Avatar billede audia3.dk Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:13 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

hjælp til ændring af skærmstørrelse

min fætter har bj-caravan.dk, men kan siger at den ikke kan bruges på hans 14 tommer skræm...

kan den ikke ændres ¨så den virker på en 14, 15 og 17 tommer skærm...

haster...
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:22 #1
Jo!

Der er ikke noget problem i at lave dynamisk design der ændrer sig i størrelsen.

Men vær opmærksom på, at hvis du laver et design der skal kunne ses på en 14 tommer skærm (dvs ned til 640x480px) så er det dmeget småt for de folk der sidder med højere opløsninger...

Testede lige i 800x600 - der skal der scrolles verticalt. Dette kan løses ved at fjerne topgrafikken der jo egentlig ikke bliver brugt til noget.

Brug dusse absolutte størrelser hvis du vil ungå scroll:

640x480 >> 600x300
800x600 >> 760x420
1024x768 >> 955x600
Avatar billede audia3.dk Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:30 #2
findes der et sted på nettet hvor man kan se hvordan sin hjemmside ser ud i 6 forskellige størrelser..

hvad mener du med topgraffikken er det logoet eller hva,.
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:42 #3
Jeg mener det blå felt - det er jo bare til pynt og er skyld i at der skal scrolles...

Du kan bruge det her program:

http://www.applythis.com/browsersizer/

/kaptajnB
Avatar billede kaptajnb Nybegynder
20. oktober 2003 - 17:43 #4
... og det er 3 forskellige størrelser man normalt regner med - mit ex. er opløsningen på skærmen og det kooresponderende browservindue...
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2003 - 18:01 #5
Lige for at tage det fra en ende af:
En skærmstørrelse har (som udgangspunkt) intet med opløsningen at gøre.
Skærmstørrelser: 14", 15", 17", osv.
Opløsning: Primært afhænig af dit grafikkort. Og sekundært afhænigt af din skærm.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2003 - 18:05 #6
Du kan selv lave om på opløsningen her (hvis du har et Windows Operativ System):
Skrivebord/højreklik/Egenskaber/Skærm > Her kan indstilles på både Farveområde og Opløsning.

Opløsningen skal helst stå på min. 800x600 og farveområdet så højt som muligt.
Dog er du promæst afhænig af dit skærm- grafikkort.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2003 - 18:08 #7
Webdesignere og webprogrammører optimerer som udgangspunkt deres websites til en min. bredde på 760 px., for netop at tage højde for brugernes skærmområde på min. 800 px. i bredden.
Derfor skal din skærm helst vise min. 800x600 px. for at kunne vise div. websites optimalt.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2003 - 19:49 #8
Så vidt jeg kan se, er dit/jeres website lavet i en tabel-bredde på 745 px., så det er fint nok.

Så enten kan I sætte tabel-bredden i websitet ned til 545 px., men jeg vil klart anbefale dig/jer at invistere i et nyt grafikkort og/eller ny skærm. både af hensyn til dig/jer og brugerne som skal se på websitet.
Eller også kan du/I lave wbsitet om til en dynamisk bredde (angivet i % istedet for fast px.), hvor det stadig kan være indenfor en bredde på 545 px.

Håber at jeg har gjort mig klart, og at du/I har fået svar som du/I kan bruge. :-)
Avatar billede michael2004 Nybegynder
21. oktober 2003 - 09:22 #9
sørg får at der ikke er "absolute" værdier dvs 800px * 600px
brug istedet relative værdier eks. width="75%" heigth="100%"
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2003 - 09:34 #10
--> michael2004:

75% af hvad?  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2003 - 09:37 #11
--> michael2004:

Det er jo netop det som er problemet: Deres website er 545 px lige nu, chek selv efter.
Avatar billede tullejr Nybegynder
24. oktober 2003 - 13:56 #12
#Extend -

Nej, det er i langt de fleste tilfælde skærmen der sætter den første begrænsning, ikke grafikkortet.

MVH. Tullejr
Avatar billede michael2004 Nybegynder
25. oktober 2003 - 00:46 #13
ok ! prøv det her du tager "grund designet" og deler det op i mindre dele og placere det i <div> og giver det et "id" DVS ( EKS <div id="bj-header"> )også angive den nøjagtige placering på siden med CSS..
MARGIN: top,bottom,left,right
så vil den altid have den samme Margin !!!! og placering

læs kap. 8-13 her http://www.html.dk/tutorials/css/

Se et eksempel her http://www.html.dk/tutorials/css/lektion13.asp

håber det kan hjælpe !

Michael
Avatar billede audia3.dk Nybegynder
04. november 2003 - 08:32 #14
Jeg beholder den løsning jeg har idag...
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2003 - 11:04 #15
-->audia3.dk:
Uanset hvad dit valg bliver, håber jeg at at du er blevet orienteret så meget om mulighederne/begrænsningerne, at du nu har et ordentligt grundlag at bedømme en løsning efter.  :-)

Og tak for point.  :-)
Avatar billede xyborx Nybegynder
04. november 2003 - 11:14 #16
Mht hviklen opløsning man skal lave sit website til, har jeg læst at der efterhånden er flest brugere der kører med 1024x768, og det derfor er fuldstændigt ok at lave sit website til det. Jeg vil nok personligt stadig sørge for at folk med 800x600 stadig kan se det uden for store problemer, men 640x480 må man nok erkende er håbløst forældet.
Endnu bedre er det selvfølgelig at undgå at holde sig til bestemte størrelser, og i stedet lade designet tilpasse sig brugerens system på alle måder, så det heller ikke er noget problem at se sitet på "underlige" opløsninger, som fx hvis man har to eller flere skærme ved siden af hinanden, eller ser det på en mobiltelefons lille display..

// Just my few cents ;)