Avatar billede freestyleren Nybegynder
07. januar 2001 - 13:25 Der er 16 kommentarer og
5 løsninger

CGI :-( chmod den

Hmm, jeg er faldet over en rimelig fed gæstebog på denne side  http://www.nedcgi.nl/scripts/guestbook/index.html

Men jeg kan ikke rigtig finde ud af at få den til at virke der står noget med at man skal chmod den, men hvad er det, er der ikke en der gidder at sætte den op for mig så den virker???

På forhånd tak:-)
Avatar billede kirsten Nybegynder
07. januar 2001 - 13:28 #1
jeg kan da godt sætte den op for dig men jeg vil hellere forklare dig hvordan?

Christian
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. januar 2001 - 13:31 #2
Hvis du har et ftp program, og får forbindelse til serveren. Så skal du give skrive, læse og eksekverings tilladelse til hver eneste fil.

I nogle ftp programmer ligger det under setup upload permission. Hvis det er din egen server, så skal du bruge chmod i stedet for.

/per www.kazoma.dk
Avatar billede doeleman Nybegynder
07. januar 2001 - 13:33 #3
CHMOD er at give scriptet rettigheder til at skrive til en fil på din webserver. Er de fleste FTP-programmer skal du blot højre-klikke på filen og vælge CHMOD, hvorefter du skal afkrydse rettighederne.

Skal filen f.eks. CHMOD 766, vælger du
Read, Write, Execute
Read, Write
Avatar billede cstern Nybegynder
07. januar 2001 - 13:42 #4
dooleman: chmod 755
Avatar billede cstern Nybegynder
07. januar 2001 - 13:45 #5
Pointen er at others og group skal have execute rettighed, dvs Read,Execute.
i unix:
chmod og+rx filnavn
chmod u+rwx filnavn
eller
chmod 755 filnavn

hvis en gruppe af filer skal have disse rettigheder kan du bruge wildcards (? og *)

Eks: Hvis du rekursivt skal give rettigheder til alle filer i working dir og underkataloger:

chmod -R 755 *

Avatar billede cstern Nybegynder
07. januar 2001 - 13:48 #6
OK, der er nok også nogle filer der skal være write permission på, ellers kan man jo ikke gemme sine beskeder :-O

Så er det som doeleman skriver...
Avatar billede cstern Nybegynder
07. januar 2001 - 13:49 #7
(en ekstra pointe: chmod skal skrive med småt i unix...)
Avatar billede cstern Nybegynder
07. januar 2001 - 13:49 #8
skrives
Avatar billede cstern Nybegynder
07. januar 2001 - 13:53 #9
Nu kikkede jeg lige på den pågældene hjemmeside der er angivet i spm.
Bemærk at de skriver du skal bruge chmod 775 - det skal altså være 755 hvis deres annotering skal passe: RRR W XXX,
775 giver RRR WW XXX
Avatar billede bbs Nybegynder
07. januar 2001 - 14:06 #10
du kan kigge på www.the-gnu.dk der er en guide til hvordan man chmoder
Avatar billede freestyleren Nybegynder
07. januar 2001 - 18:21 #11
Hvordan gør jeg i \" WS_FTP LE \" ?????
Avatar billede freestyleren Nybegynder
07. januar 2001 - 18:35 #12
never mind jeg har fundet ud af det med chmod, den skulle stå til read read read, write, execute execute execute. IKKE.
det har jeg så gjord, næste skridt, jeg åbner filen guestbook.cgi og vendter 30 sec, og går ind i mit ftp program og kigger men der er ikke kommet nogen filer, der står også at jeg skal klikke på \"click her to register\" jeg kan godt finde det sted i teksten hvor det står, men det står som kode så jeg kan ikke klikke der, så jeg prøver at kopiere adressen og gå ind på adressen men så skrive den:
Error
We were unble to detect an referer. Please register from the program...

Hvad skal jeg gøre???????????????????:-(
Avatar billede freestyleren Nybegynder
07. januar 2001 - 18:46 #13
Avatar billede doeleman Nybegynder
07. januar 2001 - 19:08 #14
Er det ikke en hjemmeside hos CyberCity. Er du sikker på, at du har mulighed for at afvikle cgi-scripts hos dem. Det har man almindeligvis ikke som standard.
Avatar billede freestyleren Nybegynder
07. januar 2001 - 19:46 #15
Det tror jeg
!!
Avatar billede doeleman Nybegynder
07. januar 2001 - 20:41 #16
Tror eller ved?

Har du et bibliotek, der hedder /cgi-bin/ eller lignende ?
Ellers tror jeg ikke du skal regne med det?
Skriv evt. til CyberCity og spørg.
Avatar billede doeleman Nybegynder
07. januar 2001 - 20:43 #17
Hvis du er sikker på, at du har adgang til CGI, ville jeg prøve at omdømme filen guestbook.cgi til guestbook.pl.

Grunden til at hele filen blot vises, er at scriptet ikke bliver udført på serveren, da serven ikke kender filer af typen .cgi. Måske kender den .pl (Perl), men jeg tror som sagt slet ikke, at du har adgang dertil.
Avatar billede cstern Nybegynder
07. januar 2001 - 22:53 #18
Det kunne også tænkes at perl ligger på en non-standard placering på serveren så
#!/bin/perl
ikke passer mere (har dog ikke inspiceret scriptet).
Avatar billede cstern Nybegynder
07. januar 2001 - 22:54 #19
#!/usr/bin/perl - sorry
Avatar billede freestyleren Nybegynder
08. januar 2001 - 13:45 #20
Jeg prøver lige at spørge Cybercity!!!
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. januar 2001 - 16:18 #21
Slut!