Avatar billede sepelio Nybegynder
25. oktober 2003 - 16:59 Der er 14 kommentarer

div/css opløsnings problemer..

Heysa eksperter!

Jeg har et lille problem, problemet er at jeg har fået fixet mig et design og det har jeg prøvet at lave via CSS, med div's efter jeg læste noget om det på eksperten her og på html.dk..

Problemet er at på de forskellige opløsninger er rykker de forskellige ting sig, op og ned og oven i hinanden, og det bliver jo ikke ligefrem pænt.

Jeg har lavet nogle forskellige versioner der passer til 800*600, 1024*768 og 1152*864 - men jeg ville jo gerne kunne have én version der passede til alle opløsninger, denne version har jeg lavet med tables, men jeg vil meget hellere have det lavet i divs/CSS 100%..

Mit spørgsmål ligenu er om CSS'en vil tilpasse sig ordentligt hvis at alle height/width er i %?

I for her versionen der tilpasser sig fint og rigtig godt i 1024*768:

body {
    background-color: #171717;
    margin:0px;
}

#title {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:0px;
    width: 700px;
    height: 18.4%;
    background-image: url(banner.jpg);
    background-repeat: no-repeat;
    background-position: top left
    background-color: #FFFFFF;
    border-bottom: 1px solid #000000;
}
#menu {
    position:absolute;
    left: 0px;
    top: 100px;
    width: 100px;
    background-color: #FFFFFF;
    height: 81.6%;
    border-right: 1px solid #000000;
}
#content {
    width: 600px;
    background-color: #FFFFFF;
    height: 100%;
    border-right: 1px solid #000000;
}
#content1 {
    padding-top: 0px;
    margin-left:100px;
    width: 600px;
    background-color:white;
    padding-left: 10px;
    font-family: Verdana;
    font-size: 10px;
    color: #000000;
}
#menuhead {
    background-color: #FFFFFF;
    font-weight: bold;
    font-family: Verdana;
    font-size: 10px;
    color: #d4870c;
    text-decoration: none;
    padding: 2px 6px;
    border-bottom: 1px solid #DCDCDC;
}
#content2 {
    padding-top: 100px;
    margin-left:100px;
    width: 600px;
    height: 20px;
    background-color:white;
    padding-left: 0px;
}
#links {
    height: 20px;
    width: 100px;
}
#links a {
    font-family: Verdana;
    font-size: 10px;
    color: #000000;
    text-decoration: none;
    display: block;
    border-bottom: 1px solid #DCDCDC;
    color: #000000;
    background-color: #FFFFFF;
    padding: 3px 10px;
    height: 20px;
    width: 100px;
}
#links a:hover {
    background-color: #DCDCDC;
    color: #d4870c
}

Og HTML koden der passer til alle versionerne

<head>
<title>sepeliotk ++ index</title>
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" media="all" />
</head>

<body>

<div id="title">
</div>
<div id="content">
    <div id="content2">
        <div id="menuhead">
            index
        </div>
    <div id="content1">
        Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit,
        sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.
        Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit,
        sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat.
        Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ulliam corper suscipit lobortis
        nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem veleum iriure dolor in hendrerit in
        vulputate velit esse molestie consequat, vel willum lunombro dolore eu feugiat nulla facilisis
        at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit
        augue duis dolore te feugait nulla facilisi. Duis autem veleum iriure dolor in hendrerit in
        vulputate velit esse molestie consequat, vel willum lunombro dolore eu feugiat nulla facilisis
        at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit
        augue duis dolore te feugait nulla facilisi.
    </div>
<div id="menu">
    <div id="menuhead">
        menu
    </div>
    <div id="links">
        <a href="index.html" target="_blank">index</a>
        <a href="index.html" target="_blank">news</a>
        <a href="index.html" target="_blank">news archive</a>
        <a href="index.html" target="_blank">portfolio</a>
        <a href="index.html" target="_blank">cv</a>
        <a href="index.html" target="_blank">links</a>
        <a href="index.html" target="_blank">code</a>
        <br>
    </div>
    <div id="menuhead">
        tutorials
    </div>
    <div id="links">
        <a href="index.html" target="_blank">photoshop</a>
        <a href="index.html" target="_blank">php</a>
    </div>

</body>
</html>

I kan se det hele på www.splo.friserverplads.dk.

Som i sikkert kan se så er den ordentlig i 1024*768, men hvis i prøver at ændre jeres opløsning væk fra dette vil designet blive grimt, altså bordersne er ikke ordentlige.

Hvis der sidder nogen derude der vil prøve at fixe CSS koden så den virker i alle opløsninger vil jeg være dybt taknemmelig! Da jeg ikke selv kan få det til at fungere.

På forhånd tak, sepelio.
Avatar billede sepelio Nybegynder
25. oktober 2003 - 17:01 #1
Der er også en anden ting jeg lige opdagede, tingene bliver forskudt fra hinanden nå at vinduet ikke er maksimeret... Men hvis man bruger tables så sker dette ikke..
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2003 - 09:29 #2
Hvorfor bruger du så ikke en tabel til ramme ?-)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2003 - 14:28 #3
--> sepelio:
Roenving har ret: Teknikken bag tabeller virker ganske udemærket. Hurtigt, stabilt og effektivt.
Og DIV (som er ret meget på mode lige nu) er sådan set også ret godt, har desværre denne bagdel: De fleste browsere læser DIV meget forskelligt. Derfor har du de problemer.

--> roenving:
Du viste for ca. 1 uge siden et link til et udenlands website som beskrev de forskellige DIV´s effekt i de forskellige browser-typer og -versioner.
Det website var i mørke gråtoner, så vidt jeg husker.
Kan du ikke finde det igen? Jeg har nemlig mistet linket...  :-(
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2003 - 14:32 #4
Er du sikker på, at det ikke er denne:

http://hotwired.lycos.com/webmonkey/reference/browser_chart/
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2003 - 14:44 #5
--> roenving:
*ØV* Nej, desværre. Der var vist nogle DIV-boxe (fx. 2 stk. absolute ved siden af hinanden, osv.) altsammen sat op i en flot grafisk opstilling; og man kunne så klikke på den enkelte opstilling, for at se nærmere beskrivelse og kildekoder.

Ide: Skal jeg oprette et helt nyt spørgsmål og spørge dig om netop dette, både for points skyld og for at alting går rigtigt til?
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2003 - 14:47 #6
http://www.xs4all.nl/~ppk/js/version5.html
-- og ppk har en hel masse om kompatibilitet, men div kunne jeg ikke finde ...
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2003 - 14:56 #7
--> roenving:
*ØV* Nej, desværre igen.
Det link du viser, viste du også for noget tid siden, og det er også super-godt til opslag. Men desværre ikke lige det jeg søgte efter.

Hmmm... tror at jeg må vade den tunge vej og lave en søgning herinde på alt som har med CSS at gøre, og så trampe alle links igennem for at finde det frem
igen.
Nå, men ihvertfald: Mange tak for hjælpen, Roenving. :-)
Jeg poster linket herinde til dig, når jeg finder det igen. Fortsat god dag.
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2003 - 14:59 #8
Okay !-)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2003 - 16:12 #9
--> roenving:

YES YES yES!!! Så fandt jeg det!

Ok, det var også igennem et link, som ref. til et andet link, som ref. til et andet link, som ref. til et andet link, som...  Kender du det?  :-)

Det var igennem:
http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/
at jeg fandt guldkornet som jeg ledte efter:
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html
og
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/content_placement/text.html

Måske du kan bruge det til et eller andet?
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2003 - 16:21 #10
Takker !-)
Avatar billede sepelio Nybegynder
26. oktober 2003 - 18:01 #11
Det er fordi at jeg efter at have læst http://html.dk/artikler/00043/ og http://html.dk/artikler/00006/ så tænkte jeg at jeg burde, som den ordentlige webprogrammer/designer whatever (pusser lige glorien ;)) burde lave et design i div's og ikke i table's.. Men jeg har også tænkt over at bruge tables, for jeg har faktisk lavet designet i tables og der bliver det væsentlige bedre..
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2003 - 18:05 #12
Jeg har også læst de artikler og de er jo meget oplysende, men der er nogle ting som er for svære, så efter at have pillet op og ned i timevis endte jeg med at sætte en tabel uden om mit eget design (http://roenving.users.whitehat.dk/WD5Opacity.html !-)
Avatar billede sepelio Nybegynder
26. oktober 2003 - 18:09 #13
Ja, de div's kan være meget besværlige at få dem til at gøre som man vil.. Men jeg sidder lige og tænker - jeg har fået den øverste border under banneret til at være ordentlig efter at have byttet nogle id's ud med class's i mit CSS dokument, og sat banner height til px og ikke %.. Men jeg kan ikke få borderen til højre for menuen til at gøre som jeg vil!.. Det er pisse irriterende, men jeg sidder og funderer over om jeg skal nøjes med det eller om jeg skal gå over til tables - hvad vil du anbefale mig roenving?
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2003 - 18:12 #14
Som jeg har skrevet opgav jeg, fordi jeg syntes det var vigtigere at min side fungerede end at der lå noget fancy kode bagved, så det er mine tanker om det !-)