Avatar billede mega Nybegynder
08. januar 2001 - 18:51 Der er 22 kommentarer

Ny CPU til et godt gammelt Abit BM6

Heysa

Jeg tænker over over om jeg ikke kan få lidt mere CPU kraft i min gamle spand (Celron 400 mhz), da jeg allerede har smækket flere ram i så er jeg oppe på 256 MB Apacer, og en ny IBM 45 GB disk som også er ok hurtig, tænkte jeg på at udskifte min CPU til noget der bare er lidt bedre da jeg ikke har ret mange penge at gøre med.

Vi snakker om en opgradering for ca. 1000 kr, men jeg har lige et problem, for endlig har jeg i sinde at købe en celron 600-700 mhz cpu og OC\'e den lidt. Men til min skræk ser jeg at alle nye Celron CPU er lavet til FC-PGA sockel, og mit gamle board er jo lavet til socket 370.

Mit sprøgsmål er så, kan jeg smække en 6-700 mhz FC-PGA, i mit Abit BM6 board eller ej, og nu kunne det jo være fedt hvis nogen af dem der svarede på det her sprøgsmål havde prøvet det, istedet for at man bare siger:  \"det tror jeg ikke den kan, køb et nyt bundkort og smid det gamle lort væk\"

Og så lige en lille anden ting, hvis jeg køber den CPU f.eks. en 600 mhz hva kan den så overklokkes til...
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 18:53 #1
..der kan fås en konverter så du kan bruge FC-pga ...lærte jeg for nylig...

mvh :-)
Teknik
Avatar billede mega Nybegynder
08. januar 2001 - 18:55 #2
Jammen hva fanden skal man med en converter når sokkelen er den samme... den hedder bare noget andet...
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 18:56 #3
Gode chancer for at køre 75mhz/83mhz, men har hørt at 566\'eren er en \"Overclockers friend\", og godt vil op og køre 100\'...

Så det var måske værd at overveje
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 18:57 #4
Socket 370 og FC-pga er ikke \"det samme\"...benene sidder ikke de samme steder, selv om det ligner godt nok.. ;-))
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. januar 2001 - 18:58 #5
Hmhmhm.. FC-PGA er til Coppermine.. FC-PPGA er til Celerons.. :P
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. januar 2001 - 19:05 #6
BIOS update fra 8/2000:
Supports Celeron 566(66) and 600(66) MHz CPUs
Så den kan da klare det :)
Avatar billede mega Nybegynder
08. januar 2001 - 19:11 #7
jammen! så forklar lige det her xtom

copy/past fra edbpriser.dk

Celeron A 566MHz    FC-PGA / 128KB 893 kr.
Celeron A 566MHz In-a-Box    FC-PGA / 128KB 939 kr.
Celeron A 600MHz    FC-PGA / 128KB 835 kr.
Celeron A 600MHz In-a-Box    FC-PGA / 128KB 853 kr.
Celeron A 633MHz In-a-Box    FC-PGA / 128KB 853 kr.
Celeron A 667MHz In-a-Box    FC-PGA / 128KB 929 kr.
Celeron A 700MHz    FC-PGA / 128KB 988 kr.
Celeron A 700MHz In-a-Box    FC-PGA / 128KB 1.013 kr.
Celeron A 733Mhz In-a-Box    FC-PGA / 128KB 1.333 kr.
Celeron A 766Mhz In-a-Box    FC-PGA / 128KB 1.967 kr.
Avatar billede mega Nybegynder
08. januar 2001 - 19:13 #8
og nåja... alle nyere celons over 500 mhz er bygget til 100 mhz på bussen fra starten teknik...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. januar 2001 - 19:15 #9
Lidt research..

Overclocking: Intel Celeron 600
Number of Records Displayed: 14
Average Overclocked Speed: 910.14
( www.ocdatabase.com )

Celeron II 600 Results....
Total Entries in Database - 184
Average overclocked speed - 909 Mhz
( www.overclockers.com )
Avatar billede mega Nybegynder
08. januar 2001 - 19:20 #10
Lyder helt fint xtom men det er bare ikke ret fedt hvis det kræver en converter... hvorfor er der så ikke lavet en... den kan ihverfald ikke købes på www.edbpriser.dk
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. januar 2001 - 19:28 #11
Nu har edbpriser heller ikke alting.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. januar 2001 - 19:30 #12
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. januar 2001 - 19:33 #13
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 19:34 #14
>>mega
mon ikke du mener over 800mhz  (ikke! 500Mhz)
..Intel formulerer det selv \"således\"

Product Highlights:
Available at 800, 766, 733, 700, 667, 633 and 600 MHz.
100 MHz multi-transaction processor system bus on Intel® Celeron™ processors at 800 MHz.
66 MHz multi-transaction processor system bus on Intel® Celeron™ processors at 766 MHz and below.
sakset fra
http://developer.intel.com/design/celeron/
Avatar billede mega Nybegynder
08. januar 2001 - 19:37 #15
nej ok... men edbpriser har stort set alt hva du kan købe her i danmark, og jeg gider sku ikke til at købe det fra udlandet... men jeg kan sku stadig ikke helt forstå at det ikke er den samme sokkel, har du virkelig set FC-PGA sokkelen og prøver at smække f.eks. en celron ned i eller omvent for ellers er jeg nu stadig lidt skeptisk. jeg lader lige spørgsmålet står åbent lidt endnu inden du får nogen point Xtom, for jeg vil nu altså være helt sikker på at det ikke kan lade sig gøre at smidde den cpu i mit bundkort.

For det er fanme underligt at Abit skriver på deres side at mit bundkort kan klare 600 mhz celroner når de ikke er lavet i socket 370 men kun i FC-PGA
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 19:42 #16
>>Mega
Hvis du havde fulgt Xtom`\'s link vedr. FC-pga FC-ppga, kunne du selv have fundet dette:

This Socket doesn\'t really come across as that new, because it\'s physically identical to the Socket370 used by all Celeron-processors available today. Technically there is a serious difference though, which is why it is impossible to run the new Socket-Coppermine in old Socket370-motherboards that were designed for Celerons

Sakset fra det meget anderkendte Hardware site Tom\'s Hardware
http://www6.tomshardware.com/cpu/00q1/000229/
Avatar billede teknik Juniormester
08. januar 2001 - 19:56 #17
...nu har ACDC jo lukket, så måske bliver du nød til at skaffe Converteren herfra
http://www.powerleap.com/Neo-S370
Avatar billede mega Nybegynder
08. januar 2001 - 19:57 #18
Jamen Teknik... som du selv så fint paster, hvis du ellers selv har læst det, så står der Coppermine og ikke en skid om den nye celron, det er to vildt forskellige ting, jeg ved godt at jeg ikke kan og aldrig vil kunne kører med en PIII copermine. Men en celron akitektur er helt anderledes der bør det være muligt at smidde så\'en cpu i min spand. Men for nu er gøre forviringen total, så prøv at kik på den der overkloknings side, der er 2 abit motherboard BH6 og BF6. De er begge PIII bundkort (ikke copermine) og slet ikke bygget til at kunne håndtere Celron. Og de må jo oxo ha brugt en eller anden slags converter for emmm det er jo ikke lige til at smidde en Socket FC-PGA ned i en gammeldags Slot 1...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. januar 2001 - 20:01 #19
Uhm.. så \"vidt forskellige\" er en Coppermine og en \"Celemine\" altså heller ikke .. det svarer faktisk til forskellen på en Thunderbird og en Duron.
Avatar billede mega Nybegynder
08. januar 2001 - 20:03 #20
hmmm nå men for nu at ødelægge det hele så guk lige engang hvor Abit har placert mit gamle lorte bundkort under... altså kattegori

...

[ Intel Pentium® III socket-Based ]
| VH6-II | SA6R | VP6 | SE6 | SL6 | BX133-RAID | VL6 | VH6 | WX6 | BP6 | ZM6 | |BM6 |

...

ok kan mit bundkort nu oxo tage PIII?
Avatar billede ph1 Nybegynder
10. januar 2001 - 13:04 #21
sandsynligvis kræver det bare at du flasher bios. Det er nemlig sådan at (såvidt jeg husker)den eneste forskel er hvor mange volt cpuén skal have, og om motherboardet understøtter den ændrede voltstyrke. Jeg skal prøve og finde noget rigtig dokumentation, men indtil videre kan dette da ihvertfald stå:

Min slotket (slot1 til socket 370 adaptor) Kan kører med fcpga og ppga. Udfra dette burde man kunne konkludere at socket 370 sokler kan køre med fcpga cpu´er forudsat at motherboardet understøtter det

noget helt andet er at det ville være exeptionelt tåbeligt at lave et motherboard der understøtter 133 mhz fsb hastighed når at celeronA ikke kan presses over 100 mhz fsb

kig i abit tech specifikationer på:
http://www.abit.com.tw/english/index.htm

Desuden må man jo gå ud fra at det er blevet puttet i gruppe med p3 bundkort med vilje.

mega, hvis du ikke får de svar du har brug for, så send abit en meil. de svarer indenfor 48 timer

Avatar billede ph1 Nybegynder
10. januar 2001 - 13:19 #22
hov forresten. Jeg faldt over over en computerbeskrivelse hvor at bm6érens lillebror bli´r brugt. Jeg Citerer
\"Jeg vil høre om der er nogen som kender problemet med grafikkortet låser i spil (bilspil specielt). Min PC er en P III 450,
Abit BH6 MB,256 MB PC 100 ram og Asus geforce MX 2.Jeg har OC min CPU til 550Mhz...\"