Avatar billede panikspreder Nybegynder
26. oktober 2003 - 10:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

String søgning?

Hejsa!

Hvordan søger man igennem en string efter en givet sætning? F.eks. hvis jeg gerne vil finde ordet Battlefield i en stor tekst-string, hvilket stykke kode skal jeg bruge.

Det skal bruges til en meget simpel søgefunktion på min side, hvor den kigger igennem alle nyheder, artikler og games i databasen!

Hvis man kunne lave det på sådanne en måde at man kan skrive flere ord ind i søgefeltet og søge på flere valgte ord ville det være fedt!

Håber der er en som kan hjælpe og guide mig igennem hvordan det hele virker...

På forhånd, tak!

-PanikSpreder
www.blastzone.dk
Avatar billede detox Nybegynder
26. oktober 2003 - 10:32 #1
Du kan tjekke om et ord findes i en tekst med strpos():

<?
$str = "Hvordan søger man igennem en string efter en givet sætning? F.eks. hvis jeg gerne vil finde ordet Battlefield i en stor tekst-string, hvilket stykke kode skal jeg bruge.
Det skal bruges til en meget simpel søgefunktion på min side, hvor den kigger igennem alle nyheder, artikler og games i databasen!";
$search = "Battlefield";
if ($pos = strpos($str, $search)) {
    echo $search." blev fundet! Offset: ".$pos;
} else {
    echo $search." blev ikke fundet!";
}
?>
Avatar billede panikspreder Nybegynder
26. oktober 2003 - 10:56 #2
Fedt! :-)

Men hvordan laver man sådan at man kan indtaste flere søgeord? Tænkte man kunne lave en funktion først der søger stringen $search igennem og ligger alle ord ind i en array og tilføjer en variable med hvor mange ord der findes i stringen. Men hvordan får man den til at smide ordene ind i en array? Altså tage dem én for én...

På forhånd, tak!

-PanikSpreder
www.blastzone.dk
Avatar billede serverforum.dk Nybegynder
26. oktober 2003 - 10:56 #3
Brug regulære udtryk til sådanne søgninger. preg_match() vil være den rette funktion at starte med:

http://dk.php.net/manual/en/function.preg-match.php

Regulære udtryk er stor mundfuld at lære.. men det er løsningen på alle former for sammenligning af strenge:

http://dk.php.net/manual/en/pcre.pattern.syntax.php
Avatar billede panikspreder Nybegynder
26. oktober 2003 - 11:01 #4
Der er ikke nogen der har noget kode jeg kan se?

Har leget med preg_match() før, men det virker ligeså godt som Forum gjorde mens Peter Brixtofte sad på magten... altså konkurs-erklæring ;)

-PanikSpreder
www.blastzone.dk