Avatar billede bleze Nybegynder
28. oktober 2003 - 23:52 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

JVC HR-J615 laver båndsalat med nogle bånd når den skal ejecte

Min gode gamle JVC HR-J615 videomaskine laver båndsalat med nogle bånd når den skal ejecte. Kan dette fixes?
Avatar billede styggeulv Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:11 #1
ja, det kan det uden tvivl godt! Når du loader et bånd sløjfes båndet ud i et sindrigt arrangement af båndstyr og aksler. Med tiden bli'r disse fedtet ind af tobaksrøg (HVIS du altså ryger), og afsmitning fra selve videobåndene. Hvis du åbner låget har du brug for ISOPROPYL-ALKOHOL (fås på apoteket)og nogle gode vatpinde. Herefter skal du gå i gang med at dyppe vatpinden i lidt ISOPROPYL-ALKOHOL, og gnubbe og gnide alle båndstyr og gummi-trykruller rene. Rør ikke ved selve video-tromlen (stor rund skråtstillet)med vatpinde, da du kan gøre mere skade end gavn ved det. Når du har renset godt, skal du tænde maskinen, og prøve at sætte et bånd i (vær forsigtig, da du jo nu kan komme til skade ved at røre elektriske komponenter, da der jo er strøm på!)og check så om din rensning har hjulpet! Jeg har selv udført denne operation for flere af mine venner med succes. Et såkaldt "rensebånd" kommer IKKE i dybden og fjerner det "fedtlag", der forårsager friktionen, så båndet bli'r "hængende i maskinen"! ;-) Hvis du er nervøs for at gøre det selv, så kan du bede et værksted rense maskinen. GOOD LUCK! ;-) -Ulven-
Avatar billede bleze Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:07 #2
Der har ikke været røget i nærheden af den, men den har ikke været brugt i flere år, ihvertfald ikke særligt meget.
Det der sker er at når man trykker eject så kommer båndet ud men det hænger fast kan man mærke, når jeg så skiller den ad så hænger det bag een af de metal stænger der står op. Dem er der en del af. Jeg er lidt i tvivl om hvad der skal renes og om det kan være een af de mekaniske dele der måske skal smøres?
Avatar billede styggeulv Nybegynder
31. oktober 2003 - 11:36 #3
Ok - brug et gammelt bånd, sæt det i maskinen og bemærk, hvor båndet sløjfes hen... alle de dele UNDTAGEN SELVE VIDEOTROMLEN der har berøring med båndet skal du rense. Især finder du en gummitrykrulle i højre side, (når du ser forfra), som ofte er skyld i dette fænomen. Den kan godt være vanskelig at rense, og det ta'r lidt tid, men forsøg at få trykrullen til at blive sort igen. Du skal bruge ret mange rensepinde til det her, og gnubbe godt op-og-ned hele vejen rundt!! Selve akslen, som den kører ind mod, skal også være ren. Jeg vil IKKE anbefale dig at bruge olie/fedt nogen steder, medmindre der er tydelig støj fra et leje, og selv dér ville jeg ikke anbefale det. Når maskinen ellers spiller, er der så problemer??? (striber/streger/lyd, der "svinger"?). Er der problemer med indsløfning af båndet??? Kan båndet køre normalt? Der sidder en lille mekanisk "tap" i maskinen, der skal frigøre låsningen af kassettens spoler (nedenunder kassetten er der et lille hul). Det KAN (meget sjældent)være udløser-mekanismen i maskinen, der ikke fungerer helt, eller måske bare skal rettes lidt... men: Prøv rensning allerførst!! HELD OG LYKKE! -Ulven-