Avatar billede wuddie Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:37 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

En der kan forklare mig om include?

Heya Mates! (og piger ...)

Jeg har i et stykke tid leget med hjemmesider osv ... men jeg har problemet, at når jeg laver store sider med mere end 100 undersider (subpages) så tager det lang tid at ændre i menuen, hvis man har lavet en fejl.

Dette kan ændres hvis man bruger frames ... men jeg _*HADER*_ frames!

Så var der en gut der fortalte mig noget om en include kode, som man bare sætter ind i selve sourcen, og så tager den alt med... men jeg kan ikke få det til at virke, så er der en velig sjæl der vil smække en forklaring over disken ?

Mvh. wuddie
Avatar billede mjl Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:41 #1
I PHP :

Dit link : <a href=index.php?action=linket>Link</a>

<?
if ($action == linket) {
include "din_fil.php";
}
?>
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:42 #2
bruger du ren html?
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:53 #3
Hvis du ikke bruger php eller asp, men kun HTML, kan du bruge javascript til at lave den samme menu på alle sider.

i HEAD-sektionen på alle sider, skal du tilføje denne kode:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.2" SRC="site.js">
</SCRIPT>

og i selve siden ( i <BODY> ) skal du hvor du ønsker din menu, indsætte flg. kode: <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.2">
document.write(site)</SCRIPT>

Som du kan se i HEAD-sektionen, henviser koden til en fil "site.js". Denne fil indeholder din menu og skal se sådan ud:
--

var site ='html-koden til din menu skal stå her'

--
Lav filen i notepad og gem den som "site.js"
Avatar billede mjl Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:53 #4
Filen bliver så inkluderet præsis der hvor :

<?
if ($action == linket) {
include "din_fil.php";
}
?>

er...

Det kan f.eks. også være i en <td>

<td>
<?
if ($action == linket) {
include "din_fil.php";
}
?>
</td>
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:53 #5
og det var et svar :)
Avatar billede mjl Nybegynder
28. oktober 2003 - 19:02 #6
...og så blev der ro! :o)
Avatar billede wuddie Nybegynder
28. oktober 2003 - 19:17 #7
Jeg vil teste før at jeg accepterer, men tak for svarene :)
Avatar billede musti776 Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:30 #8
hvorfor ikke bare <!--#include file="menu.asp" --> ???

Musti
Avatar billede franzy Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:35 #9
<!--#include vitual="siden.htm" -->

Og siden.htm indeholder så koden som skal inkluderes - Altså uden hverken <html> <head> og <body>. bare koden til din menu. Er ikke 100 % klar over om dette kun er asp eller om det kan gøres i ren html. Du kan desuden kalde filerne som skal inkluderes nøjagtig det du vil, også efternavn.

Mit svar lyder ikke så klogt som de andres men hva fanden, man skal jo prøve :)

Franzy
Avatar billede franzy Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:38 #10
FORK - sry en lille fejl:

<!--#include virtual="siden.htm"-->

Skal ikke inkluderes i <% %> så jeg tror det funger uden asp - det kloge hoveder ved det sikkert :)
Avatar billede franzy Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:57 #11
HMMM - kan se at der blev svaret hvad jeg ville svare kort før jeg svarede. hmm lader til at jeg er meget langsom om at få de nye indlæg at se. Er sket nogle gange og noget møg! :)
Avatar billede wuddie Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:24 #12
Kan ikke få det til at virke ...
Avatar billede franzy Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:33 #13
#include kræver at serveren (webhotel osv.) understøtte SSI (Server Sides Includes). det er ikke sikkert at din server understøtter det. Det kan også ske at dine filer skal omdøbes til .asp eller .shtml. Men det kommer helt an på hvordan serveren er sat op.

JAVA-halløjet kan køre på alle servere men kræver at brugerens browser har sat java til. Hvis du bruger java så tjek lige om det nu også er sat til i din browser
Avatar billede musti776 Nybegynder
30. oktober 2003 - 22:36 #14
hvad er det du ikka kan, hvilke af delene har du prøvet, prøv at uddybe lidt så vi bedre kan hjælpe...
Avatar billede wuddie Nybegynder
31. oktober 2003 - 07:53 #15
Jeg har prøvet samtlige ting der står deroppe. Det jeg prøvede var at få min top sektion af siden ind ... men det lader sig ikke til at virke. Har prøvet både med PHP og HTM ... jeg kan ik forklare hvorfor detik virker ... det gør det bare ikke :P

Mvh.Patriot
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
31. oktober 2003 - 14:16 #16
Har du prøvet mit eksempel med javascriptet? Det burde virke - det gør det hos mig! Hvis du er interesseret kan jeg lave et eksempel og sende det til dig?
Avatar billede musti776 Nybegynder
31. oktober 2003 - 15:35 #17
når du laver din include fil med min eksempel skal siden kun indeholde din kode til menu'en

dvs. ikke noget med <html> <body> eller lignende, hvis du har din menu i en tabel indsætter du bare koden på siden og gemmer den som htm fil

Musti
Avatar billede wuddie Nybegynder
31. oktober 2003 - 16:38 #18
Til Musti:

Det er hvad jeg gør. Kan det have noget at gøre med at jeg måske mangler en </table>  ?
Avatar billede musti776 Nybegynder
31. oktober 2003 - 19:47 #19
du er velkommen til at sende siderne til mig så prøver jeg at kigge på det engang... mustio@tiscali.dk
Avatar billede wuddie Nybegynder
01. november 2003 - 10:48 #20
Jeg kan prøve at vise det her:

den top jeg vil sætte ind ligger på www.diabloii.dk/top.htm eller www.diabloii.dk/top.php

Nogle forslag ?
Avatar billede franzy Nybegynder
01. november 2003 - 15:54 #21
Den måde du kan teste om din include fungere ved at hurtigt lave en lille test.htm hvor du indsætter html-koden til en tilfældig side. Erstat nu din <!--#include file="top.htm"--> med koden som står i top.htm. Test nu om siden fungere (åben den) som den skal. Hvis ikke mangler du noget kode et sted.

Håber du forstod min forklaring :)

Altså bare lav en ny html-side som indeholder koden fra en tilfældig side samt koden fra toppen der hvor den normalt blir included. (fjern <!--#include)
Avatar billede wuddie Nybegynder
02. november 2003 - 22:24 #22
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.2">
document.write(site)</SCRIPT>

Jeg er igang med den der ... men præcis hvor skal jeg skrive den ønskede adresse? (www.wud.dk/test.htm)
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
03. november 2003 - 12:02 #23
Jeg forstår ikke dit spørgsmål. Skriv lige den den kode der skal inkluderes... så laver jeg et eksempel til dig...
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
03. november 2003 - 14:26 #24
Jeg har lavet et eksempel med den menu på www.wud.dk/test.htm.
Du kan downloade eksemplet på www.thomas-k.dk/exp/include.rar

Når du har downloadet filen, gør du følgende:

1. Pak filen "include.rar" ud med dit ynglings zip-program (fx. winzip)

2. De to filer der bliver pakket ud, ligger du op på dit webhotel. De skal ligge i samme mappe.

3. Tilgå "test2.htm" i din browser, og så skulle din menu gerne være inkluderet på siden.

Du er velkommen til at spørge igen, hvis det ikke virker eller hvis du har spørgsmål!

/ mr.t.man
Avatar billede wuddie Nybegynder
03. november 2003 - 15:09 #25
Når jeg vil åbne filen i winzip siger den at jeg ikke kan fordi det er en ugyldig fil :x

Kan du zippe den, eller ? :)

På forhånd tak,
Wuddie
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
03. november 2003 - 15:18 #26
hmm... troede ikke winzip havde problemer med at åbne rar-filer... nå, men her har du den i .zip format: www.thomas-k.dk/exp/include.zip
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
03. november 2003 - 15:20 #27
siden på wud.dk... er det dig der har lavet den? jeg kan nemlig se at du benytter php.... det er altså meget nemmere at include den menu i php...

<? include("http://www.wud.dk/test.htm"); ?>
Avatar billede wuddie Nybegynder
03. november 2003 - 20:59 #28
Mr.t.man, når jeg laver en tom side f.eks., og kun sætter den include fil ind, så virker det stadig ikke :|
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
03. november 2003 - 21:13 #29
det burde virke, hvis du har gjort som i mit eksempel. Men bruger du php?
Avatar billede wuddie Nybegynder
04. november 2003 - 07:53 #30
Nej, den sidste har jeg gjort præcis som du sagde. Har på en tom side sat følgende ind:

<? include("http://www.wud.dk/test.htm"); ?>

Og der kommer ikke noget op overhovedet ... skiftede endda addressen ud med www.google.com, der skete der heller ik noget :|
Avatar billede wuddie Nybegynder
04. november 2003 - 12:08 #31
Sådan, det virker vist nu ... :)
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
04. november 2003 - 21:00 #32
Takker for points.. :)

Jeg mener kun at man kan include filer fra sit eget webhotel, altså ikke andre sider som f.eks google.. dvs. at koden skal se sådan ud:

<? include("test.htm"); ?>

Men hvis du har fået det til at virke, er det også fint!

/mr.t.man
Avatar billede wuddie Nybegynder
04. november 2003 - 23:41 #33
Du havde ret ... dog skal jeg bruge PhP, så det er ok ..