Avatar billede nielsb Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:10 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Vinkler i retvinklet 3-kant

I en retvinklet 3-kant kender jeg længden på kateterne (og dermed på hypotenusen).
Jeg kan også beregne SIN, COS og TAN for vinklerne, men hvordan finder jeg størrelsen på vinklerne mellem kateterne og hypotenusen.
Har søgt i tidligere spørgsmål herom uden at finde svar, jeg kan begribe.
Har også søgt i Excels formler, - uden resultat.
Jeg kan finde antallet af grader i en gammel logaritmetabel (!), men Excel må da kunne gøre det bedre.
Hvad er den lette(ste) løsning?
Helst som en formel, jeg kan bruge direkte i Excel.
Mvh
NielsB
Avatar billede detox Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:19 #1
Tror du kan sige SIN*360
Avatar billede detox Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:23 #2
Hmm, glem det. Har ikke været i skole for nyligt.
Avatar billede jkrons Professor
19. oktober 2003 - 23:33 #3
Måske kunne du bruge denen hjemmeside, der finder sider og vinkler i retvinkede trekanter:

http://www.frhavn-gym.dk/~st/retvtrek.html
Avatar billede -onslow- Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:38 #4
Hey....
Så skulle det være her...
Husk At C= 90 grader
da det jo er en retvinklet

http://doermand.users.whitehat.dk/cos.JPG
Avatar billede -onslow- Nybegynder
19. oktober 2003 - 23:44 #5
Du kan forhåbentlig selv isolerer De for skellige Altså:
Ellers her er et eksempel:
http://doermand.users.whitehat.dk/Eksempel.JPG
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
20. oktober 2003 - 00:05 #6
altså du behøver slet ikke bruge cosinusrelatiooner som onslow foreslåt for der er jo de 3 gyldne regler som din matematiklærer priser:
i en retvinklet trekant er

cosv = længden af hosliggende katete divideret med længden af hypotenusen
sinv = længden af modstående katete divideret med længden af hypotenusen
tanv = længden af modstående katete divideret med længden af hosliggende katete

brug tanv på den første og så kører bussen!

/Christian
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
20. oktober 2003 - 00:06 #7
hov foreslåt=foreslåt :)
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
20. oktober 2003 - 00:07 #8
og cosinusrelatiooner = cosinusrelationer ... ja det er de der a^2 = b^2+c^2-2bc*cosA ... dem kan man også bruge men det er besværligt og med det andet viser du god forståelse for det du bliver bedt om at udregne :)
Avatar billede oyejo Nybegynder
20. oktober 2003 - 07:39 #9
Hvis du vet Sinus til en vinkel- skal du benytte arcsin() for å finne vinkelen. Svaret kommer imidlertid i radianer. Så du må benytte formelen Arcsin(x)*180/PI() for å få det riktige svaret.
Tror jeg :-) Det begynner å bli lenge siden jeg holdt på med dette
Avatar billede oyejo Nybegynder
20. oktober 2003 - 07:47 #10
Det er også to innebygde funksjoner: Radianer(), og Grader().
(jeg bruker en norsk versjon, man det er vel det samme på dansk?)
Hvis man har vinkelen en vinkel på 45 grader og skal finne sinus.
=SIN(RADIANER(45))
Hvis sinus til vinkelen er x og man skal vite vinkelen i grader:
=GRADER(ARCSIN(x))
Avatar billede joggy Nybegynder
20. oktober 2003 - 07:47 #11
Ved ikke om du har fået et svar, men efter hvad jeg kunne forstå leder du efter sådan en formal her.. For at finde en vinkel ved hjælp af SIN eller COS kan du bruge denne formel Vinkel A = SIN-1(a/c)

Forklaring. SIN-1 også kaldet SINinv. Første dividere du kateten med hypotenusen. Derefter bruger du Inv SIN eller COS alt efter om det er den hosliggende katete eller den modstaående. SIN hvis det er den modstående og COS hvis det er den hosliggende. Når du har fundet den ene af de 2 vinkler er det jo meget nemt at finde den sidste da vi ved at vinkel C er 90 grader. Så siger du bare 90 - Den vinkel du fandt og så har du den sidste vinkel.

Håber det hjalp.. Ved ikke helt hvordan jeg ville skrive det ind i Excel for at den kunne regne det ud.
Avatar billede nielsb Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:01 #12
Tak for hjælpen.
Jeg kunne forstå/bruge joggys svar, men det er faktisk oyejo kommentar, der har hjulpet mig til en konkret løsning i Excel.
Avatar billede oyejo Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:13 #13
nielsb! Men du ga pointene til joggy :-)
Avatar billede nielsb Nybegynder
20. oktober 2003 - 12:48 #14
Hej Oyejo
Ja, men jeg kunne ikke se dig på listen over mulige tildelinger. Formentlig fordi du havde sendt løsningen som en kommentar og ikke et svar.
NielsB
Avatar billede oyejo Nybegynder
20. oktober 2003 - 12:59 #15
Hei Nils
Det viktigste er at du kunne benytte min kommentar.
Hyggelig å kunne hjelpe. Ha en fin dag :-) Øyvind
Avatar billede joggy Nybegynder
20. oktober 2003 - 15:05 #16
Glad for at du fandt ud af det.. Og mange tak for pointene :)