Avatar billede paile Nybegynder
26. oktober 2003 - 01:09 Der er 10 kommentarer

Baggrundsbillede i <td>

Hejsa alle i eksperter *G*

Jeg sidder og roder med noget ren HTML men kan ligepludselig ikke få et billede ind som baggrund i en <td> .. Er dette ikke muligt ??

Jeg har lavet et baggrundsbillede til selve min <table> og det virker fint ?

Nogen der vil fortælle mig hvordan jeg lige gør det ..? *S*

Mvh Palle.
Avatar billede viciodk Praktikant
26. oktober 2003 - 01:14 #1
Dette er ikke testet, men det skulle gerne virke:

<td style="background-image:url('billede.jpg');">
Bla bla
</td>
Avatar billede bearhugx Nybegynder
26. oktober 2003 - 01:14 #2
mon ikke dette vil virke...

<table>
<tr>
  <td style="background: url("FILNAVN);">...
</tr>
</table>
Avatar billede bearhugx Nybegynder
26. oktober 2003 - 01:15 #3
hov... retter lige til

style="background: url('filnavn');">

så skulle plingerne være i orden :-)
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
26. oktober 2003 - 01:27 #4
<td background="*.*"> hvis det skal være plain HTML
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2003 - 02:24 #5
<ole>

... 'plain' er engelsk og betyder 'gammel og forældet'  :D

/mvh
</bole>
Avatar billede bearhugx Nybegynder
26. oktober 2003 - 02:30 #6
ole >> engelske ord har tit flere betydninger -

fra m-w.com :
Main Entry: 3plain
Function: adjective
Date: 14th century
1 archaic : EVEN, LEVEL
2 : lacking ornament : UNDECORATED
3 : free of extraneous matter : PURE
4 : free of impediments to view : UNOBSTRUCTED
5 a (1) : evident to the mind or senses : OBVIOUS <it's perfectly plain that they will resist> (2) : CLEAR <let me make my meaning plain> b : marked by outspoken candor : free from duplicity or subtlety : BLUNT <plain talk>
6 a : belonging to the great mass of humans b : lacking special distinction or affectation : ORDINARY
7 : characterized by simplicity : not complicated <plain home-cooked meals>
8 : lacking beauty or ugliness
synonym see COMMON, EVIDENT, FRANK
- plain·ly adverb
- plain·ness  /'plAn-n&s/ noun

Bemærk betydning #3 :-)
Avatar billede bearhugx Nybegynder
26. oktober 2003 - 02:31 #7
men at lave dette i "plain" HTML vil jo så betyde, at spørgsmålet så er oprettet i forkert kategori - for dette er CSS :-)
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2003 - 02:43 #8
Hehe ... jeg ved nu godt, hvad 'plain' betyder ... også hvad 'joke' betyder  ;o)

background="en_fil.gif" i en td har W3C prøvet at få folk til at undlade at skrive i over 5 år ... men det siver vel ind på et tidspunkt  :)
/mvh
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
26. oktober 2003 - 03:05 #9
Grunden til jeg skrev det var at der stod at vedkommende arbejdede med "ren HTML"... Jeg havde lige overset at det var CSS kategorien :-)...

background er også gammel og forældet, så lige meget hvordan du vender og drejer den passer ordet plain meget godt her, olebole :-)
Avatar billede olebole Juniormester
26. oktober 2003 - 16:39 #10
Ehhhh .... nu vrøvler du vist  :)
I CSS kan du bruge 'background' som short-hand for alle background-properties. Det er helt i overensstemmelse med W3C's rekommendationer.
I HTML er 'background' derimod afskaffet.