Avatar billede anne-m Nybegynder
03. november 2003 - 15:23 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

border i css

Hej!

Jeg sidder med en arbejdsopgave, hvor et mindre problem pludselig er dukket op.
da siden skulle sættes op  i typo3.

I menuen, dropdown-menuen, skal der være en border. Men når man sætter en border=1 på tabellen er borderen for tyk og klodset...
derfor skal vi have en css på.

Men er der nogen der kan lave en css til mig med en border der er 1 pixel bred - MEN som ikke kun går rundt om tabellen, men som også deler cellerne i tabellen. Dvs at der er en border hele vejen rundt og en streg i bunden af hver celle uden at der kommer dobbelte borders. - sådan som mange undermenuer egentlig ser ud....

Da det er et presserende problem vil det være fantastisk med et hurtigt svar...! ;o)
Avatar billede neander Nybegynder
03. november 2003 - 15:30 #1
prøv med denne:
table {
    border: 1px solid #000000;
    border-spacing: 0pt;
    font-family: Arial, verdana, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 13px ;
    color: #000000;
    }
td {
    background-color: #EBEBEB;
        border: 1px #000000 solid;
        border-spacing: 0pt;
        font-family: Arial, verdana, Helvetica, sans-serif;
        font-size: 13px ;
        color: #000000;
}

Bliver det som du vil ha det?
Avatar billede neander Nybegynder
03. november 2003 - 15:31 #2
måske skal du sætte border-spacing til:
        border-spacing: 2pt;
Avatar billede ztyxx Nybegynder
03. november 2003 - 15:33 #3
border-collapse:collapse
får borderen i din tabel til at blive tyndere
Avatar billede anne-m Nybegynder
03. november 2003 - 15:38 #4
jeg prøver lige...  :o)
Avatar billede anne-m Nybegynder
03. november 2003 - 15:39 #5
det der border-collapse - gælder det i alle browsere og versioner?
Avatar billede ture Nybegynder
03. november 2003 - 15:46 #6
Lav en fil med denne tekst i:

.bordercss {border: thin none;}

Gem filen som bordercss.css (og lig den i samme bibliotek som din html fil)

Skriv i din html kode, i tabellen efter border="1"

...border="1" class="bordercss">

class="bordercss" henviser så din html til css´ens "thin" kommando, som sørger for at dine borders er tynde og pæne!

Der efter kan du jo evt. dele menuen op vandret, med en "horisontal Ruler"

<hr>

Ellers prøv med border-collapse ja.
Held og lykke! :)
Avatar billede neander Nybegynder
03. november 2003 - 15:55 #7
- jeg smutter hjem, men lægger lige et svar i tilfælde af at du kan bruge det jeg har skrevet.
Avatar billede anne-m Nybegynder
03. november 2003 - 16:08 #8
hmmmm nu var der et eller andet der gik HEEELT galt.... jeg tager lige en dyb vejrtrækning og prøver at rette op på det....... men jeg skal nok svare når jeg finder ud af om der er et af svarene der kan give et svar.
Anne-m ;o)
Avatar billede anne-m Nybegynder
04. november 2003 - 11:21 #9
nåeh nu fandt jeg ud af det... jeg kunne godt sætte cssén på <td> én i stedet for på hele <table> tagget.
Jeg prøvede det der "border collapse" - men jeg kunne ikke se nogen virkning.
Desuden prøvede jeg neanders kode, men den lagde border på hele mit layout (alle td og table tags) - jeg siger ikke at det ikke er min fejl.....!

Jeg håber at i syntes det er i orden at jeg ikke giver point, da jeg selv fandt en løsning. Men tak for jeres hjælp! ej, i får altså lige lidt point for ulejligheden ;o)
vh Anne-M.
Avatar billede anne-m Nybegynder
04. november 2003 - 11:21 #10
såen!
Avatar billede anne-m Nybegynder
04. november 2003 - 11:23 #11
tures var sikkert fint... men det var altså det der problem med de horisontale streger der var grunden til mit spørgsål - så. men tak for respons...
Avatar billede neander Nybegynder
04. november 2003 - 12:04 #12
tak for points!
Avatar billede ture Nybegynder
04. november 2003 - 18:17 #13
:) Godt du fandt ud af d ihvertfald.
Og tak for points ja :)

P.s. Hvis du vil gøre det hele lidt nemmere i fremtiden så tag et kig på programmet Dreamweaver! Den gør livet en hel del nemmere, så snart man har lært det grundliggende! Plus så kan du lave Collapse med et museklik :D

Hent evt. Dreamweaver MX 2004, som "demo" på:
http://download.com.com/3000-2048-10013427.html

Fortsat Rigtig God Arbejdslyst :)
Avatar billede anne-m Nybegynder
05. november 2003 - 09:16 #14
Jeg har dreamweaver - og arbejder på det. ;o) tak.
Avatar billede neander Nybegynder
05. november 2003 - 09:18 #15
tak for points :o)
Avatar billede anne-m Nybegynder
05. november 2003 - 09:28 #16
hvordan er det liiiige at jeg lukker et spm herinde??
Avatar billede neander Nybegynder
05. november 2003 - 10:22 #17
- spm lukkes ved at uddele points, så spm er allerede lukket.