Avatar billede deo Nybegynder
18. oktober 2003 - 23:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

hvordan bruger man beginFill i flash 5.0 ?

a=100
b=200
c=400

_root.lineStyle(1, 0x00FFFF, 100);
_root.beginFill(0x00FF00, 30);
          _root.moveTo(a,a); // this is the origin
          _root.lineTo(b,a);
          _root.lineTo(b,b);
        //_root.moveTo(100,200); // close the first fill and start a new one
          _root.lineTo(b,c);
          _root.lineTo(a,c);
_root.endFill();

Denne kode opretter et firkant og fylder en farve i.
Men jeg kan kun få det til at virke i flash mx og 2004. Hvordan gør jeg det i flash 5.0 ?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
18. oktober 2003 - 23:56 #1
Det kan du ikke!
lineTo CurveTo og BeginFill er nogle af nyhederne fra mx-versionen af!
Avatar billede deo Nybegynder
18. oktober 2003 - 23:57 #2
Ja det har jeg fundet ud af, men det må da være en eller anden måde, hvor man kan gøre det i flash 5....eller hva?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
19. oktober 2003 - 00:38 #3
Nope!
Når man fx skulle lave 3D i flash 5 lavede man et movie med en linie som man så kopierede og manipulerede lidt med - skulle man lave figurer med flader, så var det nødvendigt at lave hver type af polygon(fx trekant og firkant) man havde behov for som selvstændige movieclips og så derefter manipulere med dem!

Men det ser ud til du har adgangs til flahs mx, så hvorfor bekymre sig om flash 5?

Hvad skal det bruges til?
Avatar billede deo Nybegynder
19. oktober 2003 - 00:51 #4
jeg har lavet en 3d cube, men kunne kun finde ud af at lave det i 5.0. men er der så ikke en måde, hvorpå jeg kan konvertere min actionscript fra 1.0 til 2.0 ?
Avatar billede deo Nybegynder
19. oktober 2003 - 00:53 #5
min cube virker fint i actionscript 1.0 men ikke i 2.0, hvad hulen kan det være galt?
Avatar billede deo Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:19 #6
jeg kan lige dele den .fla fil jeg snakker om.

http://deox.lir.dk/hovedopgave/Flash3D.fla
Avatar billede alexander_j Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:34 #7
Har du selv lavet den eller er det et script du bare har kopieret fra en anden?

3D kræver en del geometrisk forståelse - det tog mig en rum tid at få hoved og hale på det - og har staid besvær med det - men flash mx(kender ikke 2004 endnu) er klart at foretrække til 3D frem for flash 5!

Jeg lavede en gang http://home19.inet.tele.dk/sirvival/3dworld.swf som et lille forsøg (kom aldrig videre da jeg ikke fandt ud af hvad jeg kunne gøre når punkter, linier og polygoner kom udenfor(bag) øjets synsfelt!

Hvis du har forstand på 3D og perspektivtegning ud fra koordinater vil jeg da gerne dele viden, men hvis du blot kopiere kode, så er det nok bedre at vi finder en færdig .fla til dig et eller andet sted derude - jeg ved ikke om der findes deciderede tutorials, men jeg har i hvert fald set kildekoder forskellige steder!

Fx her hvor der er en 3d-engine til flash mx: http://www.9elements.com/3dengine/

Skal det være flash 5, så kan du måske finde noget i de .fla's der høre til flash(5) games studio - især kapitel 13 og 14 kan være en hjælp:
http://www.friendsofed.com/books/1903450675/code.html
Avatar billede deo Nybegynder
19. oktober 2003 - 14:06 #8
koden har jeg fra en bog, hvor det hele bliver gået igennem, og jeg vil sige, at jeg efterhånden har en ok forståelse af hvad det går ud på. Men jeg ved bare ikke hvad der gør, at det ikke kan køre som script 2.0.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:28 #9
Jeg ved ikke hvordan jeg skal kunne hjælpe dig - måske du kunne fortælle hvilken bog og eventuelt lægge din kildekode(.fla) ud på nettet!
Avatar billede deo Nybegynder
19. oktober 2003 - 18:13 #10
http://www.friendsofed.com/books/1903450357/index.html
Det er kapitel 9 i denne bog jeg har brugt.
eksemplet "cube with lines"
Avatar billede alexander_j Nybegynder
19. oktober 2003 - 20:08 #11
Den virker fint i flash mx - hos mig i hvert fald - hvis du smider en mail, så skal jeg sende den til dig!
Avatar billede deo Nybegynder
19. oktober 2003 - 20:53 #12
kennet_k_m@hotmail.com
de01b21@skivehs.dk
jeg kan også godt åbne den i mx, men jeg kan ikke køre det som actionscript 2.0
Avatar billede alexander_j Nybegynder
19. oktober 2003 - 21:55 #13
Det er først nu det går op for mig at vi snakker flash mx 2004!

Jeg har ikke programmet selv, men har fået følgende forståelse:
actionscript 1 blev brug i flash 4 og før
actionscript 2 blev sat i brug fra flash 5
actionscript 2.0 er en valgmulighed i flash mx 2004(flasp 7) som bruger en del anderledes koder og sproget minder efter sigende en del om java

Der er altså nærmest tale om to forskellige programmeringssprog(med sammenfald) og derfor virker kode skrevet til actionscript 1 eller 2 ikke når det køres som actionscript 2.0!

Barklund m.fl. ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg tror det er sådan tingene hænger sammen!
Avatar billede deo Nybegynder
19. oktober 2003 - 22:56 #14
Til og med flash 5 kunne man kun bruge actionscript 1.0
Det er først i flash mx og mx 2004, at man kan bruge actionscript 2.0
Men jeg kan ikke forstå, at der kan være så stor forskel, at man ikke kan konvertere sin 1.0 kode på en eller anden måde. Jeg kunne forestille mig, at nogle af funktionerne måske var udgået, eller er kommet til at hedde noget andet. Men hvilke ved jeg ikke, og ved heller ikke om det kan lade sig gøre.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
20. oktober 2003 - 00:07 #15
http://www.eksperten.dk/spm/399964
I ovenstående spørgsmål diskuterede vi actionscriptversioner - jeg ved ikke om du(vi) kan blive klogere af det ;-) Det er nok tvivlsomt!

What effect does the introduction of Actionscript 2.0 have on my code and projects?
Actionscript 2.0 is made up of mostly (about 98%) Actionscript 1.0, but with new additions. Key new elements are strict typing of variables, case sensitivity and class inheritance. These changes allow Actionscript 2.0 to meet the ECMAScript 4 standard.

På macromedias side står der følgende:
In most cases, you can choose to publish your existing Flash MX 2004 projects as either Actionscript 1.0 or Actionscript 2.0 and your code will run as before. In fact, almost all Actionscript 1.0 and 2.0 can be published for, and played back successfully in, Macromedia Flash Player 6 or Macromedia Flash Player 7. You should only run into problems if you did not match case, or capitalization, in your code. Please refer to Errors when publishing for Macromedia Flash Player 7 (TechNote 18870) for more information on specific errors. Of course, if you add other new Flash MX 2004 content, you must target Flash Player 7.

Her kan du finde en technote om fejl i publishing: http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/errors_fp7.htm

Jeg tror ikke jeg kan hjælpe mere - men vi har vist også bevæget os en del væk fra dit oprindelige spørgsmål!
Avatar billede deo Nybegynder
21. oktober 2003 - 19:13 #16
ok tror jeg lukker spgét, men du skal nok få pointene, selv om jeg godt nok ikke fik løst mit problem. :'(
Avatar billede mat Nybegynder
21. oktober 2003 - 19:48 #17
Min udlægning af det:

AS 1 er det vi allesammen kender op til og med flash MX. Flash MX 2004 introducerer AS 2.0, forskellen på AS 1 og 2 er skitseret i alexanders snip, og ja, det ligner Java meget.

deo > Med hensyn til hele spørgsmålet om konvertering til AS 2 tror jeg du har misforstået et eller andet - actionscript er bagud-kompetibelt, og alt AS 2 bliver kompileret som AS 1 så der er i grunden igen forskel andet end måden du skriver det på (og strukturerer det), men det er programmørværktøjer, det har intet med afspilningen at gøre.

Hvad mener du med at det ikke spiller i 2004? Hvordan prøver du at implementere dit script i AS 2?

mvh mat