Avatar billede slo Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Findes en: Skrifttype der passer til passwords?

I en celle, f.eks. A1, skal jeg kunne skrive et password. Dvs. at andre må ikke kunne se mig over skulderen og aflæse det OG det må heller ikke kunne kopieres ved ctrl-c el. lign. OG det må ikke være muligt at skrive "=A1" i en anden celle hvorefter passwordet kan ses eller kopieres!

Det skal dog være muligt at læse cellens værdi fra VBA.

Er ovenstående overhovedet muligt uden at skulle til at lave lidt programmering?
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 12:51 #1
Hvis du skal forhindre alle mulige mærkelige varianter af at kopiere cellen, er du nok nødt til dels at beskytte regnearket, dels tror jeg ikke det kræver lidt programmering, men derimod temmelig meget programmering.

Excel er ikke specielt egnet til den type opgaver.
Avatar billede b_hansen Novice
30. oktober 2003 - 12:52 #2
Hvorfor ikke bare bruge en hvid skriftfarve? Så kan ingen se, hvad indholdet af cellen er.
Avatar billede slo Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:54 #3
Hvid er ikke hensigtsmæssigt - det skal være muligt at se hvor mange tegn man har indtastet. Desuden vil man i formellinien fortsat kunne se hvad der står.
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 12:58 #4
b_hansen-> Så kan man bare skrive =a1 i en anden celle, der er formateret anderledes, og så kan det ses i den. det samme gælder, hvis du formaterer cellen "usynlig", og hvis du kan kopiere kan du kopiere til en helt anden fil, og indsætte celleindholdet der, og så kan du manipulere med det så tosset  du vil.

Jeg tror at det kræver en temmelig stor programmeringsindsats at forhindre alle muluige omgåelser af beskyttelsen. Og hvis man så åbner regnearket uden makroer, ja så forsvinder hele beskyttelsen. Så jeg vil fastholde, at hvis det skal være så sikkert som slo antyder, kan det simpelthen ikke lade sig gøre i Excel.
Avatar billede sjap Praktikant
30. oktober 2003 - 13:05 #5
Det du skal bruge er noget kode, der "fanger" hvert tegn og som omgående laver det om til f.eks. en *

Jeg kender desværre ikke lige noget kode, der kan lave det, men mon ikke en af "drengene" kan :-)
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 13:07 #6
superjap-> Men cellen skal stadig indeholde det indtastede, selv om kun * vises, og så kan man få fat i indholdet med en formel.
Avatar billede sjap Praktikant
30. oktober 2003 - 13:13 #7
Nåh, ja så går den jo ikke  ;-(
Avatar billede bak Seniormester
30. oktober 2003 - 14:17 #8
enig, jeg mener heller ikke det er muligt at opfylde alle 3 kriterier.
Du kan gøre det med en Userform, men ikke i en celle.
For at gøre det i en celle tror jeg du skal ud i noget API-timer programmering, og det ville jeg nok holde mig fra :-)
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 14:26 #9
bak-> Selv hvis du bruger en userform er du vel nødt til at gemme adgangskoden et eller andet sted? Det kan selvfølgelig være i en fil uden for regnearket,  men så skal der vel noget kryptering på den, for at forhindre at man kan se indholdet?
Avatar billede slo Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:10 #10
Jeg tror at jeg efterhånden er overbevist om at jeg bliver nødt til at kode mig ud af problemerne, hvis jeg ønsker at lave det her - og i så fald bli'r det nok via en userform. Men mange tak for de mange kommentarer :)
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 15:12 #11
Velbekomme, og god fornøjelse. Du er velkommen til at vende tilbage, hvis du får problemer i forbindelse med kodningen.
Avatar billede slo Nybegynder
30. oktober 2003 - 15:17 #12
jkrons-> Tak for det - jeg tror nu jeg nøjes med en userform :)
Her kan man for en tekstboks i øvrigt sætte PassWordChar lig "*" f.eks.
Den har de egenskaber jeg gerne vil ha'; Jeg ville dog gerne have haft noget tilsvarende i et regneark!
Avatar billede jkrons Professor
30. oktober 2003 - 15:19 #13
slo-> Fint nok!