Avatar billede maads Nybegynder
03. november 2003 - 19:45 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Opsætning af parabol

Det er måske et dumt spørgsmål, men hvis man skal sætte en parabol op, betyder det så noget om der er træer i vejen - det er kun nogen få stykker...
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 19:45 #1
nej det sker der intet ved
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 19:46 #2
mibe forældres står også bag nogle træer og de har ikke problemer what so ever
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 19:58 #3
Hvis signalet skal gå gennem træerne, er der kun signal om vinteren, så svaret er, det betyder noget, og du får udfald, når det blæser.
Avatar billede dytti Novice
03. november 2003 - 19:58 #4
Ja der må jeg protestere, for jeg kunne ikke få min til at virke for naboens træer.
Jeg måtte flytte den langt ned i haven før den funkede.

Hvis peet49 kommer forbi, kan han nok svare på det.
Jeg mener at han arbejder med paraboler
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 19:58 #5
En gylden regel til opsætningen. Det skal være fri udsigt, og det skal være mod syd.
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 20:00 #6
Ja klart for det skal være perfelt, men mine forældres har da ikke problemer selvom der skal et birketræ lige foran den 5 meter fremme
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 20:03 #7
Det kan kun være fordi træet ikke står i den retning, systemet skal finde satelliten.
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 20:05 #8
trust me! Det står lige i synsfeltet for parabolen
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 20:10 #9
Nu er det ikke således, at den absolut går i samme retning som selve skålen, den spejler sig i skålen, så den kan bruge hele skålen altså et spekter over 20 grader, afhængig af satellitposision.
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 20:11 #10
Et par grene, der blafrer i signalfeltet, er nok til, at billedet fryser, eller laver digitale opløsninger.
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 20:12 #11
ird> er det en gammel analog dine forældre har, laves der kun nogle nister på billedet, men ikke med en digital receiver.
Avatar billede ird Praktikant
03. november 2003 - 20:23 #12
Nej den er helt ny! Det vil sige de købte den i sommers. Har lige ringet til dem og de siger de ikke har problemer
Avatar billede maads Nybegynder
03. november 2003 - 20:25 #13
Peet479, du lyder som om du har temmelig styr på hvad du snakker om, så måske du kan hjælpe yderligere. Jeg bor i Luxembourg og vil gerne se DK tv. Jeg ved den skal pege mod syd, men hvor stor skal skålen være? (det er der rimelig delte meninger om). De træer jeg snakker om, omkrænser haven - der er enkelte "huller" i træerne og de står ca. 10-15 meter fra hvor parabolen skal stå. Håber du kan/vil hjælpe - der er jo points i vente ;o). (jeg har en digital receiver, men mangler skålen). Jeg vender tilbage imorgen....pfh tak for hjælpen.
Mads
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 20:36 #14
Det er ikke kun afhængig af skålens størrelse, også af følsomheden på LNB, jeg bruger f.eks kun 40cm parabol til de satelitter, jeg henter. Men en 100cm og en 0.6DB LNB ville sikkert kunne gøre det.
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 20:41 #15
Viasat`s danske programmer ligger på Sirius 5Ø
Avatar billede blackie Nybegynder
03. november 2003 - 21:00 #16
Jeg har haft en parabol, som jeg ikke kunne få til at fungere på grund af træer og fik af vide på viasat, at blade er nok til at genere. De fortalte mig også, at den længde træerne har skulle ikke kunne nå hen til parabolen. Altså hvis du lægger træet ned må det ikke nå hen til parabolen. Ved ikke om jeg fik det forklaret, så det kunne forståes.
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2003 - 22:12 #17
Du skal huske, når du køber parabol, at LNB skal være universal.
Avatar billede peet-49 Novice
04. november 2003 - 09:36 #18
Takker for point.
Avatar billede blackie Nybegynder
04. november 2003 - 11:15 #19
Takker for point.