Avatar billede b114080 Nybegynder
04. januar 2001 - 11:16 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Lange filnavne - fdisk - format

Hey !
Så er jeg på banen igen.
En ven har fået en 2,4GB disk, som han vil bruge som ekstra HD i sin maskine. Han kører Windows 95 på den lidt aldrende Pentium, han har. Han fdiskede og formatterede HD\'en. Der er ingen problemer i den sag. SÅ kopiere han ting og sager over på disken i Win95, men ak, disken understøtter ikke lange filnavne !
Jeg forslog ham, at prøve at boote op på en Win98 bootdisk og fdiske og formattere disken en gang til, men Win 98 fdisk og format.

Tror I det virker, eller kan det være noget andet ?

-Kristian
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 11:23 #1
Fat32 (win98 big disk) virker ikke med win95 (gør det med OSR2?)

Men understøtter den ikke lange filnavne i windows? og hvor kopiere han tingene ind fra?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 11:24 #2
Det er ikke disken der ikke understøtter lange filnavne, men eventuelt dos?
Avatar billede handmade Nybegynder
04. januar 2001 - 11:26 #3
Hvad kopierer han med?
Avatar billede b114080 Nybegynder
04. januar 2001 - 11:28 #4
Øøhh..
Han kører med Windows 95 og har problemer med at når han kopierer noget mellem diskene i Windows, så kommer der ikke \'lange navne\' på den nye disk !
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 11:32 #5
Lyder underligt.

Hvis han går ind i kontrolpanel, system, og så et eller andet mere, må han kunne se om disken køre 16 bit! Men jeg kan ikke huske om det påvirker filnavnene.

Avatar billede davs Nybegynder
04. januar 2001 - 11:47 #6
Problemet er at windows95 kører med FAT16, og det understøtter ikke lange filnavne. og da en win98 startdisk kører med FAT32, kan den ikke bruges som opstart på en win95.

Løsningen er at din ven fdisker og ligger en win98 ind, som kører med FAT32.

Det er muligt at du/i skal starte med at skrive \"FDISK /mbr\" som vil give Jer en ny master boot record. Derfra kan i køre fdisk igen, og kan nu ligge en win98 ind, med FAT32 og som kan læse de lange filnavne.
Avatar billede davs Nybegynder
04. januar 2001 - 11:49 #7
Disken bliver naturligvis formateret når man skifter fra FAT16 til FAT32.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 11:52 #8
Win95 køre med lange filnavne, også på en fat32 partition. Så det er ikke det der er galt, men måske denne artikel virker:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q134/5/60.asp?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=long%20filenames&rnk=10&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=W95
Avatar billede davs Nybegynder
04. januar 2001 - 11:57 #9
Windows95, med en FAT16 kan IKKE bruge lange filnavne, beklager...

På en FAT32 måske... Men ikke på en FAT16
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 12:01 #10
Fat32 understøtter bigdisk.
Min win95 køre på en fat 16 fordi en win95 first edition ikke kom med fat32!

Den understøtter langefilnavne.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 12:04 #11
the FAT32 file system included with Windows 95 OEM Service Release 2 (OSR2)

Men Windows 95 i første udgaven (OSR1 eller A) understøtter lange filnavne, selv om at den ikke understøtter fat32
Avatar billede davs Nybegynder
04. januar 2001 - 12:05 #12
Så er det da den første win95 jeg har hørt om der kan gøre det på en FAT16, men ok.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 12:08 #13
Jamen den første windows95 der kom i 95 understøttede ikke fat32, i 96 kom OSR2, der understøttede fat 32.

Begge windows versioner understøtter long filenames.

Det gjorde de endda i beta udgaven, som man kunne købe af ms for 200 kr.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 12:13 #14
Her er beviset til de stædige!  ;-)
(Men det kan jo være det er mig der er stædig.)

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q154/9/97.ASP

FAT32 provides the following enhancements over previous implementations of the FAT file system:

Supports drives up to 2 terabytes in size.

Uses space more efficiently.
FAT32 uses smaller clusters (that is, 4K clusters for drives up to 8 GB in size), resulting in 10 to 15 percent more efficient use of disk space relative to large FAT16 drives.

More robust.
FAT32 has the ability to relocate the root directory and use the backup copy of the FAT instead of the default copy. In addition, the boot record on FAT32 drives has been expanded to include a backup of critical data structures. This means that FAT32 drives are less susceptible to a single point of failure than existing FAT16 volumes.

More flexible.
The root directory on a FAT32 drive is now an ordinary cluster chain, so it can be located anywhere on the drive. For this reason, the previous limitations on the number of root directory entries no longer exist. In addition, FAT mirroring can be disabled, allowing a copy of the FAT other than the first one to be active. These features allow for dynamic resizing of FAT32 partitions. Note, however, that while the FAT32 design allows for this capability, it will not be implemented by Microsoft in the initial release.

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/7/74.ASP

Q. I have Windows 95A, and I want FAT32. How do I acquire the Windows 950b version or OSR2 replacement CD-ROM to upgrade?

A. A Windows 95 retail version cannot be upgraded to an OSR version. For more information, see the \"Original Equipment Manufacturer (OEM) Version Identification\" section of the following article in the Microsoft Knowledge Base:
Avatar billede davs Nybegynder
04. januar 2001 - 12:18 #15
Kan ikke lige helt se hvad dette har med hans lange filnavne at gøre, hvis han gør som jeg har skrevet, vil problemet blive løst.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 12:21 #16
Ja, men den første artikel jeg hentydede til, ville også kunne løse problemet. Uden at skulle formatere og installere igen.
Avatar billede b114080 Nybegynder
04. januar 2001 - 13:08 #17
davs> Hmm, han har allerede 1 disk i maskine med Windows 95 og der er ingen problemer med lange filnavne !! Når han så laver træk og slip kopi fra HD1 til den nye HD, popper den op og siger at HD\'en ikke understøtter lange filenavne og, at han skal ændre navnet ! Det kan jo ikke passe, at han skal installere Windows 98, når det nu virker med den nuværende harddisk !

Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2001 - 13:11 #18
b114080> det er netop det der er beskrevet i
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q134/5/60.asp

When you drag a file with a long filename to the new drive, the long filename is changed to an MS-DOS 8.3 filename.
Avatar billede handmade Nybegynder
04. januar 2001 - 13:13 #19
Har maskinen været helt genstartet i hele dette forløb?
Avatar billede handmade Nybegynder
04. januar 2001 - 13:18 #20
Som james nævner 11.52:

When Windows 95 starts, it creates a cache of information about the capabilities of each drive, including whether it supports long filenames. When the Format program finishes, the information in the cache is not updated; therefore, Windows 95 reads the previously cached information that indicates that the new drive does not support long filenames.
To copy files with long filenames to the newly formatted drive, do one of the following:

Restart the computer.

-or-

Double-click My computer, and then on the View menu, click Refresh.

Avatar billede b114080 Nybegynder
04. januar 2001 - 13:22 #21
Jaa..det har jeg sagt han skal prøve! Vender tilbage, når han har prøvet at genstarte i forløbet. *LOL* Det gik jeg ud fra, at man automatisk gjorde, men åbenbart ikke alle ;o)
Men så har det jo heller ikke noget, at gøre med om Win95 understøtter FAT32 osv !!
Avatar billede handmade Nybegynder
04. januar 2001 - 13:27 #22
Nej, fat32 giver bare en mere effektiv udnyttelse af disken
Avatar billede b114080 Nybegynder
05. januar 2001 - 10:35 #23
Taak for hjælpen !
Kvajet genstartede maskinen og vupti, så virkede det ;o)

Det var altså kun fordi, at maskinen ikke blev genstartet efter formateringen !!
;o)

Så ved man det !

God Weekend !

-Kristian
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. januar 2001 - 12:55 #24
Godt i ikke lavede en re install, i kunne jo have fået samme fejl!

Lidt som at skyde sig selv i foden!
Avatar billede b114080 Nybegynder
05. januar 2001 - 13:57 #25
Yep ! Jeg kunne heller ikke få det til, at passe. Jeg har jo selv brug Win95 i mange år, uden problemer af den slags !
Så endnu en gang taak, på vegne af min ven !

-Kristian