Avatar billede s0reje Nybegynder
30. oktober 2003 - 18:50 Der er 7 kommentarer

nyeste produkter fra flere tabeller

Hejsa.
Nogen der kan svare mig på, hvordan jeg skal gribe det an på den letteste måde, at gøre dette:

Jeg har fx. to tabeller: biler og cykler.
Når jeg adder nye produkter i tabellerne, skal der på forsiden være en "5-nyeste" sektion, som automatisk viser de 5 nyeste produkter, hentet fra alle tabellerne, således at de besøgende kan se de 5 nyeste produkter når de kommer ind på siden. Dette er let, hvis der var én tabel, men nu er der jo flere..!?

MvH Søren
Avatar billede codebase Praktikant
30. oktober 2003 - 18:52 #1
hent 5 fra hver, kast det i et array, sort dit array og brug de 5 første...
Avatar billede s0reje Nybegynder
30. oktober 2003 - 18:54 #2
Jeg bruger php.
Gider du hjælpe mig med at kode dette ? Har tænkt på det, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gøre det!
Avatar billede codebase Praktikant
30. oktober 2003 - 18:58 #3
select * from table1 order by date desc limit 0,5 --> array[]
select * from table2 order by date desc limit 0,5 --> array[]

for( $i = 1; $i <= 5; $i++ )
{
    echo "$i. plads =" . $array[$i];
}
osv...
Avatar billede codebase Praktikant
30. oktober 2003 - 18:59 #4
..husk det er nu en gang sjovest, selv at kode det!!
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2003 - 20:17 #5
Hvis du vil nøjedes med én query kan du gøre noget lignende det her:

http://www.eksperten.dk/spm/420046
Avatar billede s0reje Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:24 #6
blackadder aha!, men kommer det ikke til at tage utroligt meget power at oprette en tabel, hente data fra alle tabeller og smide det ud slette tabellen, hver gang der kommer en besøgende ?

Jeg har tænkt på at når man opretter et nyt produkt, så smider man automatisk produktet ind i en "5nyeste" tabel, men kender I nogen kommandoer i php til at den skal sætte produktet ind på første plads, og derefter slette de overskydende resultater efter, så tabellen altid kun vil indeholde 5 resultater ?
Derefter er det let at trække det ud.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2003 - 20:35 #7
Som regel er det smartest at lade databasen lave arbejdet istedet for selce programmet, men det er der selvfølgelig delte meninger om :-)

Temporary tabellen oprettes hver gang queryen køres, for hver session. Men da de udelukkende eksisterer i hukommelsen, så sker operationerne på dem ret hurtigt.

Alternativet er 2 queries som codebase skriver + noget PHP.

Der er kun en måde at finde ud af det,
Test begge løsninger :-)