Avatar billede rhrathje Nybegynder
30. oktober 2003 - 00:59 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til menu

Hej Eksperter!

Jeg er igang med at lave en hjemmeside www.voresmening.dk og problemet ligger i flg. Linkene i menuen i venstre side og indholdet af nyhedsboxen i højre side ligger i hvert html dokument og det er jo ikke ligefrem opdateringsvenligt...
Så det jeg er interesseret i: hvordan er det muligt at flytte dette ud i et særskilt html eller css dokument?

***
Rune
Avatar billede mrbs Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:07 #1
Hvad er det du vil have opdateret?
Avatar billede mrbs Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:07 #2
Hvis jeg forrstår det rigtigt er det at hvis du klikker et sted, så skal den åbne et dokument et andet sted eller???
Avatar billede rhrathje Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:10 #3
Det jeg gerne vil, er når jeg skal tilføje nye menupunkter at jeg ikke skal ind og tilrette menuen i alle dokumenterne, men kun et sted...

Giver det mening?
Avatar billede mrbs Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:12 #4
Ah... Selvfølgelig!
Har du adgang til PHP?
Avatar billede mrbs Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:15 #5
Hvis du har:
Kan du de forskellige steder indsætte følgende stump kode:
<?php  readfile ("fil.txt") ?> der hvor du har brug for at hente et stykke kode ind.
I txt-filen skriver du udelukkende den kode du skal bruge, altså ikke <html> osv... Så bliver den hentet ind og læst som resten af koden!
Avatar billede rhrathje Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:16 #6
Har aldrig arbejdet med det, men har planer om at komme igang når jeg får tid... Kan det ikke laves i et stylesheet eller noget i den stil?
Avatar billede mrbs Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:17 #7
Det kræver ikke meget! Det kræver kun at din server tillader PHP!
Avatar billede mrbs Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:18 #8
Du kunne også lave det i IFRAMES måske, men det er bare en større operation tror jeg!
Avatar billede mrbs Nybegynder
30. oktober 2003 - 01:19 #9
Jeg ved ikke hvordan det skulle laves i css, det her var mit bedste og simpleste bud :o) Held og lykke!
Avatar billede exp Juniormester
30. oktober 2003 - 08:22 #10
Du kan _ikke_ lave det i css - css er et visuelt formateringssprog, ikke et kodesprog.

I css kan du:
indstille position på elementer
indstille farver (forgrund, baggrund etc)
indstille typografi
og meget mere

I css kan du _ikke_:
programmere en menu (udseendet jo, men ikke selve html-koden)
og meget mere

Det du skal kigge efter er det der hedder serverside-includes, også kaldet ssi.

Har du php kan du bruge readfile(), include() eller require()
www.php.net/readfile
www.php.net/include
www.php.net/require
Avatar billede roenving Novice
30. oktober 2003 - 12:59 #11
Fin ide at sætte det i hvert sit html-dokument, som du så kan sætte ind med frames eller med iframes ...

-- og med iframes kan du vælge mellem at styre det med en tabel eller med divs !-)
Avatar billede rhrathje Nybegynder
06. november 2003 - 01:06 #12
Hmmm, saa maa jeg vel igang med PHP!
Takker for hjaelpen og her er lidt point som tak for hjaelpen...

***
Rune
Avatar billede mrbs Nybegynder
06. november 2003 - 10:53 #13
Det er slet ikke så svært :o)

Held og lykke og tak!