Avatar billede tauron Nybegynder
01. november 2003 - 06:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Farve på buttons

Jeg vil gerne kunne give knapper (tbutton) en bestemt farve, men property color er tilsyneladende ikke tilgængelig.

Hvad overser jeg?
Avatar billede janbb Juniormester
01. november 2003 - 07:27 #1
Du kan bruge en bitbtln-knap (i fanen additional) - hvis du vil lave en med en ren farve kan du lave et bmpimage (fx via tools og den lille icon mm editor, der simpelthen er filled med en farve), den tager du så ind på din knap, der står noget med image i object inspectoren).
Avatar billede tauron Nybegynder
01. november 2003 - 09:14 #2
Tak for svaret - den løsning havde jeg også selv, men det er bare underligt, at man ikke kan få adgang til den color property, der findes i "oldefar" tcontrol
Avatar billede janbb Juniormester
02. november 2003 - 01:57 #3
Denne løsning har du måske osse tænkt: men man kan jo lave en on-click-event på en label, der kan farvesættes og størrelsestilpasses.Derudover er der jo div. tilføjelsesfiler, der giver XP-look - dem kan man måske lave lidt 'sjov' med.

**********************************************************************
Author: TMS Software
        Copyright © 2001
        E-mail: info@tmssoftware.com
        Web: http://www.tmssoftware.com
**********************************************************************
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. november 2003 - 14:40 #4
Hvis en komponent ikke har en Public Canvas, kan du selv lave en Canvas og sætte den ovenpå komponenten. Det vil resultere i at komponenten's "Standard" Canvas vil blive "OverRided" (overskrevet). Her er et eksempel hvor du har en ganske almindelig TButton og en TOpenDialog. Når du trykker på knappen vil en Åbn-Fil-Dialog vises, hvor du kan vælge en Bitmap fil. Den Bitmap fil du vælger vil blive tegnet på knappen når du trykker "OK" og dermed lukker dialog-boksen.

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  MyCanvas : TControlCanvas;
  MyBitmap : TBitmap;
begin
  MyCanvas := TControlCanvas.Create;
  MyBitmap := TBitmap.Create;

  MyCanvas.Control := TControl(Button1);

  if OpenDialog1.Execute then
  MyBitmap.LoadFromFile(OpenDialog1.Filename);

  MyCanvas.Draw(0,0,MyBitmap);

  MyCanvas.Free;
  MyBitmap.Free;
end;

ZeroHero