Avatar billede per_e Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:59 Der er 10 kommentarer

Skrive til en printer fra en .php fil

Hvordan skriver jeg til en printer i stedet for skærmen i en .php fil.
echo "Hallo"; går til skærmen, hvoedan skriver jeg til printeren?
Avatar billede the_legend Nybegynder
30. oktober 2003 - 21:09 #1
tror du skal bruge noget javascript til det også kræver det man trykker OK til at man vil udskrive
Avatar billede swaxi Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:26 #2
vil du udskrive på en printer tilkoblet serveren ?
Avatar billede per_e Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:33 #3
Nej. jeg vil kunne udskrive poster i et adressekartotek (fra MySql) - enten til skærmen eller som en liste på printeren. Altså brugeren skal kunne vælge det ene eller det andet.
Avatar billede per_e Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:35 #4
I følge PHP-manualen (på nettet) er det rigtigt mange komandoer som bruges til komunikation med en printer. Jeg har bare lidt fundet ud af hvordan man "starter" udskriften. Altså åbner en forbindelse til printeren.
Jeg har slået printeren til i PHP.INI filen, men det er åbenbart ikke nok!
Avatar billede sansalvador Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:18 #5
Det nemmeste bliver nok, især hvis du kommer ud på en public webserver, at få Javascript til at gøre det.

Send en kommando til en side, om at udskrive noget indhold fra en db.
Bare generer siden og spyt det automatisk ud med:

<script>windows.print()</script>
Avatar billede sansalvador Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:18 #6
ups ... rettelse:
<script>window.print()</script>
Avatar billede per_e Nybegynder
31. oktober 2003 - 15:52 #7
Denne script kommando virker lige som Ctrl+p. Dette giver ikke nok kontrol over opstillingen, da de enkelte poster i adressekartoteket skal "ramme" et 3x8 labelark.
Avatar billede per_e Nybegynder
31. oktober 2003 - 15:55 #8
Jeg skal kunne stille marginer og top-afstande, ligeledes skal jeg kunne styre sideskift - efter at have udskrevet 3x8 poster. Det kan man så vidt jeg ved ikke med dette script -Kan man?
Avatar billede agercon Nybegynder
05. november 2003 - 10:58 #9
Håndtering af udseendet sker med CSS.

Se eventuelt denne side om håndtering af udskrifter fra browseren:

  http://std.chbs.dk/css/media.php

Desuden kan du indsætte følgende:

<div style="page-break-before: after">
  <!- 3x8 poster -->
</div>

Se mere på W3C:

  http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html#propdef-page-break-after

De herligste hilsner, Claus Sørensen
Avatar billede agercon Nybegynder
05. november 2003 - 11:17 #10
Ups - et par fejl i eksemplet.

De skal være

<div style="page-break-before: always">
  <!-- 3x8 poster -->
</div>