Avatar billede hjbe Nybegynder
05. november 2003 - 13:13 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Email fra Access problem

Efter at have genereret et forsk antal excel filer med data
db'en skal de emailes til en fast email adresse.

Hur gør man.

Er nået så vidt !

Dim dbs As DAO.Database
Dim rst As DAO.Recordset
Dim rst1 As DAO.Recordset
Dim q As String
Dim Listname As String
Dim RekvNo As String

q = "SELECT tblSolar.RekvNo, tblSolar.ReportNo From tblSolar GROUP BY tblSolar.RekvNo, tblSolar.ReportNo;"

Set dbs = CurrentDb
Set rst = dbs.OpenRecordset(q, dbOpenDynaset)
Do While Not rst.EOF
RekvNo = rst!RekvNo
Listname = rst!ReportNo
DoCmd.RunSQL "DELETE tblSolarList.* FROM tblSolarList;"
DoCmd.RunSQL "INSERT INTO tblSolarList ( ReportNo, CableNo, Cableroute ) SELECT tblSolar.ReportNo, tblSolar.CableNo, tblSolar.Cableroute FROM tblSolar WHERE ReportNo = '" & Listname & "'"
DoCmd.TransferSpreadsheet acExport, 8, "tblsolarlist", Listname & ".xls", True, ""

rst.MoveNext
Loop
rst.Close
dbs.Close
Set rst = Nothing
Set dbs = Nothing

'Nu er der så genereret et antal der har filnavnet Listname&".xls"
Navnene ligger i stadig i "q".
Er der så en måde hvorpå jeg kan lave en mail hvor attachment er de filer.

Hope it make sence
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 13:22 #1
Docmd.SendObject

Har du kigget på den ?
Avatar billede hjbe Nybegynder
05. november 2003 - 13:25 #2
Yes, men der kan jo ikke attache flere forskellige filer ind, eller ka'man
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 13:25 #3
Hvis ikke den kan, skal du ud i noget med OutLook ellers OutLook Express og efter sidste nye 'sikkerhedsopdatering' af OutLook er det noget @£$£@$$£@£ fordi den kommer og spørger om man nu er sikker på at det er OK at et andet program sender mail ved hver eneste mail der bliver sendt.

Det er IKKE god værkstedshumor :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 13:30 #4
Du kan da godt lige få min rutine til OutLook - den bruger jeg stadig men er sur over det M$ har lavet.

Det burde være nemt at rette så den tager attachments også.

Public Function fhpSendEmail(strRecip As String, strSubject As String, strMsg As String, Optional strCC As String) As Boolean
' -----------------------------------------------------------------------------------
' Purpose      : Send an e-mail to an Outlook recipient
' Called from  :
' Returns      :
' Remarks      :
' -----------------------------------------------------------------------------------
On Error GoTo Error_fhpSendEmail
  Dim strInfoMsg As String                                      'Info message
  Dim objOutlook As Outlook.Application                        'Outlook variable
  Dim objOutlookMsg As Outlook.MailItem                        'Outlook variable
  Dim objOutlookRecip As Outlook.Recipient                      'Outlook variable

  If (strRecip <> "") And (strSubject <> "") And (strMsg <> "") Then
    Set objOutlook = CreateObject("Outlook.Application")        'Create the Outlook session
    Set objOutlookMsg = objOutlook.CreateItem(olMailItem)      'Create the message

    With objOutlookMsg                                          'The message
      Set objOutlookRecip = .Recipients.Add(strRecip)          'Recipient of the message
      objOutlookRecip.Type = olTo

      If strCC <> "" Then                                      'If CC recipients
        Set objOutlookRecip = .Recipients.Add(strCC)            'CC recipients
        objOutlookRecip.Type = olCC
      End If

      .Subject = strSubject                                    'Message subject
      .Body = strMsg & vbCrLf & vbCrLf                          'Message content
      .Importance = olImportanceNormal                          'Message importance

      For Each objOutlookRecip In .Recipients                  'Resolve each Recipient's name
        objOutlookRecip.Resolve
      Next

      .Save                                                    'Save message
      .Send                                                    'Send message
    End With
    fhpSendEmail = True                                        'Message sent
  Else                                                          'If not enough information
    strInfoMsg = "Unable to send message because you have supplied to few data!" & vbCrLf & _
                "Info needed are :" & vbCrLf & _
                "Recipient" & vbTab & vbTab & "The person to recieve the mail" & vbCrLf & _
                "Subject" & vbTab & vbTab & "What the mail is about" & vbCrLf & _
                "Message " & vbTab & vbTab & "The text you want to send"
    MsgBox strInfoMsg, vbCritical + vbOKOnly, "Error sendig e-mail"
    fhpSendEmail = False                                        'Message NOT sent
  End If

Exit_fhpSendEmail:
  Set objOutlook = Nothing                                      'Release object
  Set objOutlookMsg = Nothing                                  'Release object
  Set objOutlookRecip = Nothing                                'Release object
  Exit Function

Error_fhpSendEmail:
  fhpSendEmail = False                                          'Message NOT sent
  Select Case Err
    Case Else
      MsgBox Err.Number & ": " & Err.Description, vbOKOnly + vbCritical, "Error in function 'fhpSendEmail'"
      Resume Exit_fhpSendEmail
  End Select

End Function
Avatar billede hjbe Nybegynder
05. november 2003 - 13:34 #5
Jeg takker, men vi bruger Lotus Notes

Og det er heller ikke god værksted humor, sku' jeg hilse og sige :-(
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 13:39 #6
Notes er da rigtig godt - hvornår har der sidst været skrevet en virus til det?

Vi bruger det selv her. Og jeg vidste godt at I bruger det for jeg handler med dit firma :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 13:39 #7
Hvis det da er Solar som din navngivning antyder :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 13:41 #8
Man kan rent faktisk godt lave det sådan at du har en OutLook client på en maskine som snuser i din Notes mailbox.  Det har jeg tidligere brugt.
Avatar billede hjbe Nybegynder
05. november 2003 - 13:44 #9
Det er ikke Solar, det er dem der skal ha' filerne.
Vi bygger "STORE Skibe".

Det må da være nogen der engang har lavet et script der forbereder en mail med de valgte attachments.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 13:58 #10
Der findes en 'sendmail' utility til Notes - det kan da være at du kan bruge det. At kalde et eksternt program er da en ting der er til at gøre.
http://www.oberhumer.com/stefan/index.php?id=2251
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 14:08 #11
Sendmail har en parameter der beskrives:
-at, --attachfile
        attach file(s) to your mail
        at[wr]:filename...w=add the filename to the body, r=recurse directories
        filename:...(wildcards ? and * are allowed)
Avatar billede hjbe Nybegynder
05. november 2003 - 14:23 #12
Ja, det ku muligvis bruges, men som jeg ser det skal man angive -at parameteren hver gang der skal lægges et attachement ind.
Jeg ved ikke på forhånd hvor mange filer der vil blive genereret.

Venter og ser om ikke der kommer andre forslag, ellers får du pointene for forslagene. :-)
Avatar billede maria.cand Nybegynder
05. november 2003 - 14:48 #13
Hugop håber du evt. kan hjælpe mig med at lave følgende ved min database http://www.eksperten.dk/spm/175783 - Jeg vil gerne have konkretiseret hvad jeg skal gøre...

Louiselime@oncable.dk - Opretter sp. når jeg hører fra dig..
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. november 2003 - 15:03 #14
Da den tillader wildcards, burde det vel ikke være et problem hvis det er alle filer der ligger på en given location (=directory til .xls filerne)
Avatar billede hjbe Nybegynder
07. november 2003 - 10:40 #15
Nå, der kommer nok ikke flere indlæg.
Har ændret i opsætningen så jeg kan nøjes med en fil.

Du får pointsene for forsøget. :-)
Avatar billede hjbe Nybegynder
07. november 2003 - 10:41 #16
Sorry forkert knap
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
07. november 2003 - 11:17 #17
Jeg kan da kun sige tak