Avatar billede htmlaga Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forenkling af udvælgelse af optimal pris

Jeg skal udvælge den optimale salgspris og afsætning for en række afsætningsalternativer, vha. den såkaldte 'differensmetode'.

Den bygger på tre variable 'salgspris', 'afsætning' og 'variable enhedsomkostninger'. På baggrund af dem beregnes 'omsætning', 'variable omkostninger', 'differensomsætning', 'differensomkostning' og 'differensbidrag pr. enhed'.

Den optimale salgspris findes herefter ved den største afsætning der har et positivt 'differensbidrag pr. enhed'. Ovenstående kriterium er lidt forenklet, men er det som arket skal leve optil.

Mit problem er så hvordan man kan lave det automatisk i Excel, eller nærmere hvordan man enklest kan lave det. Som jeg har det nu benyttes to hjælpekolonner (A+K) hvorefter den optimale pris+afsætning findes vha. funktionen 'LOPSLAG'. Men jeg tror det kan forenkles.

Det nuværende ark kan se på følgende adresse:
http://www.geocities.com/eoarhs/differensmetoden.xls

Mvh
aagaard
Avatar billede aheiss Praktikant
19. oktober 2003 - 15:40 #1
Jeg kan jo lægge ud med et forslag.
Slet hjælpekolonnerne og indsæt følgende formler :
Optimal salgspris  : =LOPSLAG("Alternativ " &TÆL.HVIS(J6:J11;">0");B6:D11;2;FALSK)
Ved afsætning på : =LOPSLAG("Alternativ " &TÆL.HVIS(J6:J11;">0");B6:D11;3;FALSK)
Avatar billede aheiss Praktikant
19. oktober 2003 - 15:44 #2
Enheder !
=LOPSLAG("Alternativ " &TÆL.HVIS(J6:J11;">0");B6:D11;2;FALSK)&" "&C4
=LOPSLAG("Alternativ " &TÆL.HVIS(J6:J11;">0");B6:D11;3;FALSK)&" "&D4
Avatar billede aheiss Praktikant
19. oktober 2003 - 15:46 #3
Overskrift ! men det hele er jo det samme princip
=LOPSLAG("Alternativ " &TÆL.HVIS(J6:J11;">0");B6:D11;1;FALSK)
Avatar billede htmlaga Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:53 #4
Der er kun det lille problem, at de forskellige alternativ ikke altid hedder noget med 'Alternativ', men princippet med 'TÆL.HVIS' var lige det jeg manglede. Tror godt nok jeg dropper LOPSLAG, og bare laver noget med den øverste celle + resultat af TÆL.HVIS.

Men smid lige et svar, så for du pointene.

Mvh.
Avatar billede aheiss Praktikant
19. oktober 2003 - 15:58 #5
OK - her et svar :-)