Avatar billede chris2k Nybegynder
05. januar 2001 - 19:42 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Lave computer hardware

Hey. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave noget computer hardware. Det kan i første omgang bare være en lampe der tænder på komando. Er der nogen der har erfaringer? Hvor kan jeg finde flere informationer? Er der et nøgle ord jeg kan søge efter på nettet?
Avatar billede handmade Nybegynder
05. januar 2001 - 20:21 #1
www.brinck.dk har sikkert nogle gode forslag
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 20:24 #2
Et nøgle-ord kunne være \"io-port\" eller \"io-card\". Du kan benytte en printerport til at styre et relæ der f.eks. kan tænde en lampe.

Printerporten kan for øvrigt også benyttes som indgange, så du f.eks. aflæser om et ringtryk er nedtrykket.
Avatar billede jonlol Nybegynder
05. januar 2001 - 20:24 #3
Det vil nok kræve lidt programmering, men det er du vel inforstået med.

Det kræver også at du har en måde at kommunikere med lampen på. Dvs. at lampen skal have et interface, hvor der kan slukkes for den. Altså en servo, der slukker for lampen, og servoen har så kontakt til computeren. Det er servoen, samt softwaren til at styre den, som DU skal lave.

Du kunne bruge LIAB-apperatet. Det koster 1500 kr. og står for \"Linux in a box\". Det er 10x16 cm og har ingen harddisk, men kører med 32 eller 64 mb ram som harddisk. Det har en programmerbar input/output port. Dvs. du skal lave en servo med et kabel som kan sættes på denne input/output-port, og så bare gå i gang med at programmere driveren til skidtet, i f.eks. C.

Håber det er noget du kan bruge.

mvh Jon Loldrup
Avatar billede chris2k Nybegynder
05. januar 2001 - 20:25 #4
Tak
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 20:25 #5
handmade >> Tja, men der er egentligt ikke nogen grund til at købe et dyrt port-kort. Printer-porten har man jo i forvejen og den virker på nøjagtig samme måde.
Avatar billede handmade Nybegynder
05. januar 2001 - 20:28 #6
Jeg var ikke specifik omkring kort eller porte - ved bare, at jeg selv tit har haft lyst til det samme som chris og har derfor kigget hos Brinck, men har ikke haft tid..
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 20:28 #7
onlol >> Det er minimalt hvad der skal til af programmering.
I f.eks. Bascis benyttes kommandoen OUT for skrivning til en port og PEEK for læsning.
I PASCAL hedder det PORT for begge retninge.
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 20:30 #8
Glemmer helt at lave lidt reklame.

Du kan også kikke på min site http:\\\\www.microtec.dk Jeg sælger bl.a. nogle små AD-konvertere der kan benyttes til måling af f.eks. spænding eller temperatur.
De leveres med program-eksempler til deverse programmeringsprog.
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 20:31 #9
Mener selvfølgelig http://www.microtec.dk

\\ er en gammel vane fra DOS *LOL*
Avatar billede chris2k Nybegynder
05. januar 2001 - 20:33 #10
Jeg vil prøve at lave noget hardware og software som kan fungere som en lås på en dør. Dvs en motor til at åbne/låse døren. Controller, lille nummer keyboard og software

Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 20:47 #11
Hvis du vil benytte en Microcontroller er det ikke lige \"Computer hardware\" du skal skrive som overskrift.

Prøv at kikke på www.microchip.com det er dem der laver de små PIC microcontrollere. Prøv også at søge på \"PIC16C84\" eller \"PIC16F84\" på Altavista.

Mon ikke du skulle sætte lidt points på højkant, hvis du vil have mere hjælp :o)
Kan se du er ny her. Der er ikke mange der gider at svare på et spørgsmål til 0 points (måske desværre).
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 20:50 #12
jonlol >> *LOL*

Kom lige til at nærlæse dit indslag. Enten gør du tykt grin med os, eller også ved du absolut intet om hardware. At begynde at snakke om en \"servo\" for at tænde en lampe er MEEEEEGET lang ude.
Avatar billede handmade Nybegynder
05. januar 2001 - 21:09 #13
Øh, en \"servo\" er altså bare en hjælper - servus betyder slave- så der er da ikke noget galt med det udtryk?
Avatar billede chris2k Nybegynder
05. januar 2001 - 21:11 #14
Er der ikke nogen der kan hjælpe mig igang med at bygge det jeg forklarede?
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 21:23 #15
handmade >> Ved godt hvad en servo er, men det et ikke det rigtige begreb i dette sammenhæng.
Der skal benyttes et IO-kort som via en driver trækker et relæ (eller transistor) der kan slutte strømmen til lampen.
At snakke om en \"Linux in a box\" til dette meget simple forsøg er også helt hen i vejret.

chris2k >> Skal du over i kategorien for job/freelance, men så koster det penge.
Var det ikke fordi du gerne selv ville lege med hardware at du oprettede spørgsmålet?
Ellers har jeg spildt min tid (enda til 0 points *LOL*).
Avatar billede chris2k Nybegynder
05. januar 2001 - 21:26 #16
Jeg sagde ikke at du skulle lave det for mig. Men hjælpe mig igang... Hvad skal jeg bruge?
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 21:28 #17
chris2k >> Det syntes jeg ærligtalt allerede jeg har gjort.
Har du prøvet at se på www.microchip.com der er masser at application-notes, der viser både hardware og software med PIC microcontroller.

Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 21:30 #18
Hvis du er helt \"grøn\" inden for hardware området syntes jeg du skal starte med at få en lampe til at lyse ved hjælp at din PC´s parallel-port. Sådan som jeg har beskrevet. Det er ganske lærerigt.
Avatar billede chris2k Nybegynder
05. januar 2001 - 21:31 #19
ok
Avatar billede jonlol Nybegynder
05. januar 2001 - 23:01 #20
til Microtec:
Hvad er der i vejen med brug af ordet servo???
\"Handmade\" er inde på det rigtige!
Avatar billede jonlol Nybegynder
05. januar 2001 - 23:03 #21
til Microtec:

ER DU ALTID SÅ UBEHØVLET?!?
HAN SNAKKEDE SKUDA OGSÅ OM ANDRE PROJEKTER END LIGE AT TÆNDE EN LAMPE!!! DET SKULLE BARE VÆRE DET FØRSTE PROJEKT!!!
Avatar billede microtec Nybegynder
05. januar 2001 - 23:14 #22
jonlol >> Undskylder hvis du har opfattet mig som \"UBEHØVLET\". Det var ikke min hensigt, men jeg kan godt se det kan opfattes sådan.

Jeg vil bare gætte på at chris2k er helt \"grøn\" og så er det skudt langt over målet at invistere i en \"Linux in a box\" til at starte på.
For øvrigt var der ikke tale om andre projekter end en lampe da du sendte dit indlæg, men lad nu det ligge :o)

Jeg har arbejdet med som svagstrøms-ingeniør i snart 14 år og har aldrig stødt på begrebet \"servo\" i denne forbindelse. Ordet benyttes normalt inden for f.eks. styrings- og reguleringsteknik, hvor der ganske som Handmade er tale om en hjælpefunktion.
Avatar billede jonlol Nybegynder
06. januar 2001 - 01:38 #23
microtec>>

Og jo. Der var tale om andre og mere advancerede projekter end en lyseslukker. Der var bare ikke sat navn på. og LIAB har absolut sine brugsmuligheder til mange formål. Dette her går over til at være ordkløveri! Citat: \"Det kan i første omgang bare være en lampe der tænder på komando\"

Og ang. dine 14 år som svagstrømsingeniør:
UNDSKYLD at jeg ikke er så klog som dig....

men jeg kan godt se at du er i dit helt rette element her.... eksperten.dk ....
Avatar billede microtec Nybegynder
06. januar 2001 - 01:53 #24
jonlol >> Undskylder endnu en gang hvis du føler jeg har \"trådt\" dig over tæerne. Det har virkeligt ikke været min mening.

Jeg tror jeg trækker mig ud af dette spørgsmål nu.
Avatar billede dar Nybegynder
06. januar 2001 - 14:26 #25
jonlol>> Hvorfor gakker du sådan ud over at microtec mener at chris2k ikke er så erfaren indenfor elektronikkens verden? Det ser jeg da absolut INGEN grund til. Det er da nok venligt ment! For det ville da være usigeligt dumt at rende ud og investere i udstyr til 1500 men ikke kunne bruge. Enig?
Avatar billede jonlol Nybegynder
06. januar 2001 - 15:22 #26
dar>>
jeg gakker absolut ikke ud over at microtec mener at chris2k ikke er så erfaren inden for elektronikverdenen. Hvordan i alverdenen har du fået den opfattelse. Læse lige indlæggene igen!

Og jo, det ville absolut være dumt at rende ud og investere 1500 kr. i udstyr man ikke kan bruge. helt enig. men hvad hvis han kunne bruge det? så er det en anden sag ikke? faktum er at vi ikke VED om han kan bruge det, og derfor er det ret dumt at slå hinanden i hovedet med den slags erklæringer, når vi ikke VED om han kan bruge det. Her er et citat: Det kan i første omgang bare være en lampe der tænder på komando\". De andre projekter kan være alt mellem himmel og jord. Det kan være noget hvor LIAB er rigtig god at bruge, eller det kan være noget hvor LIAB overhovedet ikke hører hjemme.
Har jeg ret? Efter min mening er LIAB god i mange sammenhænge. I alle tilfælde kræver det jo en computer til at styre skidtet, og spørgsmålet er så hvor fedt det er at have en maskine stående tændt året rundt, bare for at kunne fjern-slukke sin lampe eller lignenden. Der kunne LIAB komme ind. Kan du ikke se det? I så tilfælde, hvorfor kom du så med den udtalelse?
Avatar billede microtec Nybegynder
06. januar 2001 - 15:38 #27
dar >> Tak.
Jeg må dog give jonlol ret i at mine formuleringer er noget uheldige. Det er rigtigt af ham at gøre opmærksom på dette, det er med til at holde tonen på Eksperten på et rimeligt niveau.
Jeg har sagt undskyld for formuleringerne og håber undskyldningen vil blive modtaget.

Ang. det med \"servo\", så forstår jeg fuldt ud meningen. Hvis chris2k skal kunne søge vidre efter information, er det bare væsentligt at benytte de rigtige ord ellers får han ingen brugbare hits. De rigtige ord er driver, måske buffer eller til nød forstærker.
Jeg kunne godt have gjort opmærksom på dette på en mere diplomatisk måde. Det gik vist for stærkt :o)

Ang. \"Linux in a box\" burde jeg have brugt formuleringen \"skudt over målet\" i stedet for \"helt hen i vejret\". Jeg kan godt se det sidste kan misforståes.
Det jeg mente var blot at det blive unødvendigt dyrt og kompliceret med \"Linux in a box\". Man har gratis en printer-port, som kan programmeres i f.eks. basic med ca. 5 linie kode.

Jeg håber hermed tingene er sat lidt på plads og at jeg ikke er blevet uvenner med nogen.
Jeg kan se du er ny jonlol. Du har sikkert opdaget at Eksperten.dk er opdelt i mange kategorier. I denne ene kategori er jeg en af mange \"Eksperter\" pga. mit daglige arbejde. I de fleste andre kategorier ved jeg intet eller kun ganske lidt. Der er der så andre \"Eksperter\" som ved meget. Jeg kan se du ved noget om Linix. Det ved jeg intet om, så når jeg vil vide noget om det, hopper jeg over i Linux-kategorien hvor du er \"Ekspert\". Det er hele ideen med Eksperten.dk

Jeg vil gerne hilse dig velkommer og håber ikke førstehåndsindtrykket har været alt for skræmmende. Jeg håber vi mødes under lidt bedre omstændigheder en anden gang.

Avatar billede dar Nybegynder
06. januar 2001 - 16:32 #28
jonlol>> Jeg ved ikke om chris2k er \'grøn\' eller ej. JEG synes bare at det lyder somom han er grøn. Intet ondt i det. Jeg er da også \'grøn\'. Men du kan ikke snakke dig fra at du gakkede ud før.
Avatar billede jonlol Nybegynder
06. januar 2001 - 19:53 #29
dar>> Nej, hvorfor tror du også jeg vil snakke mig uden om at jeg gakkede ud? Det har jeg bestemt ikke tænkt mig.

microtec>> Din undskyldning er accepteret :-)