Avatar billede brobaek Nybegynder
27. oktober 2003 - 15:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tvedydig join

Jeg har 4 tabeller:

tblBestand: {UniqBestandID, CPRNR, ProduktID, Sælger}
tblProdukt: {ProduktID, ProduktNavn, Pris}
tblSolgt: {UniqBestandID}
tblKanal: {SælgerStedNr, SælgerSted}

Sælger består af fx 4455abb, hvor 4455 er et SælgerStedNr og abb er sælgerens initialer.

Det jeg skal er, at lave en liste over den del af bestanden som ikke er solgt og kun med de produkter som findes i tabellen tblProdukt.

Jeg har lavet denne SQL:

SELECT tblKanal.SælgerSted, tblProdukt.Pris, tblProduktNavn
FROM tblSælgerSted, tblProdukt, tblBestand INNER JOIN tblProdukt ON tblBestand.ProduktID = tblProdukt.ProduktID
WHERE (((tblSælgerSted.SælgerStedNr)=Mid([Sælger],1,4)) AND ((tblBestand.UniqBestandID)<>[tblSolgt].[UniqBestandID));

Denne virker ikke, da den giver multiplierer rækkerne.

Jeg kan godt lave en forespørgsel som finder bestanden + pris etc., men den fjerner ikke "solgte".

Nogle ideer ???

PS. Da jeg skal bruge SQL-linjen i VBA kan jeg ikke bruge svar, hvor man forespørger i forespørgsler. Løsninger, hvor man gemmer data midlidertidig i en tabel holder heller ikke (det er den nuværende løsning, som jeg skal optimere).

[Flyttet fra Visual Basic]
Avatar billede terry Ekspert
27. oktober 2003 - 17:24 #1
not sure I quite understand what your trying to do but I will take a look so I can get a better idea if you sent your dB to me NOSPAMeksperten@santhell.dkNOSPAM

you need to remove NOSPAM
Avatar billede terry Ekspert
04. november 2003 - 20:46 #2
!
Avatar billede brobaek Nybegynder
04. november 2003 - 21:56 #3
sry, have forgot you. Mail you the example tomorrow or friday from work...
Avatar billede terry Ekspert
07. november 2003 - 18:57 #4
SELECT B.BestandID, B.CPRNR, B.Saelger, P.ProduktNavn, P.ProduktPris, (SELECT SaelgerSted FROM tblKanal K Where SaelgerStedNr = Left([Saelger],4)) AS Sted
FROM tblBestand AS B INNER JOIN tblProdukt AS P ON B.ProduktID = P.ProduktID
WHERE (((B.BestandID) Not In (SELECT BestandID FROM tblSolgte)));
Avatar billede brobaek Nybegynder
10. november 2003 - 14:18 #5
I test the proposed query wednesday at work...
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2003 - 20:13 #6
OK!
Avatar billede brobaek Nybegynder
19. november 2003 - 15:31 #7
Hi terry,
finally I found time to test the proposed solution. I works perfektly, so thanks a lot... And too, thanks for having patience :-)
Avatar billede terry Ekspert
19. november 2003 - 18:28 #8
:o)