Avatar billede benkebus Nybegynder
27. oktober 2003 - 14:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk textarea storlek

Kan man på något sätt göra antalet rows i textarea-taggen dynamiskt, alltså beroende på hur många tecken man fyller i den med. Innehållet i min textarea hämtas från en databas. I texten finns även br-taggar med. kan man med detta räkna ut hur många rows man ska använda i textarean. Använder förutom javascript asp för att hämta info ur databasen...
Avatar billede olebole Juniormester
27. oktober 2003 - 15:09 #1
<ole>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <title>TITLE</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
#testDiv, #txt {
    font-family: verdana;
    font-size: 11px;
    width: 300px;
}
#testDiv {
    position: absolute;
    visibility: hidden;
    z-index: 100;
}
#txt {
    border: 1px solid red;
    overflow: auto;
}
</style>
<script type="text/JavaScript">
var d=document;
function setTxtArea() {
    var txt = d.getElementById("txt");
    var testDiv = d.getElementById("testDiv");
    txt.style.height = testDiv.offsetHeight + 15 + "px";
    txt.value = testDiv.innerHTML.replace(/<br>/gi, "\n");
}
window.onload = setTxtArea;
</script>
</head>
<body>

<div id="testDiv">
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.<br><br>Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.<br><br>Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.<br><br>Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
</div>

<textarea id="txt">jkjlkj</textarea>

</body>
</html>

/mvh
</bole>
Avatar billede benkebus Nybegynder
27. oktober 2003 - 15:50 #2
kan man fixa så att bredden är fast... exempelvis 400px?
Avatar billede olebole Juniormester
27. oktober 2003 - 15:55 #3
Ja, så retter du den faste bredde på 300px til 400px her:

#testDiv, #txt {
    font-family: verdana;
    font-size: 11px;
    width: 300px;
}

;o)