Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:42 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

formatering ? hej hej

Vil formatere win2k men XP cden vil ikke formatere det fordi den siger den skal bruge nogle filer fra partionen... Har intet diskette drev så kan ikke lave en startdiskette og formatere fra DOS kan man downloade de samme filer et sted eller hvordan kan jeg formatere ?
Avatar billede arlet Juniormester
20. oktober 2003 - 17:44 #1
hvis du booter fra cd rom drevet, siger den ikke det
Avatar billede popsy Novice
20. oktober 2003 - 17:44 #2
Er du sikker på det ikke er en opgraderingscd du sidder med?
Avatar billede arlet Juniormester
20. oktober 2003 - 17:45 #3
1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .
10:  Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS  kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

11: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.
Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:45 #4
comp er lidt langt ude... den gider ikke boote fra cdrom drev men det skulle være en boot cd
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:46 #5
Du akan løse problemet ved at boote fra cd'en - det kan langt de fleste bios og xp inst.cd.

Hold [del] nede når din maskine starter op - vælg bootsequence eller noget i den stil afh. din bios - sæt dit cd drev til primær og boot op igen.

Så læser den fra cd, og du kan slette hele din gamle systempartition og formatere den og inst. xp på den.

Hvis din datapåart. er den samme som din syst.part skal du flytte din data da du sletter alt på den partition hvor du vil installere xp

/KaptajnB
Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:47 #6
ja ved godt hvordan jeg kan installere men den gider jo ikke boote så vil bare ud i DOS så jeg kan formatere win2k
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:48 #7
Det går stærkt her - meget udførligt arlet - vil copypaste din forklaring til en anden gang....
Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:49 #8
har en 2gb partion til system
Avatar billede popsy Novice
20. oktober 2003 - 17:49 #9
du kan ikke formatere, medmindre du får den dos fra et a:drev.

Har du sat dit cddrev til at være first bootdevice i bios?
Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:49 #10
ja har sat cd som 1st boot device
Avatar billede popsy Novice
20. oktober 2003 - 17:50 #11
så skal du være opmærksom under opstart, på et tidspunkt bør den sige "tryk på en tast for at starte fra cd"
Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:50 #12
kan man overhovedet ikke komme ud i DOS uden at skulle have en startdiskette findes der ikke et program der lukker windows og starter det andet ?
Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:51 #13
nej for det står der ikke popsy
Avatar billede popsy Novice
20. oktober 2003 - 17:53 #14
hmm, er du sikker på den sidder i det rigtige drev så, har du evt. både en brænder og et drev installeret?

Nej, du kan ikke formatere en harddisk fra selve disken.
Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:55 #15
ja har kun 1 drev... men jeg vil heller ikke formatere fra selve disken jeg vil ud i dos have det startet uden brug af diskette ved f.eks. downloade et prog. der starter det eller bare have filerne på en anden partion
Avatar billede popsy Novice
20. oktober 2003 - 18:00 #16
Hmm, du kunne evt prøve at installere en bootdisk ( www.bootdisk.com ) på en anden partition, kan dog ikke helt se hvordan det skal virke.
Avatar billede jonmh Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:06 #17
nej det virker ikke det er installasions filer til kopier det over til diskettete noget
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
20. oktober 2003 - 18:17 #18
Du kan ikke gå i dos fra w2k, da den ikke er baseret på dos - som det bliver nævnt er den eneste løsning at køre dos fra en anden partition (a: eller anden harddisk - partition eller fysisk - men du får samtidig problemer da fdisk ikke kan formatere ntfs drev.

Prøv at opdatere din bios - hvis det er fordi du ikke har mulighed for at boote fra cdrom pga denne...

/KaptajnB
Avatar billede fromsej Praktikant
20. oktober 2003 - 19:11 #19
Hent det her image, og brænd det på en skive, så kan du boote fra den CD, og har alle de funktioner som en win98 diskette har.
http://www.webpromo-inc.com/mbd/bootcd.asp
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
21. oktober 2003 - 01:43 #20
>> fromsej - manden kan jo ikke boote - det er det der er problemet...!!!
Avatar billede fromsej Praktikant
21. oktober 2003 - 08:11 #21
Jeg tror mere problemet ligger i at windows CDén ikke vil boote.
Avatar billede jonmh Nybegynder
30. januar 2004 - 23:20 #22
lukker