Avatar billede janegil Nybegynder
05. november 2003 - 11:28 Der er 8 kommentarer

DTD eller XSD for xhtml MP + geo: namespace

Hvordan får jeg meg en DTD (eller et XML skjema) som tillater at jeg tilføyer fx
<geo:Point xmlns:geo="http://www.w3.org/2003/01/geo/wgs84_pos#">
<geo:lat>51.509186</geo:lat>
<geo:long>-0.132106</geo:long>
</geo:Point>
inne blant tekstnodene for XHTMP MP:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD XHTML Mobile 1.0//EN"
"http://www.wapforum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd">
Avatar billede hoejrup Nybegynder
05. november 2003 - 11:45 #1
Prøv med:

Indsættes under erklæringen i dit xml dokument: <!DOCTYPE geodata SYSTEM "geodata.dtd">

Din geodata.dtd fil:

<!ELEMENT geodatas (geo:Point*) >
<!ELEMENT geo:Point (geo:lat, geo:long) >
<!ELEMENT geo:lat (#PCDATA) >
<!ELEMENT geo:long (#PCDATA) >

/per
Avatar billede janegil Nybegynder
17. november 2003 - 13:20 #2
Slik:
http://heima.olivant.fo/~styrheim/tools/geo/nlh.fo.html
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD XHTML Mobile 1.0//EN"
"http://www.wapforum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd"
geodata SYSTEM "http://heima.olivant.fo/~styrheim/tools/geo/geodata.dtd">
?
(Tydeligvis ikke, skal jeg tro validatoren.)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. november 2003 - 14:52 #3
Du har sat det i dit xhtml dokument, og ikke i dit xml dokument. :-(

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. november 2003 - 15:04 #4
Avatar billede janegil Nybegynder
18. november 2003 - 09:36 #5
XML?

Jeg skylder deg nok er forklaring av bakgrunnen for spørsmålet.

Jeg prøver å skrive enkel og korrekt HTML, som virker fra Netscape 4 og fremover.

Samtidig prøver jeg å legge grunnlaget for det store motefenomenet, the semantic web, ved å legge inn data fra andre namespaces med veldefinert semantikk. Dette gjør sidene mine til ugyldig HTML. Det er ikke noe problem i seg selv; så lenge jeg vet at det eneste 'ulovlige' jeg har gjort, er å bruke udefinerte elementer, vet jeg at sidene fungerer OK.

Men det ville vært så godt å kunne støtte seg på validering mens jeg redigerer (med XMLspy). Jeg kan fjerne DOCTYPE, men så er jeg nesten tilbake til å redigere med Notepad; XMLspy vil dog fortsatt kontrollere velformethet.

X i XHTML betyr eXtensible, jeg er på jakt etter en - rimelig enkel - måte å implementere den X'en.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. november 2003 - 09:59 #6
Hvis det skal virke fra Netscape 4, så kan du ikke anvende XHTML og XML.
Så vil jeg anbefale at du går tilbage til HTML 4.01, og laver dine databaser
med php eller asp. HTML 4.01 er også et velformet html sprog ifølge w3.org.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. november 2003 - 10:12 #7
De fleste større producenter lever op til ISO 9000 eller ISO 10000
standarden, og det er ikke et modefænomen. Det skulle gerne være
en garanti for at produktet lever op til et vist kvalitetsniveau, og
virksomheden hele tiden forbedre kvaliteten.
Hvis du koder i ISO-HTML, så sikre det at koden kan vise data korrekt
i de fleste browsere.

ISO-HTML er godkendes og udvikles af w3.org, der en en standardorganisation under MIT, Massachusetts Institute of Technology.

/per
Avatar billede janegil Nybegynder
19. november 2003 - 10:39 #8
Siden tidenes morgen (før SCRIPT-elementet ble oppfunnet) har det vært standard at HTML-browsere ignorerer ukjente tagger. Dvs at siden vises som om taggene ikke var der, og bare innholdet av det ukjente elementet stod igjen.

Den standarden burde avspeiles i valideringsprosessene, man burde kunne definere den DOCTYPE for XHTML + andre namespaces. Der ukjente elementer fra XHTML-namespace feilmeldes, mens elementer fra andre namespaces ignoreres, så lenge XML-koden er velformet.