Avatar billede oz0j Nybegynder
06. november 2003 - 10:35 Der er 3 kommentarer

HP LaserJet 1100 - print fra DOS

Jeg har en HP LaserJet 1100, der sidder på en Windows 98 PC. Den er tilsluttet via LPT1.

På netværket er der også en Concorde C5 version 1.52 for DOS. HP 1100 printeren er oprettet i Concorde C5.

Der er oprettet nogle skrifttyper i C5 bl.a. 17 Pitch. Koden til denne skrifttype er "lånt" fra en HP IV, hvor det fungerer fint.

Koden ved start er ESC "C11U" ESC "(s0p16,66h8,5v0b0t"
Der er ingen kode ved afslut

16,66 er 17 Pitch per tomme(?)

Fejlen er, at Concorde C5 giver en fejl, når man printer. Printet kommer godt nok ud, men denne fejl i C5 kommer ved hver side. Det kan godt blive en belastning i længden. Der er sikkert en fejl i koden, men hvor?

Jeg har forsøgt at finde printerkoderne til en HP LaserJet 1100.

Nogen, der ved hvor man kan hente en oversigt over printerkoder til en HP LasareJet 1100?
Nogen, der evt. har en løsning til ovenstående?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2003 - 09:17 #1
Jeg kan hjælpe dig lidt på vej ved at skrive, at HP4 kørte PCL5 kommandosproget. Iflg. HP kan din 1100´er køre PCL XL og PCL5, hvilket betyder at de skulle være direkte kompatible. Hvilket "sprog" kommandoen er skrevet i er jeg dog lidt mere usikker på - det ligner mest noget PCL3.

Jeg har selv rodet med det for nogle år siden, og der findes tykke PCL beskrivelser hos HP - vist også på nettet. Jeg har ikke tid lige nu, men skal nok senere forsøge at finde mere frem.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. november 2003 - 12:03 #2
Arrgh - nu stjal den hele mit svar. Jeg må prøve igen....

Jeg har lavet en fontudskrift på min egen laserjet 4 (PCL5), og her kan jeg tydligt se, at det er LinePrinter fonten der refereres til.

Den helt korrekte syntaks, givet i eksemplet, er som følger:

<ESC> (11u <ESC>(s0p16.67h8.5v0s0b0T

(11u er fonttypen/symbol sæt (= Lineprinter) (indtern font nr. 45)
(s0p16.67 er punktstørrelsen 16.67cpi.
h8.5 er pitch

Resten er jeg ikke sikker på, men det kan da undersøges nærmere hvis du er interesseret.

Der er en del forskelle på den, og så det du har skrevet. Du har et C i stedet for ( i fontvalget. Det vil gå galt.
LinePrinter fonten er statisk og kan ikke skifte størrelse. Derfor vil 16.66 gå galt - det skal være 16.67.
Desuden bruger du kommaer (,) i stedet for punktum (.). Det vil også gå galt.

Afhængigt af hvilket system der skal fortolke escape sekvenserne, skal disse skrives på forskellig vis. Du skal selvfølgelig holde dig til ESC""

Du bør derfor prøve med følgende streng:

ESC "(11U" ESC "(s0p16.67h8.5v0s0b0T"

Store og små fordelt på nøjagtig den måde.

Skal du skifte fontstørrelse m.m., skal du vælge en skalerbar font i stedet for Line Printer.
Avatar billede oz0j Nybegynder
11. november 2003 - 11:11 #3
jeg har indlagt koden som du foreslog. desværre hjaælp det ikke. fejlen er ikke, at printet kommer forkert ud, men at der kommer en "gentag" knap ved hvert eneste print. dvs. at når man printer flere sider, så kommer "gentag" knappen ved hver side. Dialogboksen i C5 kommer op med en "printerfejl ved skrivning". Uanset om man trykker på "gentag" eller på "afbryd" så kommer printet korrekt ud.

Flere forslag er velkomne, og det haster ikke lige her og nu.