Avatar billede dezito Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:00 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Counter der kun loader en gang, selv om siden bliver brugt igen

Jeg skal lave en counter på min side, men den skal kun tælle den første gang de kommer på siden (altså indtil de lukker ie og går ind på siden igen). Jeg har nemmelig delt siden op i dele så jeg, nemt kan redigere i den.

F.eks.
<?php
include ("top.php");
include ("menu.top");
?>
test
<?php
include ("bund.php");
?>

Hvis i forstår det, jeg har tænkt mig at den skal i top delen eller sådan noget
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:03 #1
Hvor henne tæller du counteren op nu, i en database?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:07 #2
På min egen side har jeg brugt følgende:

<?
if(!isset($_COOKIE['count']) || $_COOKIE['count'] == 0)
{
    setcookie("count","1");
    koden der tæller en op
}
?>

Den tjekker om der ligger en cookie på computeren der hedder Count, hvis der ikke gør det, ved du at det er første gang siden loades i denne browser, og du sætter derfor en cookie og tæller en op.
Næste gang siden hentes vil der være en cookie, og den tæller IKKE op
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 15:23 #3
eller med session...

<?
session_start();

if ($_SESSION[count] == "") {
  //mysql query til opdate
  $count = "nej";
  session_register(count);
}
?>
Avatar billede lajer Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:04 #4
Som jeg har forstået det, så er det ikke fedt at bruge cookie, når han skriver:

>> (altså indtil de lukker ie og går ind på siden igen). <<

I stedet for kan du lave samme trick som ovenstående. - Dog i stedet for cookies, så bruge sessions.

Sessions slettes når brugeren lukker browseren (hvilket var den effekt du efterspurgte), hvori imod cookies først expires efter X antal sekunder (alt efter hvad du har kodet/dit PHP er sat op til som standard).

// Lajer
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:10 #5
lajer, det ekspempel jakobclausen har lavet fungere som en session da han ikke har sat et tidspunkt for hvornår den slettes slettes den når browseren lukkes ned.. men jeg ville nu også foretrække session da nogen ikke acceptere cookies og derved vil den tælle hver gang siden refreshes selvom functionen er lavet!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:16 #6
elskermad.dk >> Jamen vil sessions virke hvis man ikke tillader cookie?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:18 #7
øhh jeg tror du har mere forstand på det end mig(?)! men session bliver jo gemt på serveren og ikke hos clienten...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:22 #8
elskermad.dk >> Tror jeg ikke du skal være sikker på, at jeg har.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:46 #9
hehe helt fair nok... synes bar altid at man er sikret hjælp når man ser dit navn :)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:49 #10
elskermad.dk >> Det siger jeg da tak for! Men er ny inden for php området.
Avatar billede dezito Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:46 #11
Tak for det hurtige respons