Avatar billede dvl Nybegynder
20. oktober 2003 - 22:36 Der er 11 kommentarer

Simpel solid skygge på tekst

Hej alle

Hvordan koder man en simpel 1 px sort skygge på tekst?
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2003 - 23:02 #1
<ole>

  http://www.w3.org/TR/CSS2/text.html#propdef-text-shadow
...men det er endnu kun implementeret i meget få browsere ... hvis nogen overhovedet.
Ellers er der ikke andre umiddelbare muligheder efter CSS-, HTML- eller JS-standarderne  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede dvl Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:21 #2
Jeg mener blot at have set det før. Jeg vil ikke have en blød skygge. Jeg vil blot have skyggen til at ligne en kopi af teksten til at ligge nedenunder (1 px ned og 1 px til højre).
Jeg er sikker på at have set før.
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2003 - 23:22 #3
Men man kan jo bruge enten

1. IEs filter-objekt, hvis man vil finde sig i, at det kun vil kunne virke efter hensigten i IE4+
Det _skulle_ være som style-property:
filter:dropShadow(color=red, offx=1, offy=1, positive=1) efter IE4
filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.DropShadow(color=red, offx=10px, offy=10px, positive=1) efter IE5.5

-- men det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af hvorfor det ikke virker i de forsøg jeg har gjort !-)

2. Alternativet er en simpel fordobling af et element, med en lille forskel i placeringen:

<style type="text/css">
#minSpan1{
position:absolute;
top:1px;
left:1px;
}
#minSpan2{
color:yellow;
position:absolute;
top:0px;
left:0px;
background:transparent;
z-index:2;
}
</style>

<span id="minSpan1">Her er en tekst</span>
<span id="minSpan2">Her er en tekst</span>
Avatar billede dvl Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:24 #4
En fordobling virker blot lidt klodset. Især når jeg skal til at have det hele kodet i php.
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2003 - 23:26 #5
Helt enig !-)
Avatar billede dvl Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:34 #6
Jeg er stensikker på at jeg har set det et sted. En utrolig simpel skygge som den man ser på en table e.lign. 1 px tyk.
Det nager mig lidt. Det må jeg sgu indrømme.  =)
Avatar billede dvl Nybegynder
20. oktober 2003 - 23:41 #7
jeg vil i seng. jeg kigger lige til jeres svar imorgen igen. sov godt.
Avatar billede olebole Juniormester
21. oktober 2003 - 00:15 #8
For at bruge et IE-filter, skal box'en have layout. Det kan man give den ved f.eks. at sætte en højde, bredde eller give den position:absolute

<style type="text/css">
.skygge {
    width: 275px;
    font-family: verdana, arial, sans-serif;
    font-size: 18px;
    font-weight: bold;
    filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.dropshadow(OffX=2, OffY=2, Color='#ff0000', Positive='true');
    padding: 10px;
    border: 2px solid #000000;
    text-align: center;
}
</style>

<div class="skygge">Dette virker kun i IE</div>

/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
21. oktober 2003 - 00:16 #9
... at det så ligner noget, man har trykket ud af en selvdød gnu, er så en hel anden ting  :o|
Avatar billede roenving Novice
21. oktober 2003 - 00:20 #10
*lol* -- du kunne jo have brugt Color='#7f7f7f' ...
Avatar billede olebole Juniormester
21. oktober 2003 - 00:42 #11
Hvilket ganske rigtigt minder mere om noget, trykket ud af en gnu i overhængende livsfare  ;o)
HTML-tekst i større størrelser under Windows er i fovejen afskyeligt (ikke mindst, hvis man har været så heldig at eje en Mac) - men det bliver da endnu værre af en slagskygge ..... puuuhhhhhhhh  :x(