Avatar billede masterlu Nybegynder
03. november 2003 - 10:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Assembler HJÆLP!!

Hej jeg ville høre om der er nogen her inde på Experten med forstand på assembler som kunne hjælp mig med følgende opgaver..opgaverne kan se på
http://www.mixmeister.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=7
Det skal siges at jeg er 1 semester Datamatiker og fatter ikke en skid af assembler..
Jeg ville også blive glad hvis der var nogen som ligger inde med nogen gode links til assembler programmering

MVH Bjarne Frimann Jensen
Avatar billede sorschn Nybegynder
03. november 2003 - 10:27 #1
Er det bare et stunt for at lokke os ind på jeres fine nye side ? :-(

Du kunne jo lige så godt henvise til bogen HER!
Avatar billede masterlu Nybegynder
03. november 2003 - 10:29 #2
okay går jeg så..
Opgaven står i bogen: IBM PC Assembly Language And Programming ( 5 edition)
Opgaven er 7-10 og 7-18
og lyder således.
7-10
Code and test a program that contains the follwing set of instructions. Determine the value in the destination register and the result ind flags resister for OF, ZF SF and CF

(a) MOV AL, FFH (b) MOV BL, 24H
ADD AL, 1 SUB BL, BL
(c) MOV CL, 10101010B (d) MOV DL, 11001100B
ADD CL, 01010101B ADD DL, 01110011B

7-18
Assume that DX contains binary 10111001 10111001. Determine the binary contents of DX After execution of the follwing unrelated instructions:
A: SHL DL,1 B: SHL DX,2 C: SHR DX,1 D: SAR DX,2 E: SAL DH,3
F: ROR DX,3 G: ROR DL,3
Avatar billede masterlu Nybegynder
03. november 2003 - 10:50 #3
er der virkelig ingen der forstår sig på assembler mere..??
Avatar billede driis Nybegynder
03. november 2003 - 17:44 #4
For 7-10:
Skriv dog programmet og test det selv. Skriv forventet resultat ned først, det giver bedst forståelse.

7-18:
Her kan du gøre det samme. Det er jo blot bit shift operationer:
SHL DL,1
Skifter indholdet af DL 1 position til venstre, så indholdet bliver:
SAL (Shift Arithmetic Left) er nøjagtig samme instruktion som SHL. SAR (Shift Arithmetic Right) skifter til højre, men beholder samme sign bit. SAL og SAR bør derfor bruges til signede tal.
ROL, ROR: Rotate left/right. Samme som shift, men de bit, der "skubbes ud" placeres i den anden ende af værdien. Altså:
MOV AL,11110000
ROL AL,4
Giver AL = 00001111

Jeg kan anbefale dig at hente denne, og skrive den ud:
http://www.jegerlehner.ch/intel/IntelCodeTable.pdf
Som giver dig et hurtigt overblik over instruktionerne og deres funktion.
Avatar billede bleze Nybegynder
03. november 2003 - 19:12 #5
Lav dog dine lektier selv. Plat at få andre til det...

Jeg trode faktisk ikke man lærte assembler mere på uddannelsen. jeg er selv datamatiker på 7 år. den gang var det en del af det, men jeg kunne nu ass lang tid før, for det brugte man igamle dage da man ikke kunne fråse med ressourcerne som man gør nu om dage
Avatar billede masterlu Nybegynder
03. november 2003 - 23:09 #6
takker for den store hjælp.. er der forresten nogen der kan hjælpe mig med at få tasm og tlink til at virke unde xp kan kun få det at fungere under 98
Avatar billede masterlu Nybegynder
03. november 2003 - 23:13 #7
Driis håber det er iorden jeg bruger dit link i et andet forum.. er nemlig total godt.. tak skal du ha