Avatar billede sqltyper Nybegynder
04. januar 2001 - 14:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

varchar / nvarchar diskution

Hej alle eksperter,
Jeg ville gerne have belyst alle fordele og ulemper ved varchar og nvarchar.

Alle der kommer med viden på højt plan, gerne med dokumentions reference får del i de mange points ;-)
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
04. januar 2001 - 14:11 #1
Varchar er ASCII og nVarchar er UNICODE.
Avatar billede sqltyper Nybegynder
04. januar 2001 - 14:14 #2
ja det har jeg forstået - men hvilke fordele er der ved den ene og den anden og hvilken bør man bruge til hvilke formål.
http://www.eksperten.dk/spm/40483 siger at \"varchar\" er at foretrække, men jeg ville da ikke man at der er nogel problemer med at bruger \"nvarchar\" er der?
Avatar billede it-avisen.dk Nybegynder
20. januar 2001 - 17:21 #3
Det er faktisk ikke så svært igen:

Varchar bør du som tommerfinger regel bruge til danske appl. da den kan indeholde det \"normale\" tegnsæt med 2^8=255 forskellige tegn. Derfor fylder hvert tegn kun 2^8 som er lig med 8 bit og dermed 1 byte.
Hvis du har en tabel med et felt varchar(255) vil hver post i tabellen fylde 255 bytes.

Hvis du derimod skal lave et projekt der skal bruges i lande som Rusland, Kina mv. kan du ikke nøjes med varchar (forudsat at der skal kunne gemmes noget på de enkelte sprog).
Her vil du skulle bruge nvarchar. Nvarchar er som pierrehusted ganske rigtig siger Unicode - og det betyder at der ved hvert plads kan være 2^16=65.536 forskellige tegn.
Det betyder imidlertidig også at dine poster vil fylde det dobbelte i databasen. Fra at fylde 1 byte pr. bogstav vil de nu fylde 2 bytes pr bogstav.

Det er faktisk ikke så svært når man bare ved det ;-)