Avatar billede khln Nybegynder
30. oktober 2003 - 13:36 Der er 16 kommentarer

"Kan ikke oprette bitmap" fejl ved afsendelse af memo på citrix

Jeg har har en notes database, hvor der sendes memoer fra. Den tilpassede memoform i databasen arver hele et dokumentets indhold ned i body-feltet. Richtext feltet har fluebenet klikket af i gem indhold som MIME og HTML. Jeg får problemer, når der kommer for mange screendumps i dokumentet som arves ned i richtext feltet. Jeg kan godt oprette memoet, men når jeg forsøger at afsende det, får jeg fejlen "Notes error: kan ikke oprette bitmap". Hvis jeg bruger min stationære klient, får jeg ikke fejlen. Hvis jeg sletter nogle af screendumpsene kan jeg tilsidst godt få sendt memoet i citrix. Er der mon nogen der kunne have et svar på, hvorfor det kan være, at det forholder sig sådan, samt en løsning til hvordan jeg kan få det til at fungere? Jeg har spurgt både min notesadministration og citrix administration, og de har sagt, at de ikke har lagt nogen begrænsninger specielt ind i citrix miljøet.
Det er en forudsætning at memoet skal kunne sendes over internettet derfor er det gemt som MIME.
Notes version på citrix 5.0.12
Avatar billede jogii Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:11 #1
Jeg har set noget lignende med MS Terminal server og Notes 5.08
Det kan have noget med farvedybden at gøre.
Ville det ændre noget hvis du ikke gemmer som MIME? Jeg tror nu nok at man kan sende mails over internettet selvom de ikke er gemt som MIME.
Har du eksperimenteret med "Use Web palette" under Personal Preferences?
Avatar billede khln Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:00 #2
Jeg har lige nu forsøgt at bruge web palette, men det ændrer ingenting.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:03 #3
Et skud: Forøg størrelsen på din cache.dsk. Det gør du ved at vælge egenskaber for workspace (ved ikke hvad det hedder i den danske version) og så øge cache-størrelsen på faneblad nummer 2 - (det med propel-hatten).
Avatar billede khln Nybegynder
31. oktober 2003 - 08:44 #4
Jeg har forsøgt at gøre cache.dsk større. Jeg har også indsat følgende linie i notes.ini "InitialCacheQouta = 43008 som gjorde cache.dsk 42 mb stor. Så parametren virker sådan set godt nok, bare ikke på mit problem.
Avatar billede jogii Nybegynder
31. oktober 2003 - 08:47 #5
hvad er farvedybden sat til?
Har du en idé om hvor stor mængden af grafik skal være for at fremprovokere fejlen? Det kan give et fingerpeg om hvor problemts kilde er.
Har du prøvet med et almindeligt RT felt uden MIME/HTML?
Avatar billede khln Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:07 #6
Farvedybden er sat til 16bit.

Jeg kan sende en mail der er 0.46 mb i størrelse

Jeg prøvet uden MIME, så kommer inholdet af richtextfeltet frem som en vedhæftning encap2.ond som modtagerens computer ikke kan assiocere til noget som helst. Modtagekredsen er dynamsik så det vil være et problem, hvis der skal special indstillinger på modtagerens computer.
Avatar billede jogii Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:13 #7
Hvordan sendes mailen, via baggrundsagent på serveren eller via UI på en klient?
Avatar billede khln Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:17 #8
....Og jeg kan ikke sende en på 0.77 mb

Mailen sendes via UI på en klient
Avatar billede jogii Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:21 #9
Hvis du gemmer ned i et alm. RT-felt, kan du så gemme flere data?
Hvornår er det præcist at problemet opstår, under gemning eller sending eller redigering?
Avatar billede khln Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:42 #10
Hvis feltet er et alm. richtext felt kan jeg gemme flere data.

Det er under afsendelse. Den starter faktisk stavekontrollen og det er først når bitmappen kommer under behandling.
Avatar billede jogii Nybegynder
31. oktober 2003 - 09:57 #11
Hvad er din lokationsopsætningsindstilling for afsendelse af mails, NotesRichText eller MIME? Body-feltet i den almindelige mailformular er ikke sat til at gemme HTML/MIME.
Har du problemer når du bruger den almindelige post?
Det kan også være en serverindstilling i NAB -> Configurations.

Hvis klienten er sat til at sende internet mail som NotesRichText, så overlades konverteringen af mail til serveren. R5 kan kun konvertere til 2 formater:
from Notes to Plain Text
Create multi-part alternative including conversion and encapulation

Det er "encapsulation" der genererer encab2.ond-filer.

D6 har yderligere 2 muligheder:
from Notes to HTML
from Notes to Plain Text and HTML

Jeg anbefaler normalt den sidste indstilling.

Disse sættes i NAB -> Configurations
    -> Mime -> Conversion options -> Outbound

Hvis din klient selv foretager konverteringen, så videresender routeren blot mailen, uden at den behøver bruge kræfter på at konvertere.
Avatar billede khln Nybegynder
31. oktober 2003 - 13:10 #12
Jeg prøvede at ændre fra MIME til NotesRichText i lokationsokumentet, nu bliver dokumentet sendt, men det ser ikke ud som i notes databasen og humlen er, at en ekstern modtager og en intern bruger skal kunne se det samme, således at kommunikationen forløber mere glat. Jeg kan godt se en løsning, men den kræver adskillige dages kodning og det har jeg ikke tiden til i øjeblikket.
Avatar billede jogii Nybegynder
31. oktober 2003 - 17:24 #13
Hvis du sender fra en rigtig postkasse i Notes på Citrix, har du så et problem med bitmaps > 0,7MB ?
Avatar billede khln Nybegynder
03. november 2003 - 16:27 #14
Jeg kan godt sende en mail fra den rigtige postkasse som er større end 0,7 mb. Jeg har konstateret, at jeg, når jeg forsøger at forwarde dokumentet som memoet laves ud fra, så får jeg også fejlen i citrix, når jeg sender ud fædrelandet.
Avatar billede jogii Nybegynder
03. november 2003 - 18:17 #15
En god ide er at tage en email-formular fra Notes V3 og arbejde videre på den. Den er herlig fri for "overflødig" LS-kode. Hvis du har brug for en sådan kan emaile en V3-mailtemplate.

Grunden til at din videresendelse af HTML/MIME-formularen fejler er sikkert den rå tilstedeværelse af MIME-elementer i RT-feltet.
Avatar billede khln Nybegynder
07. november 2003 - 13:21 #16
Jo - tak jeg vil gerne modtage en V3 emailformular på khln_561@hotmail.com. Jeg bliver nødt til at vende hver sten.