Avatar billede elvin Nybegynder
03. november 2003 - 17:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Indsætte et vandmærke?

Kære Eksperter
Kan det lade sig gøre og indsætte et vandmærke i en "kalender" i hver uge. Jeg har en kalender oprettet i exel, som igen er oprettet i  måneder og uger - det kunne være mig en stor hjælp hvis jeg eksempelvis kunne indsætte et vandmærke (et stort ettal) i uge 44 og (et stort 2tal) i uge 45 og så videre, men det skal ligge som en "duset" (svag)baggrund men kun i den uge. Jeg håber jeg har beskrevet mit problem tydeligt nok?  På forhånd tak for hjælpen. I så fald det kan lade sig gøre bedes du beskrive hvad jeg skal gøre for, at opnå den ønskede virkning.

De bedste hilsner

Teddy Schnefeldt
Avatar billede jkrons Professor
03. november 2003 - 17:52 #1
Du kan ikke umiddlebart lave vandmærker (eller noget der ligner) i Excel.
03. november 2003 - 17:57 #2
Skal det udskrives eller bare vises på skærmen?
Avatar billede elvin Nybegynder
03. november 2003 - 18:41 #3
erikjuul

Det skal kunne udskrives

mvh
Teddy
Avatar billede hcma Novice
03. november 2003 - 18:46 #4
Du kan jo lave et "vandmærke-billede" i et billedbehandlingsprogram og så indsætte det.
Avatar billede elvin Nybegynder
03. november 2003 - 19:48 #5
hej catbody
Du må venligst specificere lidt mere er der et specielt billedebehandlingsprogram du tænker på? og hvordan gør man så i dette program?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. november 2003 - 19:51 #6
I Excel Xp kan man indsætte billede (billedtoolbar), og vælge Farve/"Washout" (ved ikke hvad det hedder på dansk)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. november 2003 - 19:54 #7
Eller bedre: brug WordArt (tegning-toolbar i Excel) - her kan du lave stort set alle effekter.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. november 2003 - 19:56 #8
Denne makro skriver "12" i grå outline - er det noget i denne stil?
Sub Macro1()
    ActiveSheet.Shapes.AddTextEffect(msoTextEffect1, "12", "Arial Black", 36#, _        msoFalse, msoFalse, 345#, 180#).Select
    Selection.ShapeRange.Fill.Visible = msoTrue
    Selection.ShapeRange.Fill.Solid
    Selection.ShapeRange.Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 255)
    Selection.ShapeRange.Fill.Transparency = 0#
    Selection.ShapeRange.Line.Weight = 0.75
    Selection.ShapeRange.Line.DashStyle = msoLineSolid
    Selection.ShapeRange.Line.Style = msoLineSingle
    Selection.ShapeRange.Line.Transparency = 0#
    Selection.ShapeRange.Line.Visible = msoTrue
    Selection.ShapeRange.Line.ForeColor.SchemeColor = 22
    Selection.ShapeRange.Line.BackColor.RGB = RGB(255, 255, 255)
End Sub
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. november 2003 - 19:58 #9
Transparency skal i øvrigt sættes til 100%
Avatar billede hcma Novice
03. november 2003 - 20:02 #10
Billedbehandlingsprogram:
Adobe Photoshop  (hundedyrt)
PaintShopPro  (rimelig pris)
Gimp  (gratis)  http://www.gimp.org
I alle åbner man sit originalbillede og sætter sin transperans/gennemsigtighed til det man ønsker.
Avatar billede jkrons Professor
03. november 2003 - 23:27 #11
stefanfuglsang-> Det næste problem er vel så at få placeret det rigtige nummer sammen med den rigtige tekst.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
04. november 2003 - 12:30 #12
Det kan løses, følgende makro placerer teksten med hjørnet i celle D8:
Bemærk at transparency er et tal fra 0 til 1 (ikke 0% til 100%)
Sub SetWatermark()
    Dim s As TextEffectFormat, num As Integer, pos As String
    'det tal der skal indsættes
    num = 12
    'positionen:
    pos = "d8"

    'vent med opdateringer:
    Application.ScreenUpdating = False
    'lav tekst:
    ActiveSheet.Shapes.AddTextEffect(msoTextEffect1, num, "Arial Black", 36#, _
    msoFalse, msoFalse, 345#, 180#).Select
    ' lav ændringer i tekst:
    With Selection.ShapeRange
        .Fill.Visible = msoTrue
        .Fill.Solid
        .Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 255, 255)
        .Fill.Transparency = 1#
        .Line.Weight = 0.75
        .Line.DashStyle = msoLineSolid
        .Line.Style = msoLineSingle
        .Line.Transparency = 0.5
        .Line.Visible = msoTrue
        .Line.ForeColor.SchemeColor = 22
        .Line.BackColor.RGB = RGB(255, 255, 255)
    End With
    'kopier tekst:
    Selection.Copy
    'indsæt kopien:
    Worksheets(1).Paste Destination:=Range(pos)
    'slet oprindelig tekst:
    Selection.Delete
    ' opdater skærm
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede elvin Nybegynder
05. november 2003 - 18:01 #13
Hej stefanfuglsang
Sådan! tusind tak for hjælpen - du har virkelig fortjent dine 100 point. Igen et godt eksempel på topkvalificeret hjælp via EKSPERTEN - fra EKSPERTEN til den almindelige brugere.

MVH
Teddy