Avatar billede tsl77 Nybegynder
03. november 2003 - 14:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Understregning af ord som er Hyperlinks!

Hejsa,

Jeg bruger Dreamweaver MX, og er glad for det.
Jeg har dog et problem, jeg ønsker ikke at mine hyperlinks skal være understreget, men derimod at de bliver det når man køre musen hen over dem.. Er der nogen der kan hjælpe mig med dette, før jeg sætter mig ned og går igang med den helt store Dreamweaver MX bible *s*

Det største problem er dog at få fjernet den understreg under mine hyperlinks.

Mvh

Thomas S. Laursen
Avatar billede dawin_dk Nybegynder
03. november 2003 - 14:06 #1
i style retter du til så der står

a {text-decoration:none}
a:hover {text-decoration:underline}
Avatar billede moine Nybegynder
03. november 2003 - 14:14 #2
øhmm... nu plejer jeg ikke selv at bruge dreamweaver, men kender du noget til css?

Lav en fil og kald den et eller andet der slutter på .css f.eks. style.css

i denne fil skriver du:

A:link
{TEXT-DECORATION: none}

A:visited
{TEXT-DECORATION: none}

A:hover
{TEXT-DECORATION: none}

A:active
{TEXT-DECORATION: none}

Dernæst laver du et link i headeren på de html-filer hvor linksne ikke skal være understreget:

<link rel='stylesheet' type='text/css'href='style.css'>

Dette skal altså stå et sted mellem <HEAD> og </HEAD>

Så skulle det virke... Prøv i øvrigt at udforske mulighederne i css - der er en fin guide på http://www.html.dk
Avatar billede moine Nybegynder
03. november 2003 - 14:15 #3
ups.... ret
A:hover
{TEXT-DECORATION: none}

til:

A:hover
{TEXT-DECORATION: underline}
Avatar billede tsl77 Nybegynder
03. november 2003 - 14:29 #4
Ok Moine, men hvor ligger jeg selve filen style.css? skal den ligge i min Hjemmeside mappe, eller hvorledes?

Tak for et godt link.

Dawin, sorry jeg er ikke super skrap til html, hvilket forklare mit brug af Dreamweaver, så jeg forstår ikke helt hvad du mener.. ;)
Avatar billede tsl77 Nybegynder
03. november 2003 - 16:08 #5
Nevermind! Jeg fandt ud af det. Tak til begge 2, men Moine får dog points da jeg fandt ud af det via www.html.dk Mange tak :)
Avatar billede miss-g Seniormester
03. november 2003 - 16:09 #6
Så tager vi den på Dreamweaver manér:

Hvis ikke du har paletten fremme, så gå i menuen: window - css styles.

Nu har du paletten fremme.

1) Nederst på paletten (under fanen css styles), er et lilla papir med et + på. Tryk på den for at oprette et nyt style sheet.

2) vælg "Use css selector" og nu du vælge følgende i den øverste kasse, hvor der står unnamed1

- a:link    (link generelt)
- a:visited  (besøgte link)
- a:hoover  (hoover på link)
- a:active  (aktive link)

Vælg a:link og nederst vælger du om det kun skal gælde i pågældende dokument eller som en fil du også kan bruge på andre html dokumenter.

Tryk OK.

Nu kan du indstille hvordan et link skal opføre sig....
skrifttype, farve, størrelse osv.

Der hvor du skal huske at sætte kryds er i "decoration NONE"

Tryk ok, og så skulle det virke.

Du skal så også lave css hvor du laver et a:visited, a:hoover (hvis du vil have steg som hoover effekt) og a:active.

De andre skal laves, da der ellers vil komme streg under et link til en side man har været på.

Håber det var til at forstå *S*
Avatar billede miss-g Seniormester
03. november 2003 - 16:09 #7
Too late...nå, men godt du fandt ud af det :)
Avatar billede tsl77 Nybegynder
03. november 2003 - 16:42 #8
Ack! Rigtig god forklaring, undskylder da lige hvis det tog for meget af din tid :) Mange tak for hjælpen alle 3.