeligvis ikke havde nogen forstand på! :|
ELLER har jeg blot misforstået dig! :)
Avatar billede alquesm Nybegynder
12. januar 2001 - 21:14 #15
Hehe, PS:

Nettrain, hvis din compiler eller IDE understøtter det, så brug cout i stedet for printf! Det er *MEGET* lettere...:)

Hvis du vil have hjælp til cout, så bare skriv til min email! :)
Avatar billede pstric Nybegynder
12. januar 2001 - 21:14 #16
He, he, jeg havde også undret mig over om det virkelig var så let at lave dos-programmer i RedHat...
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
13. januar 2001 - 20:06 #17
Ja du må åbenbart have misforstået mig. Du skal jo netop bruge en command-line compilier.
Og hvis jeg har forstået din kritik rigtigt, handler det om at bruge BCPP45, som IDE - ikke-sandt ??

Det er jo ligesom med DJGPP, mner jeg den hedder. Det er jo også en sammensætning med \"libs\"-\"bin\'s\".

Men OK det er rigtig nok at han kan køre den fra et IDE. Det er der slet ingen tvivl om.

Alligevel foretrækker jeg at folk ved hvad jeg mener. Så om man konfigurer den fra sin shell eller fra sit interface - går jo ud på et - i sidste ende.

Men jeg har taget kritikken til mig - og synes den er berettiget!

Avatar billede alquesm Nybegynder
14. januar 2001 - 16:14 #18
Hehe!

Ok, Jackonlinux! Så er vi da kommet et stykke af vejen! ;)

Det var heller ikke på noget tidspunkt ment ondt! Jeg troede bare at DU troede at man ikke kunne få en IDE til dos, som jo tydeligvis var en misforståelse. Men nu kan jeg godt se hvad du mener og kan også se (noget af) det rigtige i det! :)

/me vende snuden i bøgerne igen for at færdiggøre sin læsning om programmering i Visual C++ 6.0 ...
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
18. januar 2001 - 10:12 #19
Læser du om MS-C++ 6 ... Nogen gode bøger du
kan anbefale og det udviklingsmiljø og MFC ?
Avatar billede pstric Nybegynder
18. januar 2001 - 13:34 #20
jackonlinux>> Har du overvejet at lære ATL?

Så vil jeg anbefale ATL Internals:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0201695898/qid%3D979821357/107-9804522-5116563
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
20. januar 2001 - 16:38 #21
OK
Avatar billede alquesm Nybegynder
22. januar 2001 - 23:23 #22
Jackonlinux>>
Kig på www.informit.com
Der er MASSER af bøger som er blevet sat online (Lovligt endda!)
Og det er ikke nogle crapbøger. Det er de klassiske \"Sams Teach Yourself Visual C++ 6.0 in 21 Days\" For eksempel!! Den er faktisk meget god. Søg og du skal finde om alt inde på den side: Java, Windows, programmering i næsten alle sprog og alt muligt diverse til windows, linux, unix eller andet! KIG PÅ DEN NUUUUU!!! ;)
Avatar billede pstric Nybegynder
22. januar 2001 - 23:32 #23
alquesm>> Tusind tak for det link. Jeg var inde på siden for en 3 måneders tid siden, og alle bøgerne havde problemer med manglende kapitler og ingen billeder (der var links, men der var ingen links, der virkede). Jeg blev så træt af det, at informit blev slettet fra mine foretrukne (noget der sker MEGET sjældent). Men nu ser det ud til at det er OK igen, så jeg har nok bare været uheldig dengang.
Avatar billede ultik Nybegynder
23. januar 2001 - 15:56 #24
jeg kan huske dengang det hed macmillans bookshelf oder so, heaven, det var SÅ nemt at lige smide bogen ned på hd\'en til offline reading, det har de vist fået ændret
Avatar billede alquesm Nybegynder
24. januar 2001 - 21:58 #25
Psitric>> Ingen årsag! :)

Ultik>>> Hmm, ja det er lidt besværligt, men ikke desto mindre er det MULIGT! Jeg hentede hele Sams Teach Yourself Visual C++ 6.0 in 21 Days og har den på min harddisk. Det er RIGTIG rart sådan lige når man har lyst så læser man lidt i det...
:)

Nå, men jeg smutter igen! :)
Avatar billede ultik Nybegynder
26. januar 2001 - 21:39 #26
det er jo ALTID muligt, man henter jo siden for at læse den, men det er bare ret upraktisk